• Anonym (Vafan)

Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!

Jag vet inte längre vad jag ska göra, jag har inte råd att leva!

Jag är vuxen- har barn, bil och hus och aldrig någonsin sett mig som fattig. Jag har en akademisk utbildning och jobb därefter, varken hög eller låg lön (tror jag).

Jag har senaste året (åren?) behövt tänka på vad jag lägger mina pengar och börjat snåla in på saker men ändå behövt leva delvis på sparade pengar. Dessa pengar är nu slut och jag vet fan inte vad jag ska göra längre. Inga abonnemang utöver mobiltelefoner finns och att sälja huset och bo i hyresrätt blir dyrare. 

Jag äter inte hemma alls på vardagar och försöker att äta max ett mål på under vardera helgdag. Kaffe med mjölk har jag ännu inte gett upp...

Vad finns det att göra? Hur får jag mina tonåringar att få en dräglig tillvaro? Jag är trött på att låtsas som att jag glömt handla när jag egentligen bara väntar in barnbidraget!

Har en gång i tiden fått bostadsbidrag men blivit återbetalninsskyldig på nästan hela beloppet trots att jag angett rätt siffror, så jag vet inte om jag vågar chansa på det igen. 

Jag får månadsvis pengar från barnens far. Är det någon som vet några siffror för vad jag "borde" få?

Finns det någon hjälp att få?

Tack för att du pekade läsa, lämna gärna en kommentar!

• Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Vafan) skrev 2024-04-30 07:58:04 följande:
    28000+6000+1200, så drygt 35000 har jag ja...
    Jag betalar nästan 3000 kronor i lån på bil plus en sak till (snart 1500).
    Mat 6000
    Mobil 2000
    Boende 17000
    Försäkringar 1500
    Bensin?
    El
    Vatten

Ska göra en ordentlig kalkyl ikväll!

Har tyvärr inget extra rum men har erbjudit en kompis att ta mitt, jag kan bo på soffan. Hon hittade dock en lägenhet och valde att ta den...
    Gör en ordentlig kalkyl.
    El 2000? Vatten/sophämt 1000? Bensin beror ju på hur mycket ni kör men det kan ju bli en del. 
    men utifrån de siffrorna så ligger du ganska precis så det går jämt upp.

Boendet är dyrt, är det bara ränta eller även amortering? kan du sänka amorteringen ett år i väntan på att räntan sjunker? Har du amorteringskrav så kanske det går att värdera om huset.
  • Anonym (Kia)

Du duschar på gymmet, men vad kostar gymmet per månad? Går du hellre på gym än äter middag? 

• Goneril

Det som är märkligt är att TS fick lov att ta över huslånet vid separationen, som gammal bankman hade jag ansett att boendekostnaden tar alldeles för stort utrymme av inkomsten. Vi gjorde noggranna beräkningar, vad behöver en familj rimligtvis till sitt uppehälle och till underhållet av huset? I dag och enligt Konsumentverket är matkostnaden för 4 pers. 10.500.- per månad, bara som jämförelse. Nu är detta rätt längesen och jag vet inte om dessa ingående kontrollerna görs och sen vet jag heller inte vilka uppgifter TS lämnat.    
                                                                                                        Hur som helst, och det som påpekats åtskilliga gånger i tråden, boendekostnaderna tar alldeles för stort utrymme. Jag hade aldrig beviljat ett övertagande.                                                                                                                  Nånting som lekmän inte förstår är att det inte är tillfyllest med god säkerhet, huset kanske inte är så kraftigt belånat, och kompletterande säkerhet i form av borgen kan finnas, men det räcker inte för beviljning. Det måste finnas en rimlig inkomst i paritet med ränta och amortering och det kan inte ha varit fallet här. Lite skuld lägger jag nog på bankmannen här, han eller hon borde ha guidat bättre.

