• Anonym (Vafan)

Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!

Jag vet inte längre vad jag ska göra, jag har inte råd att leva!

Jag är vuxen- har barn, bil och hus och aldrig någonsin sett mig som fattig. Jag har en akademisk utbildning och jobb därefter, varken hög eller låg lön (tror jag).

Jag har senaste året (åren?) behövt tänka på vad jag lägger mina pengar och börjat snåla in på saker men ändå behövt leva delvis på sparade pengar. Dessa pengar är nu slut och jag vet fan inte vad jag ska göra längre. Inga abonnemang utöver mobiltelefoner finns och att sälja huset och bo i hyresrätt blir dyrare. 

Jag äter inte hemma alls på vardagar och försöker att äta max ett mål på under vardera helgdag. Kaffe med mjölk har jag ännu inte gett upp...

Vad finns det att göra? Hur får jag mina tonåringar att få en dräglig tillvaro? Jag är trött på att låtsas som att jag glömt handla när jag egentligen bara väntar in barnbidraget!

Har en gång i tiden fått bostadsbidrag men blivit återbetalninsskyldig på nästan hela beloppet trots att jag angett rätt siffror, så jag vet inte om jag vågar chansa på det igen. 

Jag får månadsvis pengar från barnens far. Är det någon som vet några siffror för vad jag "borde" få?

Finns det någon hjälp att få?

Tack för att du pekade läsa, lämna gärna en kommentar!

• Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!
  • Anonym (Räntor?)
    Anonym (Vafan) skrev 2024-04-30 07:52:36 följande:
    Tack, det där har inte jag hittat!!! Summan från barnens pappa stämmer då, alltid något!

Bilen och en sak till, har jag på avbetalning, så där går förstås 3000 kr per månad. Känner att jag behöverbha kvar bilen då ett av barnen övningskör... Men en av grejerna är snart avbetalda och då återstår 1500. Detta är saker jag påbörjade innan det gick utför för mig ekonomiskt...
    Ganska dyrt område ja, betalar nog nästan 17000 bara för huset.
    Alltså, du får sluta att prioritera utifrån hur du "känner" och faktiskt ta tag i dina prioriteringar. 

Jag tänker att "snart avbetalda" och att ha bil för att övningsköra, och att bo snordyrt är saker som precis som allt annat behöver ses i sitt sammanhang. 

Du är inte fattig, utan lite ekonomiskt dum. Det är naturligtvis inte lätt att fundera över att kanske sälja en bil, eller t.o.m bostaden, men så länge som du tänker du ska klara av allt det där du tänker att du borde ha råd med. Men pengarna blir inte fler för att du hoppas lösa detta. ..

Är barnet snart redo för körkort, så är det väl ypperligt att stötta! Men kan du prioritera bort att ÄTA för att klara detta?
    Likaså att ha en bil för utflykter och att åka till familjen.... Att välja snordyrt boende är kanske att välja bort detta några år.

Kanske bor ni väldigt bra för att barnen ska kunna bo hemma en period och då en bra start i vuxenlivet, men vi här kan ju inte bedöma om hur du faktiskt ska välja, utan det är ju du själv som ser hur lite pengar du har och hur dessa ska spenderas.
  • Anonym (Enna)
    Anonym (Vafan) skrev 2024-04-30 07:52:36 följande:
    Tack, det där har inte jag hittat!!! Summan från barnens pappa stämmer då, alltid något!

Bilen och en sak till, har jag på avbetalning, så där går förstås 3000 kr per månad. Känner att jag behöverbha kvar bilen då ett av barnen övningskör... Men en av grejerna är snart avbetalda och då återstår 1500. Detta är saker jag påbörjade innan det gick utför för mig ekonomiskt...
    Ganska dyrt område ja, betalar nog nästan 17000 bara för huset.
    Du skriver i ts att det blir dyrare att sälja huset och bo i hyresrätt. Men har du 17000 i kostnad för huset så borde hyresrätt vara billigare. Men såklart inte lätt att få.

Du borde ju dock veta vad dina pengar går till, boendet. Där kan du kanske ändå se över att flytta till billigare även om du säljer och köper, eller binder om lånen.

Du har över 10000 kr mer än mig i månaden så du borde kunna få det att gå runt genom att anpassa utgifterna mot inkomsten.
  • Anonym (Remmi)

Oj, du har galet hög boendekostnad. Hur kunde det bli så? 

• Anonym (Remmi)

Står du i bostadskö och sedan hur länge i så fall? Om du inte gör det, ställ dig i kö omedelbart.

• Sunflora

Din boendekostnad är för hög. Du skulle kunna kapa den med hälften om du bodde i hyresrätt men jag förstår att det kanske är svårt att få ett förstahandskontrakt. Jag tycker du ska kolla vad du tjänar på att sälja huset och köpa en trea i ett mindre fint område. Det låter som att du har höga lån och att få ner räntan skulle troligtvis hjälpa mycket. Sen måste du informera barnen om läget de behöver få veta hur det ligger till för att kunna anpassa sig. 

• Anonym (Inte ensam)

Vi har också ca 16000 i boendekostnad (ränta + 1% amortering) så kostnaden i sig låter helt rimligt. Det handlar antagligen om ett lån runt 3-3,5 miljoner. Huset har säkert en värdering på mellan 4,5-5,5 miljoner. De summorna hamnar man i utan att behöva bo i en storstad, om man köper en friliggande villa med fyra sovrum. 

Skillnaden är att jag delar min boendekostnad med en annan heltidsarbetande. Jag hade aldrig haft råd att bo här själv, och då har jag ändå en tonåring färre än TS och något högre lön. 

• Anonym (Remmi)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2024-04-30 14:30:02 följande:

Vi har också ca 16000 i boendekostnad (ränta + 1% amortering) så kostnaden i sig låter helt rimligt. Det handlar antagligen om ett lån runt 3-3,5 miljoner. Huset har säkert en värdering på mellan 4,5-5,5 miljoner. De summorna hamnar man i utan att behöva bo i en storstad, om man köper en friliggande villa med fyra sovrum. 

Skillnaden är att jag delar min boendekostnad med en annan heltidsarbetande. Jag hade aldrig haft råd att bo här själv, och då har jag ändå en tonåring färre än TS och något högre lön. 

Så är det ju. Det galna är väl egentligen att äga ett sånt hus som ensamstående. 
  • Anonym (M)

Kan du öka bolånet för att betala av bilen?

• Tom Araya
    Anonym (Vafan) skrev 2024-04-30 07:58:04 följande:
    28000+6000+1200, så drygt 35000 har jag ja...
    Jag betalar nästan 3000 kronor i lån på bil plus en sak till (snart 1500).
    Mat 6000
    Mobil 2000
    Boende 17000
    Försäkringar 1500
    Bensin?
    El
    Vatten

Ska göra en ordentlig kalkyl ikväll!

Har tyvärr inget extra rum men har erbjudit en kompis att ta mitt, jag kan bo på soffan. Hon hittade dock en lägenhet och valde att ta den...
    Du borde klara dig bra. Du måste ha någon kostnad du inte har koll på och redogjort för.

Har du lånat till att köpa ny bil?
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2024-04-30 14:39:10 följande:

Kan du öka bolånet för att betala av bilen?

Plus en sak till skrev du, en sak till du har lån för då? Titta om det går att betala av det också med hjälp av att öka bolånet. Om det ger en lägre månadskostnad
    Har du amortering på bolånet eller betalar du bara räntor?
Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!