• Anonym (Usch)

Killen ”tar” min graviditet

Jag är så arg att jag kokar! 

fick reda på att jag är gravid för cirka 4 veckor sedan, helt oplanerat och vi blev båda chokade. 

när choken lagt sig blev jag euforisk, svävade på moln, berättade för min mamma och plötsligt fick livet en tydlig mening. 

jag har en sambo, varit tillsammans cirka 1 år, han har två barn sedan innan. Vi har inte haft ett problemfritt förhållande på något sätt, vi bråkar ofta. Men har såklart fina stunder med. 

han vill absolut inte att jag ska behålla det pga vår ostadiga relation och andra faktorer (ekonomi). Han föreslår istället att vi försöker igen om något år. kan tillägga att jag är 33 år. 

jag blir så jävla förbannad på honom, vi båda var medvetna om att detta kunde hända när vi hade oskyddat sex. Sen har han mage att tvinga mig att skada min kropp frivilligt och föreslå att vänta ett år och försöka igen?! Vad är det som säger att det är annorlunda om ett år?! Och jag förväntas ta hand om hans barn (älskar dom) men får inget eget?!

har självfallet mängder av hormoner som säkert eldar på känslorna. Fick även abrupt avsluta min medicinering med antidepressiva (sjukskriven) när jag fick reda på graviditeten.

vad ska jag ta mig till? Det svåraste för mig är tanken att jag ska gå och döda ett barn, jag vill verkligen inte. Om vi tar bort det, vet jag inte om jag kan se mig själv leva med denna man längre. Pga min ålder ser jag även detta som lite sista tåget. 

• Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-10 13:48:01 följande:

Nu sitter jag i bilen utanför en kyrka mitt i ingenstans. Jag har i stort sätt bara kläderna jag har på mig med mig och min mobil och medicinerna mot bihåleinflammationen. Vad fan ska jag ta mig till? Har ingen jag kan tänka mig ta kontakt med och fråga om jag får vara där. Det absolut enda skulle vara en väldigt gammal väl som jag inte haft kontakt med på länge, men han bor en bra bit härifrån. Hade känts färjävligt att ta upp kontakten med honom bara för att fråga om jag får störa honom och hans familj med den här skiten. 

en sån här enorm hopplöshet och skam har jag aldrig känt. Så ber jag om råd och hjälp på familjeliv :p

För det första vill jag bara säga: Allt löser sig! Jag lovar! Ta bara en dag i taget och stå ut med de dåliga dagarna.

Behåll barnet! Du vill ha det och kommer fixa det.

Nu den mest akuta situationen, boende för natten/helgen. Finns en del alternativ:

Ring socialjouren. De kanske kan hjälpa dig med boende över natten?

Du är utanför kyrkan, se om prästen eller någon diakon är där. De kanske kan hjälpa.

Om du står ut, åk hem. Du bor också i lägenheten och har rätt att vara där även om det är slut mellan er. Du måste ju bo någonstans medan du löser annat boende.

Var bor din mamma?

Och ring vännen. Det värsta som kan hända är att han säger nej.

Ring runt till alla hyresvärdar du kan hitta! Var ärlig om din siutation. Det skadar ju inte, även om det kanske inte hjälper. Detta för boende på sikt.

• Anonym (Kram)
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-10 13:58:45 följande:

Har ärligt talat ingen aning. nu är prio på att komma underfund med vart jag ska ta vägen just idag. 

kan man adoptera bort spädbarn i Sverige? Vet att de låter sjukt men själv aborten för mig känns jobbigare än att eventuellt ?ge? det till någon annan så att det i alla fall får leva. önskar att jag hade en närmre relation med min storasyster och har varit ofrivilligt barnlös Hela livet, fantiserar om att det hade funnits som alternativ att ge det till henne. Då hade jag dessutom fått träffa barnet ibland?

Ts det finns MASSOR av hjälp av samhället så att du kan behålla ditt barn!

Det enda du behöver är någonstans att bo och det är inte omöjligt. När du väl bor så fixar du det!
    Du kommer ha FP, barnbidrag och underhållsstöd plus säkert bostadsbidrag. Blir det problem med inkomst senare finns försörjningsstöd medan du ordnar något. Du kan söka jobb eller studera när barnet börjar förskola sen.
    Allt ordnar sig! 

