• Jason1976

    Bör vi hata alla muslimer

    Hej, 
    Är det bara jag som känner att svenska samhället trakasserier muslimer?. Vet, inte. Mycket fokus i media på det dessutom senaste tiden. Har 2 nära  vänner, fantastiska muslimska familjer som flyttade utomlands senaste halvåret. Problemet att de är välintegrerat, självständiga och anständiga. Även min mans läkare på Våc från Irak flyttat till Förenade Arab Emirates. Frågan är, är det de som vi vill att de ska flyttas?.
    När jag frågade en av mina tjejkompisar som flyttat så uppger hon att de inte känner sig trygga när höger men ffa SD sitter och styr. Dock erkänner hon att hon kan förstå varför folk tröttnat i Sverige. 

  • Svar på tråden Bör vi hata alla muslimer
  • Mentat

    Människor med en muslimsk kulturbakgrund, absolut inte. Fanatiker däremot har jag svårt för oberoende av religion. Mitt intryck är att andelen sådana är betydligt högre inom islam än inom kristendomen. Exempelvis illustrerat av de s.k. påskupploppen eller att flickor tvingas gömma sitt hår från prepubertal ålder.

  • HSOF

    Konstig tråd du skapat. Tror inte muslimer flyr vårt land för att de är rädda för Sd eller några högerextrema krafter i samhället (om det ens finns några sådana i samhället idag) De som du verkar syfta på är personer som utbildat sig eller lyckats få bra jobb och utbildning. De kanske inte se meningen med att stanna här, när det är mer fördelaktigt för dem att flytta tillbaka eller till ett annat arabiskt land där det garanterat finns bättre framtidsutsikter och även en kultur som mer liknar deras.
    Det som gör Sverige attraktivt för den stora massan är alla bidrag och att du inte behöva göra speciellt mkt för att få dem.

    Till din fråga så är jag personligen inte emot människo på individnivå men jag gillar inte den politiska ideologin islam. Det är en hemsk ideolog.

  • Anonym (Göran.)

    Nej, hat leder aldrig till något positivt. Jag vill att de som kommit de senaste åren definitivt lämnar Sverige och de flesta av dem som har kommer sedan 90-talet. 


    även många av dem som kom på 70-talet som var kriminella. Jag menar inte ALLA. 


    det finns många som verkligen behövde fly och som startade ett nytt liv och anpassade sig. Men det fanns många redan på 70-talet som kom och utnyttjade oss. 


    men nu har det tyvärr spårat ur totalt. 

  • Bergegardh

    Islam och muslimer utmålas som vår främsta fiende. Det är inget nytt utan så har det varit väldigt länge. Muslimer känner näst intill alltid av att de inte accepteras till 100 procent. Och ja SD gör det inte lättare.

    Håller med någon kommentar ovan dock. En välutbildad muslim kan lättare flytta och bo bra i ett muslimskt land än någon som går på bidrag. 

    En muslim som går på bidrag känner att han måste slåss för sin religion här. Dock måste muslimen kanske i ett annat muslimskt land slåss för sin överlevnad. 

  • Anonym (Vanligtvis tolerant)
    HSOF skrev 2024-04-06 13:20:49 följande:

    Konstig tråd du skapat. Tror inte muslimer flyr vårt land för att de är rädda för Sd eller några högerextrema krafter i samhället (om det ens finns några sådana i samhället idag) De som du verkar syfta på är personer som utbildat sig eller lyckats få bra jobb och utbildning. De kanske inte se meningen med att stanna här, när det är mer fördelaktigt för dem att flytta tillbaka eller till ett annat arabiskt land där det garanterat finns bättre framtidsutsikter och även en kultur som mer liknar deras.
    Det som gör Sverige attraktivt för den stora massan är alla bidrag och att du inte behöva göra speciellt mkt för att få dem.

    Till din fråga så är jag personligen inte emot människo på individnivå men jag gillar inte den politiska ideologin islam. Det är en hemsk ideolog.


    Håller med dig om islam som ideologi. Islam är likställd med nazism, fascism och kommunism i extremnivå enligt mig. Fanns bra folk i de ideologierna också om man tittar på människor men ideologiskt passar det på soptippen för all framtid.
  • Xenia
    Jason1976 skrev 2024-04-04 16:47:40 följande:
    Bör vi hata alla muslimer

    Hej, 
    Är det bara jag som känner att svenska samhället trakasserier muslimer?. Vet, inte. Mycket fokus i media på det dessutom senaste tiden. Har 2 nära  vänner, fantastiska muslimska familjer som flyttade utomlands senaste halvåret. Problemet att de är välintegrerat, självständiga och anständiga. Även min mans läkare på Våc från Irak flyttat till Förenade Arab Emirates. Frågan är, är det de som vi vill att de ska flyttas?.
    När jag frågade en av mina tjejkompisar som flyttat så uppger hon att de inte känner sig trygga när höger men ffa SD sitter och styr. Dock erkänner hon att hon kan förstå varför folk tröttnat i Sverige. 


    Det är inte det svenska "samhället" som trakasserar utan individer.

    Flyttar man till Förenade arabemiraten så vill man nog leva i ett annat samhälle än det svenska. 

    Här har vi jämställdhet och frihet, även för kvinnor och hbtq-personer. Det är inte alla muslimer som accepterar det.

    Flyttade de familjer du kände utomlands för att de kände sig förföljda i Sverige eller för att de ville få ett bättre liv, t ex rent ekonomskt? Även infödda svenskar flyttar ju utomlands, för att få högre lön eller uppleva något annat.
  • Anonym (Mx)

    Nej, det finns individer som trakasserar muslimer, precis som det finns muslimer som trakasserar svenskar. Men samhället gör det inte.

    Att det behövs hårdare tag gäller alla som utgör ett gift i samhället med sin kriminella livsstil. Det är inte specifikt riktad till muslimer, utan grovt kriminella personer som förstör vårt land.

  • Anonym (saly)

    Känner man sig trakasserad av samhället för att det till exempel pratas om förbud mot kusinäktenskap och om krav på flickors rättigheter, ja då kanske man passar bättre i ett annat länd än i Sverige.

    Känner folk från muslimska länder som inte har några problem med att Sverige står upp emot vissa värderingar inom islam.

    Det är skillnad på muslim och muslim.

Svar på tråden Bör vi hata alla muslimer