• Anonym (Sur)

"Hur äär läääääget *kvitter kvitter* till deprimerad

Jag har frågat i andra diskussionsforum men inte fått något vettigt svar:

Alltså HUR tänker vårdpersonal, boendestödjare och andra som jobbar med människor när de med ett jätteleende kvittrar som en fågel då man kommer:  "Men heej hur äääär det?", eller ännu värre:  "Tjaaa, hur är lääääget?" *Kvitter kvitter!*  Detta trots att de VET att man mår dåligt för att man har talat om det. Frågan "Hur är det?" med en neutral ton och att de läst av personen innan är väl okej, kan stå ut med det. Men att le med hela ansiktet och kvittra som en fågel när man ställer frågan, trots att den andra tex är inne i en djup depression, nyligen har begravt en anhörig, blivit dumpad, eller bara mår psykiskt dåligt väldigt ofta... Hur fan tänker de då?? Jag har varit med om detta flera gånger och det känns som en knytnäve eller en spottloska i ansiktet!! Glömmer de bort att jag mår dåligt, eller vad handlar detta beteende om??

• Svar på tråden "Hur äär läääääget *kvitter kvitter* till deprimerad
  • Anonym (Sur)

Anonym (Stina): 
    Skojar du eller? Jag är arg för att samhället skitit i mig och aldrig hjälpt mig under alla år. Och att tro att någon hemmagympa hjälper mot det, det är ju trolleri! Tack men ska snart till ett behandlingshem där jag troligtvis, förhoppningsvis efter alla år som jag sökt hjälp, kommer att få hjälp av VETTIG, KUNNIG, KOMPETENT personal- äntligen!! Och där kommer vi att få göra yoga osv av ledning av personal, och de hjälper en till att få ett liv! 
    Fy faan för detta samhälle som skiter i folk och bara sitter och snackar skit! Jag har försökt att få komma till behandlingshem i åratal..så ÄNTLIGEN!!!

• Anonym (M2)
    Anonym (Sur) skrev 2024-04-09 14:33:40 följande:

Anonym (M2): 
    Jag bryr mig faktiskt inte om hur de menar och deras avsikter!
    Jag svarade till en boendestödjare med väldigt arg och ledsen röst: "Jomen det är bra hur är det själv!!?" Hon fattade inte hinten, så jag var tvungen att förklara för henne hur man beter sig, i ett mejl. Hon var även helt pantad då det gällde andra saker. Hon var feg och vågade inte ens bemöta det, utan jag fick en ny boendestörare och de sa att hon inte jobbade kvar. Senare kom det fram att hon faktiskt jobbade kvar men inte hos mig. Tolkar det som att hon blivit sårad. Hon sårade mig väldigt mycket och jag måste ha rätt att säga ifrån då!

Fast du skrev ju nyss att du bryr dig om de hånar dig. Och nu skriver du att hon sårade dig mycket. Hur kan det vara så om du inte bryr dig?

Och ingen har sagt att du inte har rätt att säga ifrån. Men nu svarade jag på din fråga om varför jag tror man är glad och frågar hur är läget. Det betyder väl inte att du inte får säga nåt
  • Anonym (Stina)

Ansvaret för att bry sig om varandra i samhället gäller faktiskt dig också. Du verkar bete dig som arbetsgivaren från helvetet 

• Anonym (betty)

Mina boendestödjare kan säkerligen kvittra lite i början men de anpassar sig sedan om läget inte är rätt. Jag kräver inte att de behöver anpassa sin egen personlighet/jobbpersonlighet för mig i just hälsningfrasen. Att veta hur någons dagform är den dagen är bra för dom och vissa mår bra av en peppigare hälsning.

Tråden blir argare och nu vet jag inte riktigt vad du försöker få fram, hånar? behandlingshem?

Att vissa direkt går på offerkofta och att sparka på TS är en tråkig standard men sånt säger mycket om dessa, vi får hoppas de inte jobbar med människor.

• Anonym (C)

Empatisk ska man vara när någon förlorat en anhörig eller annan nära vän. Deppig kan man också få vara men inte i all evinnerlig tid. Det finns faktiskt en gräns hur länge man ska bege sig som 7 svåra år. Har man fastnat i sorg bör man söka samtalsstöd för det. Man kan också välja att inte gå vidare. Tycka att yytre omständigheter får en att må skit. Inte ta tag i något själv. Att inte välja att leva här och nu. Gräva ner sig. Vara en surfis mot alla som försöker hjälpa en. Du vill bli struken medhårs hela tiden. Glöm det! Du får ta tag i dig själv och göra något åt din situation. Du kan inte förvänta dig att alla andra ska lösa det åt dig. 

