• Anonym (Sur)

"Hur äär läääääget *kvitter kvitter* till deprimerad

Jag har frågat i andra diskussionsforum men inte fått något vettigt svar:

Alltså HUR tänker vårdpersonal, boendestödjare och andra som jobbar med människor när de med ett jätteleende kvittrar som en fågel då man kommer:  "Men heej hur äääär det?", eller ännu värre:  "Tjaaa, hur är lääääget?" *Kvitter kvitter!*  Detta trots att de VET att man mår dåligt för att man har talat om det. Frågan "Hur är det?" med en neutral ton och att de läst av personen innan är väl okej, kan stå ut med det. Men att le med hela ansiktet och kvittra som en fågel när man ställer frågan, trots att den andra tex är inne i en djup depression, nyligen har begravt en anhörig, blivit dumpad, eller bara mår psykiskt dåligt väldigt ofta... Hur fan tänker de då?? Jag har varit med om detta flera gånger och det känns som en knytnäve eller en spottloska i ansiktet!! Glömmer de bort att jag mår dåligt, eller vad handlar detta beteende om??

• Svar på tråden "Hur äär läääääget *kvitter kvitter* till deprimerad
  • Anonym (C)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-09 21:35:14 följande:
    Fast man orkar inte hur mycket som helst när man är sjuk. Man kan bara ta det ansvar man kan och göra så gott det går och vården man söker, samtalsstöd mediciner hjälper inte alltid. Kan bli bättre ibland och man kanske orkar ta några tag men det är skillnad på och komma vidare och bli friskt hållbart sett från att tillfälligt bli bättre 
    Håller med. Det är en balansgång och en lång väg att vandra. En liten bit i taget och låta det landa innan nästa steg. 
  • Anonym (Sur)

"Autist här som verkligen håller med dig..":

Jaha då vet man att varken du själv eller någon anhörig till dig betalar/betalat någon skatt! Av ditt resonemang att döma. Och att du fått den hjälp du behövt! Alla får inte det! 

• Anonym (C)

Sämsta argumentet är jag har betalat skatt. Bah! Skatt på pengar man får i bidrag. De som förvärvsarbetar betalar skatt som åtnjuts av slackers och parasiter. Drar inte in en krona till staten med rättigheter ska de ha. Försörjningsstöd ska vi absolut ha till de svagaste och de som högst tillfälligt behöver det. De som livnär sig på ekonomiskt bistånd ska tvingas till motprestation. 

• Anonym (M2)
    Anonym (C) skrev 2024-04-10 12:37:16 följande:

Sämsta argumentet är jag har betalat skatt. Bah! Skatt på pengar man får i bidrag. De som förvärvsarbetar betalar skatt som åtnjuts av slackers och parasiter. Drar inte in en krona till staten med rättigheter ska de ha. Försörjningsstöd ska vi absolut ha till de svagaste och de som högst tillfälligt behöver det. De som livnär sig på ekonomiskt bistånd ska tvingas till motprestation. 

Vilket ekonomiskt bistånd kräver inte motprestation? Har man sjukintyg på att man inte kan prestera så får man det kanske ändå tex slippa gå till AF
  • Anonym (betty)
    Anonym (C) skrev 2024-04-09 21:33:11 följande:
    Japp! Cynisk efter så många år inom beroendevården. Både region och kommun. Synd om dem som verkligen vill ha hjälp och är motiverade. Att det kan ta sådan tid innan man får igång hjälp för dem. Ofta hör man jag får ingen hjälp. Då har vederbörande tackar nej till flera insatser tidigare. Så det är inte alltid samhällets fel. För att få ta del av viss vård måste man t ex visa på viss tids drogfrihet. Likaså om en utredning behöver göras. Det är inte - barra - heller. Önskar det fanns mer resurser till bl a socialpsykiatrin. 
    Nu trodde jag tråden handlade om mer psykisk ohälsa än beroende. Inom psykiatrin får man slåss som fan för att ens få prata med någon. Jag har all förståelse till att man inte orkar och ens funktionsnedsättningar kan göra livet väldigt jobbigt.
  • Anonym (Sur)

C:

Du kanske ska lyssna på dina patienter istället för att ge dem ännu värre trauman! Jag har träffat många som till synes "skiter i allt" för att de ändå inte får den hjälp just DE behöver! Är det deras fel att din "hjälp" inte fungerar på dem? De kanske tackar nej av ren självkännedom, att de vet att de behöver något helt annat? När professionella inte lyssnar eller bryr sig skapar det ännu värre trauman än det man redan befinner sig i pga att ingen velat hjälpa en! Missbruk beror alltid på trauma av något slag! Själv ska jag till behandlingshem för att få traumabehandling pga att jag aldrig någonsin under alla dessa år blivit beviljad någon traumabehandling, utan bara blivit hänvisad till "eget ansvar", "ta det jag får" och massa sånt där totalt oprofessionellt och oempatiskt!

