• Anonym (A)

Fråga om LCHF

Den här frågan är till personer som kan LCHF och har egen erfarenhet. Jag behöver inga motargument. Jag har testat allt, har Hypotyreos och vill ge detta ett försök. 

Jag har ätit strikt LCHF i en dryg vecka nu. Jag hämtar recept från LCHF-sidor och har läst på en hel del om vad man kan äta och vad man ska undvika. 

Jag har haft huvudvärk, varit väldigt törstig och igår kände jag mig helt orkeslös. Jag förstår att det är normalt. 

Däremot känns det som om jag går upp i vikt. Jag har ingen våg så det kanske är inbillning men jag känner mig svullen, trots att det borde vara tvärtom om jag förstår det rätt?

Jag tror också det kan vara mentalt . Jag har en motvilja mot att äta fett efter att ha undvikit det under så lång tid. 

Jag börjar må illa bara av tanken på att äta fett. Igår orkade jag bara ett mål mat. Det gick bara inte och då försöker jag ändå äta rätter med t.ex. lax som känns lite bättre. 

Jag förväntar mig självklart inte viktresultat på en dryg vecka men jag undrar om det jag känner är normalt eller om jag gör något fel? 

• Svar på tråden Fråga om LCHF
  • Anonym (Matlagaren)

Jag brukar banta min man med LCHF.
    Det funkar, han har svårt att äta fet mat men det behövs inte.
    Prova Turkisk yoghurt med bär. Nästan som glass.
    Vatten melon kan vara ok.

När det är såhär varmt är det viktigt att dricka mycket vatten, kör mineralvatten om du vill lyxa till det.
    Kramp i vaderna kan man få när salt/mineralbalansen rubbas, salta maten ordentligt när du svettas mycket.

• Anonym (LCHF)
    Anonym (A) skrev 2024-05-19 18:34:51 följande:

Idag fick jag dessutom kramp i vaderna och inser att mycket av det jag upplever är begynnande ketos. Jag läste på lite om inledande besvär och vad man .kan göra åt det. Antar att det är ett gott tecken ändå .  

Låter som saltbrist!  Vanligt salt (natriumklorid) är vanligt att behöva öka vid LCHF, speciellt i början och även magnesium. Se till att få i dig vatten också - speciellt när det  dessutom är varmt ute. 

Har du kollat om det finns något Facebookgrupp för LCHF+ Hypoteros? 

• Anonym (A)
    Anonym (Matlagaren) skrev 2024-05-19 19:10:26 följande:

Jag brukar banta min man med LCHF.
    Det funkar, han har svårt att äta fet mat men det behövs inte.
    Prova Turkisk yoghurt med bär. Nästan som glass.
    Vatten melon kan vara ok.

När det är såhär varmt är det viktigt att dricka mycket vatten, kör mineralvatten om du vill lyxa till det.
    Kramp i vaderna kan man få när salt/mineralbalansen rubbas, salta maten ordentligt när du svettas mycket.

Anonym (LCHF) skrev 2024-05-19 19:21:12 följande:

Låter som saltbrist!  Vanligt salt (natriumklorid) är vanligt att behöva öka vid LCHF, speciellt i början och även magnesium. Se till att få i dig vatten också - speciellt när det  dessutom är varmt ute. 

Exakt det jag kom fram till. Jag har tagit salt, magnesium och druckit massa vatten. Nu känns det bättre. :)
    Jag ska kolla upp facebookgrupper om det. Jag förstår att det inte är samma sak när man har Hypotyreos.

Jag vet inte varför jag känner mig svullen och tjockare för jag har kört strikt med t.ex. lite paprika eller spenat till så jag får inte i mig många kolhydrater. 
  • Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2024-05-19 22:02:21 följande:
    Anonym (LCHF) skrev 2024-05-19 19:21:12 följande:

Jag vet inte varför tjag känner mig svullen och tjockare för jag har kört strikt med t.ex. lite paprika eller spenat till så jag får inte i mig många kolhydrater. 
    Som sagt räkna kalorierna också. Funkar lchf ändå för att gå ner i vikt så är det bra, men om inte så prova att börja ha koll på kalorierna.
  • Agda90

Vi med hypo har lite annorlunda förutsättningar. Våra kroppar behöver stabilitet och funkar dåligt under stress. Att banta är att stressa kroppen. 
    Det är inget fel på LCHF (så länge man inte ger sig in i substitut träsket med sötningsmedel och liknande). För oss med hypo kan dock fettmängden ställa till det också. Kroppen orkar helt enkelt inte med. 

