• Anonym (Vafan)

Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!

Jag vet inte längre vad jag ska göra, jag har inte råd att leva!

Jag är vuxen- har barn, bil och hus och aldrig någonsin sett mig som fattig. Jag har en akademisk utbildning och jobb därefter, varken hög eller låg lön (tror jag).

Jag har senaste året (åren?) behövt tänka på vad jag lägger mina pengar och börjat snåla in på saker men ändå behövt leva delvis på sparade pengar. Dessa pengar är nu slut och jag vet fan inte vad jag ska göra längre. Inga abonnemang utöver mobiltelefoner finns och att sälja huset och bo i hyresrätt blir dyrare. 

Jag äter inte hemma alls på vardagar och försöker att äta max ett mål på under vardera helgdag. Kaffe med mjölk har jag ännu inte gett upp...

Vad finns det att göra? Hur får jag mina tonåringar att få en dräglig tillvaro? Jag är trött på att låtsas som att jag glömt handla när jag egentligen bara väntar in barnbidraget!

Har en gång i tiden fått bostadsbidrag men blivit återbetalninsskyldig på nästan hela beloppet trots att jag angett rätt siffror, så jag vet inte om jag vågar chansa på det igen. 

Jag får månadsvis pengar från barnens far. Är det någon som vet några siffror för vad jag "borde" få?

Finns det någon hjälp att få?

Tack för att du pekade läsa, lämna gärna en kommentar!

• Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!
  • Anonym (Enna)
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-30 20:25:06 följande:
    Bankerna räknade dock på 7% ränta innan inflationen.
    Vi får se vad ta svarar gällande amortering så vet vi mer.
    Vi vet heller inte om hon tagit över huset vid separationen eller köpt det själv innan eller efter.
    För några år sedan när jag kollade vad jag skulle kunna få i bostadslån var det ca 50% högre än vad de skulle vilja ge mig idag. Då har jag kollat med samma lön och samma kontantinsats.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Enna) skrev 2024-04-30 20:48:38 följande:
    För några år sedan när jag kollade vad jag skulle kunna få i bostadslån var det ca 50% högre än vad de skulle vilja ge mig idag. Då har jag kollat med samma lön och samma kontantinsats.

Iom inflationen har summan de räknar med att du ska ha kvar ökat, schablonkostnader för tex mat har ökat, så ja kalkylen är en annan idag än innan inflationen.
    Om ts köpte innan inflationen bör banken ändå ha räknat på en högre ränta än den faktiskt var då, idag hade de nog räknat på ännu högre.
    köpte hon innan 2018 så var det inget amorteringskrav Eller skuldkvotstak. Jag hade tex inte fått köpa mitt boende efter skuldkvotstaket och amorteringskrav tillkom.
    Mycket vi inte vet som påverkar så det blir som sagt bara gissningar innan vi vet mer.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2024-04-30 14:30:02 följande:

Vi har också ca 16000 i boendekostnad (ränta + 1% amortering) så kostnaden i sig låter helt rimligt. Det handlar antagligen om ett lån runt 3-3,5 miljoner. Huset har säkert en värdering på mellan 4,5-5,5 miljoner. De summorna hamnar man i utan att behöva bo i en storstad, om man köper en friliggande villa med fyra sovrum. 

Skillnaden är att jag delar min boendekostnad med en annan heltidsarbetande. Jag hade aldrig haft råd att bo här själv, och då har jag ändå en tonåring färre än TS och något högre lön. 

Vi har samma inköpspris och värdering som ni och med amortering betalar vi ca 5000:- per månad. Detta i storstad (ej Sthlm, Gbg, Malmö) och det är ett riktigt stort hus dessutom. Förstår inte hur folk har så dyra lån? Är det räntorna som ligger skyhögt eller?
  • Studentpappa
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 08:37:35 följande:
    Vi har samma inköpspris och värdering som ni och med amortering betalar vi ca 5000:- per månad. Detta i storstad (ej Sthlm, Gbg, Malmö) och det är ett riktigt stort hus dessutom. Förstår inte hur folk har så dyra lån? Är det räntorna som ligger skyhögt eller?
    Betalar ni 5000:-/mån inkl amortering så har ni antingen bundna räntor eller inte 3-3,5 miljoner i lån. 

Storleken på huset har aldrig korrelerat med lånekostnaden..
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Hmm)
    Studentpappa skrev 2024-05-01 08:42:44 följande:
    Betalar ni 5000:-/mån inkl amortering så har ni antingen bundna räntor eller inte 3-3,5 miljoner i lån. 

Storleken på huset har aldrig korrelerat med lånekostnaden..
    Lånet ligger på 2,4 miljoner just nu och självklart har vi fast ränta :) Bara idioter sitter med rörlig i dagens läge.
  • Studentpappa
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 08:47:23 följande:
    Lånet ligger på 2,4 miljoner just nu och självklart har vi fast ränta :) Bara idioter sitter med rörlig i dagens läge.
    Alla rörliga lån går ut någon gång, vårat gick ut i Januari. Att binda om -24 känns rätt korkat..

Jag satt med lågt bundet elpris under hela tiden elpriset var skyhögt i hela Sverige och har det fortfarande, men det går ju ut om ett halvår. Allt gott har ett slut tyvärr och inte satt jag och skrattade åt folk som grät över skyhöga elräkningar och ansåg dom som idioter för det. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Remmi)
    Anonym (Enna) skrev 2024-04-30 18:55:31 följande:
    Det var kanske rimligt då, innan inflationen. De jag känner som har så höga boendekostnader nu hade inte det förut. Allt har ju blivit dyrare.

Fast sånt ska man ju ha med i beräkningen när man tar ett lån. 

Min erfarenhet är att bankerna är väldigt generösa med lån. När jag kollade hur stort lånelöfte jag kunde få godkände banken ett avsevärt mycket högre lånebelopp än vad jag själv bedömde var lämpligt. 

• Anonym (gulltuppen)
    Har alltid haft rörligt och känner mig inte som en idiot faktiskt, det har varit många goda år och den som inte slösat borde ha en hel del investerat nu.

1,25% ränterabatt bör man minst kunna få av sin bank annars borde man byta.
  • Anonym (Hmm)
    Studentpappa skrev 2024-05-01 08:57:03 följande:
    Alla rörliga lån går ut någon gång, vårat gick ut i Januari. Att binda om -24 känns rätt korkat..

Jag satt med lågt bundet elpris under hela tiden elpriset var skyhögt i hela Sverige och har det fortfarande, men det går ju ut om ett halvår. Allt gott har ett slut tyvärr och inte satt jag och skrattade åt folk som grät över skyhöga elräkningar och ansåg dom som idioter för det. 
    Jag tycker att ränta under 2 % är bra, men det kanske bara är jag det... Det var i höstas vi band om lånet (vi har haft fast sedan vi köpte huset) så det håller ett par år framåt nu.

Skratta eller inte, bryr mig inte om dina raljeranden.
  • Anonym (Lis)
    Är väl inte så självklart med fast ränta. Genom åren har det varit mer fördelaktigt med rörlig. Och som nån mer skrev så går ju även fasta lån ut nån gång och just nu är det ju knappast läge att binda, hade jag bundit när mitt ena lån gick ut i november så hade jag haft 0,35% högre nu än vad jag har nu när den börjat gå ner.
    plus att det är alltid lätt att säga vad man borde ha gjort så här i efterhand när man har facit.
Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!