• Anonym (Sur)

C:

I ett solidariskt samhälle tar de starka ett större ansvar och tar hand om de svaga, men det verkar du ha missat? 
    Jag har kämpat arslet av mig i 25-30 år för att försöka få hjälp men jag ska ju bara hålla käften och vara tacksam, trots att jag betalar hög skatt, har betalat förmögenhetsskatt m.m. Men det räknas väl inte om man inte JOBBAR??!

• Anonym (Stina)
    Anonym (Sur) skrev 2024-04-10 14:31:31 följande:

C:

Du kanske ska lyssna på dina patienter istället för att ge dem ännu värre trauman! Jag har träffat många som till synes "skiter i allt" för att de ändå inte får den hjälp just DE behöver! Är det deras fel att din "hjälp" inte fungerar på dem? De kanske tackar nej av ren självkännedom, att de vet att de behöver något helt annat? När professionella inte lyssnar eller bryr sig skapar det ännu värre trauman än det man redan befinner sig i pga att ingen velat hjälpa en! Missbruk beror alltid på trauma av något slag! Själv ska jag till behandlingshem för att få traumabehandling pga att jag aldrig någonsin under alla dessa år blivit beviljad någon traumabehandling, utan bara blivit hänvisad till "eget ansvar", "ta det jag får" och massa sånt där totalt oprofessionellt och oempatiskt!

Du har väldigt höga förväntningar på människor som gör ett svårt jobb. De flesta människor är faktiskt rätt dåliga på en massa saker. Det betyder inte att de är dåliga människor eller att de förtjänar att bli dåligt behandlade. 

Jag tror att du behöver inse att även människor som inte har fått en diagnos förtjänar att bli behandlade med förståelse och vänlighet 

• Anonym (Sur)
    Anonym (Stina) skrev 2024-04-10 14:45:21 följande:

Du har väldigt höga förväntningar på människor som gör ett svårt jobb. De flesta människor är faktiskt rätt dåliga på en massa saker. Det betyder inte att de är dåliga människor eller att de förtjänar att bli dåligt behandlade. 

Jag tror att du behöver inse att även människor som inte har fått en diagnos förtjänar att bli behandlade med förståelse och vänlighet 

Men de får ju LÖN! Till skillnad från alla som är tvungna att dansa efter deras pipa och släppa allt och komma så fort de ropar! Man är ju ingen hund! Jag skrev t.o.m. till en Sochandläggare att hon kunde överväga att jobba med hundar istället för människor, eftersom hon ville att hennes klienter skulle släppa allt och komma så fort hon ropade, och att hon fan fick passa tiden och inte nonchalant släntra in 20-30 min försent till ett möte hon själv krävt. Efter det blev hon snällare och bättrade sig, och anförtrodde mig hur less hon var på sitt jobb; inte på klienter utan på hela systemet som tvingade henne att göra avslag och bara hjärtlös mot folk som gjort allt rätt. Kolla på Kalla Faktas dokumentär "Avslag till varje pris"! Själv lever jag inte på Soc sedan många år, men har vänner som gör, och de ska typ utplåna sig själva för 3.400:- kr/månad! Och inte ens fast de gör allt rätt är det säkert att de får det! Vet en som fick avslag trots att hon gjorde allt hennes handläggare krävde, handläggaren var tydligen sexuellt utnyttjad av sin chef eller något för hen var ett riktigt NERVVRAK som stammade och höll på (vem bryr sig, hen hade kunnat påverka sin situation men det kunde inte min vän!) och min vän blev vräkt pga handläggaren, trots att hon gjort allting rätt! En annan var hemlös och ägde inte ens en mobil eller klocka men skulle ändå passa tider till möten!! Så sjukt och så ondskefullt!!
  • Anonym (C)
    Anonym (Sur) skrev 2024-04-10 14:39:13 följande:

C:

I ett solidariskt samhälle tar de starka ett större ansvar och tar hand om de svaga, men det verkar du ha missat? 
    Jag har kämpat arslet av mig i 25-30 år för att försöka få hjälp men jag ska ju bara hålla käften och vara tacksam, trots att jag betalar hög skatt, har betalat förmögenhetsskatt m.m. Men det räknas väl inte om man inte JOBBAR??!

Då är du rätt tät om du måste betala förmögenhetsskatt. Varför har du inte köpt privat vård då? Om du har kämpat 25-30 år för att få hjälp har du gjort alla fel du kan. Varför tig du inte hjälp att föra din talan. Kommunen har ombud som hjälper dig. 

Hoppas du klarar att stanna på behandlingshemmet och att du får bli bättre. Ingen dans på rosor men det blir bra till slut. 

Svar på tråden "Hur äär läääääget *kvitter kvitter* till deprimerad