• Anonym (A)

Fråga om LCHF

Den här frågan är till personer som kan LCHF och har egen erfarenhet. Jag behöver inga motargument. Jag har testat allt, har Hypotyreos och vill ge detta ett försök. 

Jag har ätit strikt LCHF i en dryg vecka nu. Jag hämtar recept från LCHF-sidor och har läst på en hel del om vad man kan äta och vad man ska undvika. 

Jag har haft huvudvärk, varit väldigt törstig och igår kände jag mig helt orkeslös. Jag förstår att det är normalt. 

Däremot känns det som om jag går upp i vikt. Jag har ingen våg så det kanske är inbillning men jag känner mig svullen, trots att det borde vara tvärtom om jag förstår det rätt?

Jag tror också det kan vara mentalt . Jag har en motvilja mot att äta fett efter att ha undvikit det under så lång tid. 

Jag börjar må illa bara av tanken på att äta fett. Igår orkade jag bara ett mål mat. Det gick bara inte och då försöker jag ändå äta rätter med t.ex. lax som känns lite bättre. 

Jag förväntar mig självklart inte viktresultat på en dryg vecka men jag undrar om det jag känner är normalt eller om jag gör något fel? 

• Svar på tråden Fråga om LCHF
  • Anonym (Anonym)

Tror det är tufft att köra LCHF om man inte gillar fet mat. Fettet behövs, med bara grönsaker och protein är det svårt att komma upp i rätt kalorimängd! Du ska inte gå hungrig, utan med tillräckligt mkt protein plus fett håller man sig mätt länge.
    Har du verkligen gått upp i vikt, eller är det bara en känsla?
    Jag tappade 2kg rätt omgående. Men sen tog det ca 6v innan det hände nåt mer alls, men då gick det dom bara den! Kilona rann av mig utan att jag tänkte på det. Hade ingen kaloribegränsning utan åt mycket såser, ost osv (kombinerat m grönsaker såklart). Tappade ca 10 kg på ett halvår, sen hade jag nått mitt mål och gick långsamt övver till mer blandkost.

• Anonym (tjockosaurus)

Du behöver få i dig ordentligt med riktigt bra havssalt, massor med vatten. Första gången jag gick över på lchf var jag helt sänkt efter att ha varit sockerberoende hela livet. Som att sluta med knark. Kanske bättre att fasa ut det lite. Du behöver ju heller inte dricka fett, stek en fet köttbit i lite smör, ha goda grönsaker till och en sås.

Någon skrev att du skulle äta yoghurt och bär, hade undvikit det eftersom det stoppar viktnedgången, det blir rätt mycket kolhydrater på det.

• Anonym (tjockosaurus)
    Anonym (Risen) skrev 2024-05-22 22:38:20 följande:

Kombinera lchf med medelhavskost. Fokusera på grönsakerna i mängder. Alltså ät sådär 800 g grönsaker om dagen, byt ut smör mot olivolja och nötter. 

Man ska inte vara rädd för fett men man ska tänka på näringen också. I vissa lchf sammanhang så kan det ju lätt ses som en sekt. Finns många grupper på nätet där lchf förespråkas, det som håller i dessa grupper har många gånger en kraftig övervikt och säger trots detta att de äter så nyttigt. Och det är mängder med smör och kött m.m

Det finns inget forskningsstöd för vad dessa personer håller på med. 

Däremot om man tolkar lchf rätt och då äter mycket fisk, skaldjur, grönsaker, nötter, kyckling och lite rött kött då är det en annan diskussion. 

Man kan inte heller överdriva mängden mat på tallriken. Men äter man mycket grönsaker så blir det svårt att äta så mycket kaloririka livsmedel också. Alltså om man äter 800 g grönsaker om dagen 

Nötter innehåller mängder med kolhydrater och smör är betydligt bättre än olja. Man vräker inte i sig kött och smör, det är en missuppfattning. Men väljer man kyckling så väljer man den fetare delen av kycklingen, tex lårfile med grönsaker och sås. Ser inget onyttigt med det.
  • Anonym (Risen)
    Anonym (tjockosaurus) skrev 2024-05-23 17:19:45 följande:
    Nötter innehåller mängder med kolhydrater och smör är betydligt bättre än olja. Man vräker inte i sig kött och smör, det är en missuppfattning. Men väljer man kyckling så väljer man den fetare delen av kycklingen, tex lårfile med grönsaker och sås. Ser inget onyttigt med det.
    Du det finns massa grupper på Facebook som kör extrem form av lchf där man äter fan rå köttfärs och rå kyckling också? så det är ingen missuppfattning.

