• Anonym (A)

Fråga om LCHF

Den här frågan är till personer som kan LCHF och har egen erfarenhet. Jag behöver inga motargument. Jag har testat allt, har Hypotyreos och vill ge detta ett försök. 

Jag har ätit strikt LCHF i en dryg vecka nu. Jag hämtar recept från LCHF-sidor och har läst på en hel del om vad man kan äta och vad man ska undvika. 

Jag har haft huvudvärk, varit väldigt törstig och igår kände jag mig helt orkeslös. Jag förstår att det är normalt. 

Däremot känns det som om jag går upp i vikt. Jag har ingen våg så det kanske är inbillning men jag känner mig svullen, trots att det borde vara tvärtom om jag förstår det rätt?

Jag tror också det kan vara mentalt . Jag har en motvilja mot att äta fett efter att ha undvikit det under så lång tid. 

Jag börjar må illa bara av tanken på att äta fett. Igår orkade jag bara ett mål mat. Det gick bara inte och då försöker jag ändå äta rätter med t.ex. lax som känns lite bättre. 

Jag förväntar mig självklart inte viktresultat på en dryg vecka men jag undrar om det jag känner är normalt eller om jag gör något fel? 

• Svar på tråden Fråga om LCHF
  • Mackan1978

Jag äter i stort sett enligt lchf har gått med i vikt mer än 20kg

• Mackan1978

Mitt viktresultat har setts i under ett års tid. 

• Anonym (A)

Låter bra!
    Som jag skrev förväntar jag mig ingen snabb viktnedgång utan jag undrar om det är normalt att känna så här i början som jag beskriver? Hur mådde du i början?

• Anonym (Minna)

Det är stor skillnad på att äta LCHF som frisk mot att ha hypotyreos efter att ha testat det själv, har också Hypotyreos, den autoimmuna variationen.
    Jag och ett par arbetskamrater testade LCHF under ett år, mina arbetskamrater gick med massor och jag, 3 kg.
    Vi med hypotyreos har en helt annan funktion i kroppen än friska.
    Jag äter idag en antiinflammatorisk kost, likt Paleo.
    Jag har idag intoleranser mot flertalet mat sedan jag blev sjuk och kan därmed ej äta vissa produkter utan att bli sjuk, svullen och gå upp i vikt, mest vätska.

Kolla in Eva Renner fd Övferström och hennes kosthäftet, den är kanon och lätt att förstå.
    Kostar knappt 100kr. 

Jag har ätit efter hennes metoder sedan 2008. 

Gick ner allt jag lagt på mig.

• Mackan1978

Jag mådde inte dåligt på något sätt i början. Men det kan ju hända att kroppen blir ovan och abstinent efter socker om den är van att få socker, så jag tror absolut att det är normalt i början. 

• Anonym (A)
    Anonym (Minna) skrev 2024-05-19 12:22:44 följande:

Det är stor skillnad på att äta LCHF som frisk mot att ha hypotyreos efter att ha testat det själv, har också Hypotyreos, den autoimmuna variationen.
    Jag och ett par arbetskamrater testade LCHF under ett år, mina arbetskamrater gick med massor och jag, 3 kg.
    Vi med hypotyreos har en helt annan funktion i kroppen än friska.
    Jag äter idag en antiinflammatorisk kost, likt Paleo.
    Jag har idag intoleranser mot flertalet mat sedan jag blev sjuk och kan därmed ej äta vissa produkter utan att bli sjuk, svullen och gå upp i vikt, mest vätska.

Kolla in Eva Renner fd Övferström och hennes kosthäftet, den är kanon och lätt att förstå.
    Kostar knappt 100kr. 

Jag har ätit efter hennes metoder sedan 2008. 

Gick ner allt jag lagt på mig.

Ok tack, ska kolla upp det!
    Jag testade Paleo när jag var yngre om mådde väldigt bra av det men minns inte om jag gick ner i vikt. 
  • Anonym (A)
    Mackan1978 skrev 2024-05-19 12:34:12 följande:

Jag mådde inte dåligt på något sätt i början. Men det kan ju hända att kroppen blir ovan och abstinent efter socker om den är van att få socker, så jag tror absolut att det är normalt i början. 

Just socker är inte min last utan jag har ätit mycket frukt och grönt och fettsnålt så det är klart att det blir en stor omställning. 
  • Anonym (A)

Idag fick jag dessutom kramp i vaderna och inser att mycket av det jag upplever är begynnande ketos. Jag läste på lite om inledande besvär och vad man .kan göra åt det. Antar att det är ett gott tecken ändå .  

• Anonym (M)

Det som hjälpte mig gå ner i vikt med LCHF var att ÄVEN ha koll på kalorierna.

Svar på tråden Fråga om LCHF