• EpicF

Sjukskriven deltid - min chef sa till FK att jag kan jobba heltid

Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 08:31:57 följande:

Är sjukskriven deltid (50% sedan ett halvår tillbaka) och det har fungerat bra med upptrappningen. Enligt läkare måste det gå i långsam takt. 

Min chef har sagt att man inte brukar vara sjukskriven 50% i mer än kanske max en månad och att det går alldeles för långsamt. Min chef har sedan ringt till Försäkringskassan och sagt att jag kan arbeta 100%. 

Handläggaren på Försäkringskassan ringde därefter upp mig och sa att jag kommer att få avslag på min sjukpenning, helt. Att jag inte har rätt till ens 25% sjukpenning för att öka till 75%. Utan att avslaget blir helt. 

Jag blev ledsen. Det som gått så bra, med min upptrappning. 

Vården ringde därefter handläggaren på Försäkringskassan och berättade hur läget var. Nu får jag sjukpenning igen. 

Får chefen göra så? 

Hur många trådar hade du tänkt starta om samma sak?

Finns inget som hindrar en chef att tycka att du kan jobba 100% och inget som hindrar att denne säger det till fk. Men det är ingen bra chef som gör så. 

Vad vill du uppnå med alla dina trådar?
  • EpicF
    Anonym (Tilda) skrev 2024-04-19 08:57:17 följande:

Jag håller med Anonym (pappa). Handläggaren på Försäkringskassan ska inte fatta beslut enbart baserat på chefens utlåtande. 

Självklart ska det inte gör det. 

Men ts frågar om en chef får göra som hennes har gjort och svaret ja, det finns inget som hindrar en chef att påstå saker till FK. 
  • EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 09:11:37 följande:
    Nej inget hindrar den, självklart. Men jag undrar om det är rätt. 
    Rätt? Tja, det gör som de vill och känns rätt för dem. Däremot går inte fk på enbart vad en chef menar utan det är läkaren som kan göra den korrekta bedömningen. 

Men återigen, hur många trådar tänker du starta om samma sak? 
  • EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 09:17:37 följande:
    Nu verkar det dock ha varit så i detta fallet då läkarna anser att jag ska vara fortsatt sjukskriven lite till. Men när jag sa det sa chefen att min upptrappning går för långsamt och sa detta till försäkringskassan. 
    Men försäkringskassan har ju inte gått på din chefs linje utan på vad din läkare har sagt. Vad är det egentligen du vill med alla dina trådar? 
  • EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 09:22:53 följande:

Nej, men först gjorde de ju det. 

Som sagt, jag undrar som sagt om min chef gjort fel. 

Moraliskt fel ja. Men annars har han/hon inte gjort fel eftersom även en chef har rätt att ha åsikter om sina medarbetare. 
  • EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 09:21:56 följande:

Ja, jag har haft en tidigare tråd men som jag valde att ta bort då jag skrev ut för mycket detaljer. Vill vara anonym. Då pratade jag dessutom om hela situationen.

Nu gäller tråden bara om denna specifika sak

Som även din förra tråd hade med exakt samma trådstart... sedan din första tråd var lite väl detaljerad. 
  • EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 09:26:47 följande:

Men FK gick ju först på vad chefen sa. 

Ja, jag ska försöka. Men det är svårt. Jag känner enorm stress och press nu att allt går för långsamt. 

Om du anser att det går långsamt så är det inget som hindrar att du går upp i tid.
  • EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 09:34:06 följande:
    Nej chefen gör
    Så varför blir du stressad av att det går för långsamt?
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2024-04-19 09:33:36 följande:
    En chef har ganska långtgående skyldigheter angående vilka åsikter som lyfts och på vilket sätt. Personligt tyckande går bort.
    Om ts chef anser att hon kan jobba heltid så är chefen rätt att anse det. Behöver inte vara ett personligt tyckande utan kan vara ett tyckande utifrån verksamheten. 

Men ovasett så ska inte fk göra en bedömning enbart på vad en chef säger. 
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2024-04-19 09:37:38 följande:
    Hur tänkte du nu?
    Man kan vara frustrerad över tiden det tar ett brutet ben att läka, det betyder inte att det bara är att börja gå på det.
    Nu hade inte ts ett bryter ben så liknelsen är helt fel. 