Det hönder att man byter brukare för man blir så jävla less på de ständigt negativ personerna. Som inte vill något. Bara gnälla och bli uppassade. Fy för den lede de ska inte ha någon hjälp alls. Någon form av motprestation bör man kräva. Om det inte funkat så låt dem vara. Lås dörren och kasta nyckeln. Man blir inte sårad bara förbannad på bristen på initiativ. Det hjälper inte om du sopar banan för brukaren det blir ändå inget. Därför byter man för man är sååå jävla less. Vilken tur att det finns olika människor. Både stödjare och brukare. 

Allt är samhällets fel! Egenansvar?? 

• Anonym (Well of stars)

Jag är tvärt om. Jag lyfter lite när människor beter sig som att världen fortfarande fungerar och visar att det finns glädje. Jag är ensam 21-24 timmar om dagen och då är det svårt att känna något annat än tomhet, sorg och en och annan självmordstankar. När boendestödet kommer och är positiva och peppande får jag ett litet andningshål.

Om man har träffat en autist så har man träffat EN autist. Glöm inte det. 

• Anonym (betty)
    Anonym (C) skrev 2024-04-09 15:16:41 följande:

Empatisk ska man vara när någon förlorat en anhörig eller annan nära vän. Deppig kan man också få vara men inte i all evinnerlig tid. Det finns faktiskt en gräns hur länge man ska bege sig som 7 svåra år. Har man fastnat i sorg bör man söka samtalsstöd för det. Man kan också välja att inte gå vidare. Tycka att yytre omständigheter får en att må skit. Inte ta tag i något själv. Att inte välja att leva här och nu. Gräva ner sig. Vara en surfis mot alla som försöker hjälpa en. Du vill bli struken medhårs hela tiden. Glöm det! Du får ta tag i dig själv och göra något åt din situation. Du kan inte förvänta dig att alla andra ska lösa det åt dig. 

Det hönder att man byter brukare för man blir så jävla less på de ständigt negativ personerna. Som inte vill något. Bara gnälla och bli uppassade. Fy för den lede de ska inte ha någon hjälp alls. Någon form av motprestation bör man kräva. Om det inte funkat så låt dem vara. Lås dörren och kasta nyckeln. Man blir inte sårad bara förbannad på bristen på initiativ. Det hjälper inte om du sopar banan för brukaren det blir ändå inget. Därför byter man för man är sååå jävla less. Vilken tur att det finns olika människor. Både stödjare och brukare. 

Hjälp vilken människosyn... För det är lätt att få hjälp, självvalt att inte må bra...
  • Anonym (C)
    Anonym (betty) skrev 2024-04-09 19:51:13 följande:
    Hjälp vilken människosyn... För det är lätt att få hjälp, självvalt att inte må bra...
    Japp! Cynisk efter så många år inom beroendevården. Både region och kommun. Synd om dem som verkligen vill ha hjälp och är motiverade. Att det kan ta sådan tid innan man får igång hjälp för dem. Ofta hör man jag får ingen hjälp. Då har vederbörande tackar nej till flera insatser tidigare. Så det är inte alltid samhällets fel. För att få ta del av viss vård måste man t ex visa på viss tids drogfrihet. Likaså om en utredning behöver göras. Det är inte - barra - heller. Önskar det fanns mer resurser till bl a socialpsykiatrin. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (C) skrev 2024-04-09 15:16:41 följande:

Fast man orkar inte hur mycket som helst när man är sjuk. Man kan bara ta det ansvar man kan och göra så gott det går och vården man söker, samtalsstöd mediciner hjälper inte alltid. Kan bli bättre ibland och man kanske orkar ta några tag men det är skillnad på och komma vidare och bli friskt hållbart sett från att tillfälligt bli bättre 
  • Anonym (Au)
    Anonym (M) skrev 2024-04-09 13:14:32 följande:

Jag tror de ogillar dig lika mycket. Flinet är nog bara för att antingen reta dig eller orka stå ut med dig. 

Sedan är det väl vi som arbetar som bidrar mest till att sådana som du får hjälp. I ditt fall ett slöseri med skattemedel. Fy fan för otacksamma människor. 

Fortsätt sura, du bestämmer själv hur du vill se på livet. 

Autist här som verkligen håller med dig! Utom första stycket kanske..
Svar på tråden "Hur äär läääääget *kvitter kvitter* till deprimerad