Medelhavskosten har ett Gigantiskt forskningsunderlag. Kroppen behöver vitaminer och mineraler och detta är begränsat i smör. Men det finns otroligt mycket i nötter i jämförelse och det är fett. Däremot ska man inte vräka i sig nötter heller. 

Vill man ha sås kan man göra egen majonnäs. Det är äggula och rapsolja liksom så då är det inte dåligt fett heller och äggula är enormt näringsrikt.

Grädde har inte heller något större näringsinnehåll så du kan inte stirra dig blind på vad som är lchf. Det är inte nyttigt att hälla i sig grädde. Käka stora mängder smör och samtidigt ha 90 kilos övervikt men ändå säga att det är hälsosamt. Det är orimligt 
  • Agda90
    Anonym (Risen) skrev 2024-05-23 17:29:46 följande:
    Du det finns massa grupper på Facebook som kör extrem form av lchf där man äter fan rå köttfärs och rå kyckling också? så det är ingen missuppfattning.

Medelhavskosten har ett Gigantiskt forskningsunderlag. Kroppen behöver vitaminer och mineraler och detta är begränsat i smör. Men det finns otroligt mycket i nötter i jämförelse och det är fett. Däremot ska man inte vräka i sig nötter heller. 

Vill man ha sås kan man göra egen majonnäs. Det är äggula och rapsolja liksom så då är det inte dåligt fett heller och äggula är enormt näringsrikt.

Grädde har inte heller något större näringsinnehåll så du kan inte stirra dig blind på vad som är lchf. Det är inte nyttigt att hälla i sig grädde. Käka stora mängder smör och samtidigt ha 90 kilos övervikt men ändå säga att det är hälsosamt. Det är orimligt 
    Skulle smör inte innehålla vitaminer och mineraler?? Smör innehåller rätt rejält med vitamin A. Helt ok mängder vitamin D, E och K. Det finns även lite folat, 

Mineralämnen som man hittar i smör är visserligen inga överflödiga mängder men det finns jod och natrium i vanligt smör. De berikade varianterna har man tillsatt lite mer mineralämnen i.  

Grädde har en hel del näringsämnen också.... 

Rapsolja som du föreslog att man ska använda innehåller inte ett ända mineralämne och endast två vitaminer. Äggulan kompenserar lite för det men långt i från alla. 

När det gäller "käka smör" så gå det inte att äta rent smör hur mcyket som helst. Man blir illamående. Och om det är det du tror att LCHF går ut på (att vräka i sig smör och hälla i sig grädde så har du dålig koll på kosthållningen)

Och jag hoppas inte att det finns folk som äter rå kyckling!
  • Anonym (Risen)
    Agda90 skrev 2024-05-24 09:59:00 följande:
    Skulle smör inte innehålla vitaminer och mineraler?? Smör innehåller rätt rejält med vitamin A. Helt ok mängder vitamin D, E och K. Det finns även lite folat, 

Mineralämnen som man hittar i smör är visserligen inga överflödiga mängder men det finns jod och natrium i vanligt smör. De berikade varianterna har man tillsatt lite mer mineralämnen i.  

Grädde har en hel del näringsämnen också.... 

Rapsolja som du föreslog att man ska använda innehåller inte ett ända mineralämne och endast två vitaminer. Äggulan kompenserar lite för det men långt i från alla. 

När det gäller "käka smör" så gå det inte att äta rent smör hur mcyket som helst. Man blir illamående. Och om det är det du tror att LCHF går ut på (att vräka i sig smör och hälla i sig grädde så har du dålig koll på kosthållningen)

Och jag hoppas inte att det finns folk som äter rå kyckling!

Jag har varit med i olika lchf grupper i över tio år på Facebook. Så jag ser väldigt stor variation på detta. Medelhavskost inspirerad lchf har inte ens forskarna synpunkter på. Men vissa lever liksom på smör och bacon och då skämtar jag inte. Det är bara att kolla på dessa grupper. Jag la en gång ut en bild på två morötter och fick mitt inlägg borttaget för att två morötter på 100 gr tillsammans va för mycket kolhydrater och då inte lchf. 

Sedan finns det personer som menar att det kör liberal lchf när det äter vanlig pasta ibland. och det är inte liberal lchf?. Sedan började kostdoktorn lägga till massa saker som sötpotatis och liknande och då blev det ännu mer förvirrande för folk. Så jag känner nog mycket väl till diskussioner?. 

• Agda90
    Anonym (Risen) skrev 2024-05-24 13:05:06 följande:

Jag har varit med i olika lchf grupper i över tio år på Facebook. Så jag ser väldigt stor variation på detta. Medelhavskost inspirerad lchf har inte ens forskarna synpunkter på. Men vissa lever liksom på smör och bacon och då skämtar jag inte. Det är bara att kolla på dessa grupper. Jag la en gång ut en bild på två morötter och fick mitt inlägg borttaget för att två morötter på 100 gr tillsammans va för mycket kolhydrater och då inte lchf. 