Hur ser relationen ut med din syster, om du skulle ringa henne, skulle hon hjälpa dig?

• Anonym (Suck)

Har du pengar? I detta läge är ett litet tält bättre än ingenting. 

• Anonym (Låter sådär)

Den här historien låter helt galen. Om allt i tråden stämmer, så är det väl inte så man vill välkomna ett nytt barn till världen.

Det låter som totalkaos.

• Brasse

Ta ditt ansvar och tillsätt inte barn, detta gäller er båda. sätt er ner och fundera en sväng till

• Anonym (Usch)
    Anonym (Kram) skrev 2024-05-10 14:01:11 följande:

För det första vill jag bara säga: Allt löser sig! Jag lovar! Ta bara en dag i taget och stå ut med de dåliga dagarna.

Behåll barnet! Du vill ha det och kommer fixa det.

Nu den mest akuta situationen, boende för natten/helgen. Finns en del alternativ:

Ring socialjouren. De kanske kan hjälpa dig med boende över natten?

Du är utanför kyrkan, se om prästen eller någon diakon är där. De kanske kan hjälpa.

Om du står ut, åk hem. Du bor också i lägenheten och har rätt att vara där även om det är slut mellan er. Du måste ju bo någonstans medan du löser annat boende.

Var bor din mamma?

Och ring vännen. Det värsta som kan hända är att han säger nej.

Ring runt till alla hyresvärdar du kan hitta! Var ärlig om din siutation. Det skadar ju inte, även om det kanske inte hjälper. Detta för boende på sikt.

jag har pratat med kommunen så sent som idag och tydligt förklarat att jag inte har någonstans att ta vägen, de vill ändå att jag ska försöka med någon vän.

Känner att jag inte kan åka hem till huset eftersom att hans barn är där nu och kommer vara en vecka framöver. Vill inte utsätta dom för det. 

min mamma bor ganska nära men vi har ingen nära relation, dessutom har hon stort släktkalas hemma hos sig och det är inte en miljö jag kan tänka mig just nu.

ang lägenhet har jag redan en bostadsrätt som är uthyrd för tillfället. Men att ta tag och rådda i det där nu känns overkligt tungt. Har så jävla ont i ansiktet så nu har det börjat blöda ur näsan. 

• Anonym (Kram)
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-10 14:15:49 följande:

jag har pratat med kommunen så sent som idag och tydligt förklarat att jag inte har någonstans att ta vägen, de vill ändå att jag ska försöka med någon vän.

Känner att jag inte kan åka hem till huset eftersom att hans barn är där nu och kommer vara en vecka framöver. Vill inte utsätta dom för det. 

min mamma bor ganska nära men vi har ingen nära relation, dessutom har hon stort släktkalas hemma hos sig och det är inte en miljö jag kan tänka mig just nu.

ang lägenhet har jag redan en bostadsrätt som är uthyrd för tillfället. Men att ta tag och rådda i det där nu känns overkligt tungt. Har så jävla ont i ansiktet så nu har det börjat blöda ur näsan. 

Ok jag förstår att det känns tungt. Men du måste bo någonstans i natt/helgen för att kunna lösa allt.

Du vill behålla barnet så nu får du ta fram den styrka du har.

Har du råd att ta in på motell? Det finns ju en hel del som inte kostar så mycket. Bara för några nätter till att börja med och landa.

Hur länge är bostadsrätten uthyrd? Vad står det i kontraktet om att bryta det? Ring dem som hyr så snart som möjligt och ge heads up att du kommer vara tvungen att flytta tillbaka. Har de 3 månaders uppsägning eller 1 månad?

Förstår att relationen till din mamma och syster inte är bra, men du kanske behöver sätta det lite åt sidan nu och ändå kolla om de kan hjälpa dig med sovplats, tills du får din egen lägenhet tillbaka. Ikväll motell, imorgon bo hos din mamma?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Kram) skrev 2024-05-10 14:07:01 följande:

Ts det finns MASSOR av hjälp av samhället så att du kan behålla ditt barn!

Det enda du behöver är någonstans att bo och det är inte omöjligt. När du väl bor så fixar du det!
    Du kommer ha FP, barnbidrag och underhållsstöd plus säkert bostadsbidrag. Blir det problem med inkomst senare finns försörjningsstöd medan du ordnar något. Du kan söka jobb eller studera när barnet börjar förskola sen.
    Allt ordnar sig! 