Om man själv vill gå upp i tid så är det helt ok. Nu var det dock troligen inget ts vill. 
  • EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 09:37:57 följande:
    Jag KAN INTE än.
    Så gör inte då.
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2024-04-19 09:40:02 följande:
    Tyckande utifrån verksamheten? Vad pratar du om?
    Chefen ska ha tagit fram en rehabplan (är skyldig att göra det) där detstår vilka svårigheter TS har, vad som hjälper/stjälper, samt en plan för framtid och tid för avstämning.
    Att tjänsten är på 100% är egalt i sammanhanget.
    Att han/hon utifrån verksamhetens bästa anser att ts kan klara 100%. 

Ja, en rehabplan är ett måste. Som kan ändras vid behov. 
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2024-04-19 09:42:39 följande:
    FK ska inte ta in chefens tyckande öht då chefen inte är den som behandlar TS medicinskt.
    Man kan ha en diskussion om uppgifter och anpassningar, och ev byte av arbetsplats, men då ska det ske med alla berörda parter.
    Vilket är precis det jag sagt. 
  • EpicF

Ja, din chef har rätt att tycka att du ska klara 100%.

Nej, fk ska aldrig göra bedömning utifrån vad en chef säger och menar. 

Du ska enbart lyssna på vad läkaren och framförallt vad din kropp/psyke säger dig. Det ska du lyssna på. Inte vad din chef dillar om. 

Sedan bör du överväga att byta bonb så småningom. 

Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 08:31:57 följande:

Är sjukskriven deltid (50% sedan ett halvår tillbaka) och det har fungerat bra med upptrappningen. Enligt läkare måste det gå i långsam takt. 

Min chef har sagt att man inte brukar vara sjukskriven 50% i mer än kanske max en månad och att det går alldeles för långsamt. Min chef har sedan ringt till Försäkringskassan och sagt att jag kan arbeta 100%. 

Handläggaren på Försäkringskassan ringde därefter upp mig och sa att jag kommer att få avslag på min sjukpenning, helt. Att jag inte har rätt till ens 25% sjukpenning för att öka till 75%. Utan att avslaget blir helt. 

Jag blev ledsen. Det som gått så bra, med min upptrappning. 

Vården ringde därefter handläggaren på Försäkringskassan och berättade hur läget var. Nu får jag sjukpenning igen. 

Får chefen göra så? 

• EpicF
    Anonym (X) skrev 2024-04-19 09:45:42 följande:
    Verksamhetens bästa är inte en del som efterfrågas av FK. Nånsin.

Rehabplanen ändras efter TS mående.
    Vilket jag inte heller har påstått. 

Ja, vilket var det jag skrev. Att rebabplanen ändras  vid behov, dvs utifrån ts situationen här och nu. 
  • EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 10:06:19 följande:

Jag ska få kontakt med en sådan nu. Det var en inom vården som rekommenderade det. Hon skulle fixa det åt mig. Trist att det ska behövas men kan nog vara bra för jag känner att det här var väldigt belastande, som en tung ryggsäck att bära själv. 

Först ska man vara stark nog att försöka återhämta sig. Sedan förklara allt för nya läkare med rädsla för att inte bli förstådd. Sedan på allt chefen. Jag orkar inte. 

Trist att det ska behövas? Nej, det är bra att ha en rehabkordinator oavsett om man en idiot till chef eller ej. 

Nya läkare kan förhoppningsvis läsa i din journal och får förhoppningsvis en överlappning från sin förra chef. 
  • EpicF
    EpicF skrev 2024-04-19 11:07:02 följande:
    Trist att det ska behövas? Nej, det är bra att ha en rehabkordinator oavsett om man en idiot till chef eller ej. 

Nya läkare kan förhoppningsvis läsa i din journal och får förhoppningsvis en överlappning från sin *förra chef. 
    *Förra läkare 
Svar på tråden Sjukskriven deltid - min chef sa till FK att jag kan jobba heltid