• Goneril

Det som är märkligt är att TS fick lov att ta över huslånet vid separationen, som gammal bankman hade jag ansett att boendekostnaden tar alldeles för stort utrymme av inkomsten. Vi gjorde noggranna beräkningar, vad behöver en familj rimligtvis till sitt uppehälle och till underhållet av huset? I dag och enligt Konsumentverket är matkostnaden för 4 pers. 10.500.- per månad, bara som jämförelse. Nu är detta rätt längesen och jag vet inte om dessa ingående kontrollerna görs och sen vet jag heller inte vilka uppgifter TS lämnat.    
                                                                                                        Hur som helst, och det som påpekats åtskilliga gånger i tråden, boendekostnaderna tar alldeles för stort utrymme. Jag hade aldrig beviljat ett övertagande.                                                                                                                  Nånting som lekmän inte förstår är att det inte är tillfyllest med god säkerhet, huset kanske inte är så kraftigt belånat, och kompletterande säkerhet i form av borgen kan finnas, men det räcker inte för beviljning. Det måste finnas en rimlig inkomst i paritet med ränta och amortering och det kan inte ha varit fallet här. Lite skuld lägger jag nog på bankmannen här, han eller hon borde ha guidat bättre.

• Anonym (M)
    Anonym (Kia) skrev 2024-04-30 18:10:08 följande:

Du duschar på gymmet, men vad kostar gymmet per månad? Går du hellre på gym än äter middag? 

Jobbet betalar träningskortet  (#9)
  • Anonym (Enna)
    Goneril skrev 2024-04-30 18:10:34 följande:

Det var kanske rimligt då, innan inflationen. De jag känner som har så höga boendekostnader nu hade inte det förut. Allt har ju blivit dyrare.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Vafan) skrev 2024-04-30 08:05:02 följande:
    Jag har ju gjort det... Men försökt kapa det som går!
    Har haft obundna lån så räntorna är det som sänkt mig!

Barnen vet om läget, de försöker hjälpa till så gott det går. Men jag skäms ändå och döljer sanningen ibland...

Det är ingen bostadsrätt, det är ett friköpt hus med en avgift för vissa gemensamma tjänster som jag inte kan avsäga mig. Jag kan inte bo billigare om jag inte flyttar långt härifrån, men jag funderar faktiskt på det. Skulle göra en rejäl vinst om jag sålde huset och ja, det lockar faktiskt! Däremot har jag svårt för att rycka upp barnen så jag hade hoppas kunna vänta några år...
    Vad tror du barnen mår bäst av? Ekonomisk oro i nuvarande hus eller en mer bekymmersfri vardag i annat boende?

Jag har svårt att förstå att det är så många som kämpar så för att ha huset kvar när det äter upp ens pengar. Ett hus är bara ett hus, hemmet följer med dit där kärleken och omtanken mellan de som bor där finns.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Enna) skrev 2024-04-30 18:55:31 följande:
    Det var kanske rimligt då, innan inflationen. De jag känner som har så höga boendekostnader nu hade inte det förut. Allt har ju blivit dyrare.
    Bankerna räknade dock på 7% ränta innan inflationen.
    Vi får se vad ta svarar gällande amortering så vet vi mer.
    Vi vet heller inte om hon tagit över huset vid separationen eller köpt det själv innan eller efter.
  • Anonym (gulltuppen)

TS vad har dina barn för planer?

Ser det ut som de kommer att bo hemma något år och kunna betala för sig (med CSN eller lön) eller kommer de att fly fältet direkt?

Är man fler med inkomster brukar det funka bättre och du får nog förklara för dem att du inte kan vara en välgörenhetsinrättning, med nuvarande ekonomi.

Vår son får betala 4250 i månaden och det är billigt, även om han klagar.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Abc) skrev 2024-04-30 19:04:13 följande:
    Vad tror du barnen mår bäst av? Ekonomisk oro i nuvarande hus eller en mer bekymmersfri vardag i annat boende?

Jag har svårt att förstå att det är så många som kämpar så för att ha huset kvar när det äter upp ens pengar. Ett hus är bara ett hus, hemmet följer med dit där kärleken och omtanken mellan de som bor där finns.
    Fint skrivet, jag fattar inte heller denna fixering vid att behålla huset. Har sett precis detta scenario hos vänner till mig, nämligen. Man offrar allt annat in absurdum, till och med adekvat näring, för att kunna bo kvar i skrythuset. Det verkar handla om att en försäljning av huset skulle innebära en prestigeförlust...
Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!