Hur ser relationen ut med din syster, om du skulle ringa henne, skulle hon hjälpa dig?

Det är fint att se det så ljust och positivt. Men just nu när alla parametrar i mitt liv är utom min kontroll är det kolsvart för mig. Jag blev sjukskriven för utmattning i julas och ser det faktiskt omöjligt att gå tillbaka till mitt fasta, relativt välbetalda jobb, och kanske inte ens den branschen som jag har utbildning inom. 

vi har knappt någon relation. Hon bor långt bort. Och sorgligt nog känner jag att jag skäms alldeles för mycket för att berätta det här för henne. De få ord vi har hunnit byta om mitt förhållande har varit att hon tycker att allt gick för snabbt, vilket hon har rätt i! Att han dessutom har små barn som nu också är indragna i detta gör så ont i mig att jag inte vill visa mig för folk. När jag gick in i denna relation tänkte jag att ni fan får det inte ta slut, just på grund av barnen. Som redan farit illa av mammas och pappas separation.

men jag tror nog ändå hon hade hjälpt mig om jag ringt, men för mig själv känns den lösningen enormt långt borta. 

• Anonym (Kram)
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-10 14:22:07 följande:

Det är fint att se det så ljust och positivt. Men just nu när alla parametrar i mitt liv är utom min kontroll är det kolsvart för mig. Jag blev sjukskriven för utmattning i julas och ser det faktiskt omöjligt att gå tillbaka till mitt fasta, relativt välbetalda jobb, och kanske inte ens den branschen som jag har utbildning inom. 

vi har knappt någon relation. Hon bor långt bort. Och sorgligt nog känner jag att jag skäms alldeles för mycket för att berätta det här för henne. De få ord vi har hunnit byta om mitt förhållande har varit att hon tycker att allt gick för snabbt, vilket hon har rätt i! Att han dessutom har små barn som nu också är indragna i detta gör så ont i mig att jag inte vill visa mig för folk. När jag gick in i denna relation tänkte jag att ni fan får det inte ta slut, just på grund av barnen. Som redan farit illa av mammas och pappas separation.

men jag tror nog ändå hon hade hjälpt mig om jag ringt, men för mig själv känns den lösningen enormt långt borta. 

Jag förstår dig ts! Det gör jag! Men du har ju trots allt fattat ett beslut att behålla ditt barn så hur nattsvart allt än känns så måste du bara ta tag i saker, hur jobbigt det än känns. För saker är ju jobbiga att ta tag i, men när man väl gjort det så inser man ofta att det trots allt inte var så svårt och inte blev så illa som man tänkt sig.

So what att din syster hade rätt om förhållandet? Alla människor gör fel och misstag ibland. Man får resa sig ändå. Erkänna för sig själv att det inte blev så bra, lära sig av det och göra andra val i framtiden.

Du ska bli mamma så nu får du plocka fram den styrkan du har i dig och be folk om hjälp. Hur långt borta det än känns. Du har allt att vinna och inget att förlora. Kanske några förmanande ord men det överlever du.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Kram) skrev 2024-05-10 14:22:06 följande:
    Ok jag förstår att det känns tungt. Men du måste bo någonstans i natt/helgen för att kunna lösa allt.

Du vill behålla barnet så nu får du ta fram den styrka du har.

Har du råd att ta in på motell? Det finns ju en hel del som inte kostar så mycket. Bara för några nätter till att börja med och landa.

Hur länge är bostadsrätten uthyrd? Vad står det i kontraktet om att bryta det? Ring dem som hyr så snart som möjligt och ge heads up att du kommer vara tvungen att flytta tillbaka. Har de 3 månaders uppsägning eller 1 månad?

Förstår att relationen till din mamma och syster inte är bra, men du kanske behöver sätta det lite åt sidan nu och ändå kolla om de kan hjälpa dig med sovplats, tills du får din egen lägenhet tillbaka. Ikväll motell, imorgon bo hos din mamma?
    Jodå jag har en del pengar så det är kanske mest troligt att det blir någon motell-lösning. Vet inte hur jag ska överleva den ångesten som det kommer framkalla. Helt jävla ensam. Känns som allt detta plus en ångestattack kommer döda barnet. Jag är inte tillräckligt starkt för det här
Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet