• Anonym (Undrande)

Sjukskriven deltid - min chef sa till FK att jag kan jobba heltid

Är sjukskriven deltid (50% sedan ett halvår tillbaka) och det har fungerat bra med upptrappningen. Enligt läkare måste det gå i långsam takt. 

Min chef har sagt att man inte brukar vara sjukskriven 50% i mer än kanske max en månad och att det går alldeles för långsamt. Min chef har sedan ringt till Försäkringskassan och sagt att jag kan arbeta 100%. 

Handläggaren på Försäkringskassan ringde därefter upp mig och sa att jag kommer att få avslag på min sjukpenning, helt. Att jag inte har rätt till ens 25% sjukpenning för att öka till 75%. Utan att avslaget blir helt. 

Jag blev ledsen. Det som gått så bra, med min upptrappning. 

Vården ringde därefter handläggaren på Försäkringskassan och berättade hur läget var. Nu får jag sjukpenning igen. 

Får chefen göra så? 

• Svar på tråden Sjukskriven deltid - min chef sa till FK att jag kan jobba heltid
  • Anonym (Mimmi)

Ännu en tråd?

• Anonym (Igen)

Får vadå?
    Säga till FK att chefen bedömning är att du kan jobba heltid?
    Prata med dig?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Igen) skrev 2024-04-19 08:34:34 följande:

Får vadå?
    Säga till FK att chefen bedömning är att du kan jobba heltid?
    Prata med dig?

Ja, om en chef kan bedöma vad ens kapacitet är och välja hur snabb återgången ska vara.  
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 08:39:36 följande:
    Ja, om en chef kan bedöma vad ens kapacitet är och välja hur snabb återgången ska vara.  
    Chefen har full rätt att meddela en åsikt till FK. På samma sätt som det är för dig att meddala vad du tcyker- Sen är det upp till FK att bevilja sjukpenning och läkare att skriva sjukintyg
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 08:39:36 följande:
    Bedöma och bedöma - ha en synpunkt går utmärklt
  • Anonym (Pappa)

Din chef har knappast kompetensen att avgöra det. Om din handläggare bryr sig om hens uttalande så är det tjänstefel eller åtminstone oprofessionellt.

• EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 08:31:57 följande:
    Sjukskriven deltid - min chef sa till FK att jag kan jobba heltid

Är sjukskriven deltid (50% sedan ett halvår tillbaka) och det har fungerat bra med upptrappningen. Enligt läkare måste det gå i långsam takt. 

Min chef har sagt att man inte brukar vara sjukskriven 50% i mer än kanske max en månad och att det går alldeles för långsamt. Min chef har sedan ringt till Försäkringskassan och sagt att jag kan arbeta 100%. 

Handläggaren på Försäkringskassan ringde därefter upp mig och sa att jag kommer att få avslag på min sjukpenning, helt. Att jag inte har rätt till ens 25% sjukpenning för att öka till 75%. Utan att avslaget blir helt. 

Jag blev ledsen. Det som gått så bra, med min upptrappning. 

Vården ringde därefter handläggaren på Försäkringskassan och berättade hur läget var. Nu får jag sjukpenning igen. 

Får chefen göra så? 

Hur många trådar hade du tänkt starta om samma sak?

Finns inget som hindrar en chef att tycka att du kan jobba 100% och inget som hindrar att denne säger det till fk. Men det är ingen bra chef som gör så. 

Vad vill du uppnå med alla dina trådar?
  • Anonym (Tilda)

Jag håller med Anonym (pappa). Handläggaren på Försäkringskassan ska inte fatta beslut enbart baserat på chefens utlåtande. 

• EpicF
    Anonym (Tilda) skrev 2024-04-19 08:57:17 följande:

Jag håller med Anonym (pappa). Handläggaren på Försäkringskassan ska inte fatta beslut enbart baserat på chefens utlåtande. 

Självklart ska det inte gör det. 

Men ts frågar om en chef får göra som hennes har gjort och svaret ja, det finns inget som hindrar en chef att påstå saker till FK. 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-04-19 08:51:01 följande:

Din chef har knappast kompetensen att avgöra det. Om din handläggare bryr sig om hens uttalande så är det tjänstefel eller åtminstone oprofessionellt.

Nej det måste ju vara fel? Det känns väldigt orimligt.

Bara för att man funkar på 50% betyder det inte att 100% fungerar och absolut inte på direkten. Det är inte ens säkert att jag någonsin kan jobba 100% igen. Men jag hoppas det.

Svar på tråden Sjukskriven deltid - min chef sa till FK att jag kan jobba heltid