Jag har ätit enligt AIP och sedan gått över till Paleo. När jag slutade tänka på att jaga kilo, mediterade eller gick på yoga och fokuserade på att leva då började kilona att rinna av mig

Anonym (A) skrev 2024-05-19 12:07:27 följande:
    Fråga om LCHF

Den här frågan är till personer som kan LCHF och har egen erfarenhet. Jag behöver inga motargument. Jag har testat allt, har Hypotyreos och vill ge detta ett försök. 

Jag har ätit strikt LCHF i en dryg vecka nu. Jag hämtar recept från LCHF-sidor och har läst på en hel del om vad man kan äta och vad man ska undvika. 

Jag har haft huvudvärk, varit väldigt törstig och igår kände jag mig helt orkeslös. Jag förstår att det är normalt. 

Däremot känns det som om jag går upp i vikt. Jag har ingen våg så det kanske är inbillning men jag känner mig svullen, trots att det borde vara tvärtom om jag förstår det rätt?

Jag tror också det kan vara mentalt . Jag har en motvilja mot att äta fett efter att ha undvikit det under så lång tid. 

Jag börjar må illa bara av tanken på att äta fett. Igår orkade jag bara ett mål mat. Det gick bara inte och då försöker jag ändå äta rätter med t.ex. lax som känns lite bättre. 

Jag förväntar mig självklart inte viktresultat på en dryg vecka men jag undrar om det jag känner är normalt eller om jag gör något fel? 

• Anonym (A)

Usch, jag blir lite ledsen av det här. 

Jag har fortsatt äta enligt LCHF och jag känner mig bara tjockare. Så ska det väl inte vara ändå?

Jsg väljer nyttigare alternativ som tex lax och fetaost eller kyckling och mozzarella. Jag hämtar recepten från etablerade LCHF-sidor. 

Jag hoppades verkligen på den här dieten för jag har provat ALLT. 

Hur länge ska jag hålla ut? Jag vill ju för fasen inte gå upp i vikt. 

Jag har fått tydliga reaktioner som är vanliga i början så något är på gång i kroppen men den här dieten kanske helt enkelt inte är för mig, 

• Anonym (Risen)
    Anonym (A) skrev 2024-05-22 22:25:42 följande:

Jag har fortsatt äta enligt LCHF och jag känner mig bara tjockare. Så ska det väl inte vara ändå?

Jsg väljer nyttigare alternativ som tex lax och fetaost eller kyckling och mozzarella. Jag hämtar recepten från etablerade LCHF-sidor. 

Jag har fått tydliga reaktioner som är vanliga i början så något är på gång i kroppen men den här dieten kanske helt enkelt inte är för mig, 

Kombinera lchf med medelhavskost. Fokusera på grönsakerna i mängder. Alltså ät sådär 800 g grönsaker om dagen, byt ut smör mot olivolja och nötter. 

Man ska inte vara rädd för fett men man ska tänka på näringen också. I vissa lchf sammanhang så kan det ju lätt ses som en sekt. Finns många grupper på nätet där lchf förespråkas, det som håller i dessa grupper har många gånger en kraftig övervikt och säger trots detta att de äter så nyttigt. Och det är mängder med smör och kött m.m

Det finns inget forskningsstöd för vad dessa personer håller på med. 

Däremot om man tolkar lchf rätt och då äter mycket fisk, skaldjur, grönsaker, nötter, kyckling och lite rött kött då är det en annan diskussion. 

Man kan inte heller överdriva mängden mat på tallriken. Men äter man mycket grönsaker så blir det svårt att äta så mycket kaloririka livsmedel också. Alltså om man äter 800 g grönsaker om dagen 

• Sk007

Ts: Hur ser kostintaget ut en vanlig sag?

• Anonym (M)

Då ligger du antagligen på ett kaloriöverskott.

Räknar du inte kalorierna så har du inte provat allt.
  • Agda90

Du stressar din kropp med LCHF. Varför ska den känna sig trygg och stabil och låta kilona försvinna?
Svar på tråden Fråga om LCHF