Sedan finns det personer som menar att det kör liberal lchf när det äter vanlig pasta ibland. och det är inte liberal lchf?. Sedan började kostdoktorn lägga till massa saker som sötpotatis och liknande och då blev det ännu mer förvirrande för folk. Så jag känner nog mycket väl till diskussioner?. 

Jag gav upp LCHF när man började leta substitut till det man skulle avstå ifrån. Socker i form av sötningsmedel. Idioti!

Jo, vissa äter för mycket fett. Det håller jag med dig om. De där morötterna behövs men pastan kan man strunta i 
  • Sk007
    Anonym (Risen) skrev 2024-05-23 17:29:46 följande:

Ett problem som jag ser det är att många har i inställningen att fett är farligt och att det är vetenskapligt bevisat. Just därför anser många att det är helt orimligt att äta mycket fet mat eftersom alla vet att det är onyttigt.
    Att däremot vräka i aig kolhydrater är inga problem, för "alla vet" att kolhydrater är ok att äta och ingen blir äcklad av det.

Det är bara den lilla detaljen att det är nyttigt med fett och onyttigt med snabba kolhydrater.
    En person med 90 kg övervikt har med stor sannolikhet problem med ett för högt intag av snabba kolhydrater och ett för litet intag av naturligt fett.

Folk är fortfarande fettskrämda.
  • Anonym (Risen)
    Sk007 skrev 2024-05-24 16:05:25 följande:
    Ett problem som jag ser det är att många har i inställningen att fett är farligt och att det är vetenskapligt bevisat. Just därför anser många att det är helt orimligt att äta mycket fet mat eftersom alla vet att det är onyttigt.
    Att däremot vräka i aig kolhydrater är inga problem, för "alla vet" att kolhydrater är ok att äta och ingen blir äcklad av det.

Det är bara den lilla detaljen att det är nyttigt med fett och onyttigt med snabba kolhydrater.
    En person med 90 kg övervikt har med stor sannolikhet problem med ett för högt intag av snabba kolhydrater och ett för litet intag av naturligt fett.

Folk är fortfarande fettskrämda.
    Fast tittar man på folk i lchf forumen som ätit lchf i många år som verkligen propagerar för detta. Dessa indvider kan ha 80 kILOs övervikt? Och samtidigt säger det sig vara hälsosamma 
  • Sk007
    Anonym (Risen) skrev 2024-05-24 16:31:09 följande:
    Fast tittar man på folk i lchf forumen som ätit lchf i många år som verkligen propagerar för detta. Dessa indvider kan ha 80 kILOs övervikt? Och samtidigt säger det sig vara hälsosamma 
    Jag misstänker att de gör något fel om de är så överviktiga.
    Men det är annars fullt möjligt att vara överviktig och hälsosam på samma gång.
  • Anonym (Micke)

Jag och min fru började äta LCHF i mars efter flera misslyckade försök att gå ner i vikt med att räkna kalorier.

Jag har väl själv ingen större övervikt med 180 cm och 85 kg men min fru
    som är 160 cm och vägde då 78 kg och skulle må bra av att komma i form.
    Hon vägde 50 kg när vi träffades.

Hon har i princip bara gått ner ett halvt kilo på två månader och jag vet nu varför.
    Jag behövde få fram ett kvitto på vårt gemensamma vardagskonto som vi har
    kort till och jag ser att 3-4 ggr i veckan äter hon på McDonalds på vägen hem från
    jobbet så jag har givit upp. Vet inte hur jag skall kunna motivera henne att ta tag
    i detta. Det påverkar ju vårt vardagsliv. Hon vägrar tex att åka till stranden och bada
    då hon inte vill visa sej i baddräkt.

• lillepitbull

Har ätit LCHF/Keto i 20 år.. felet man brukar göra är att äta för lite mat, och för lite fett. 

Undvik fröoljor, raps, solros m.m. Och såklart produkter som innehåller fröoljor (färdiga såser m.m.)

Ät mer ost, grädde, smör, ägg, avocado och kött. 

Numera vill jag knappt äta kolhydrater alls och lever mer carnivore. Mår mycket bättre då än med en massa grönsaker. Kanske har med åldern att göra då jag började med det här när jag var runt 20 och är idag över 40..

Ren mat, rätt fett och inte för små portioner. Få i dig salt och vatten! Häll salt i vattenflaskan.

Lycka till!

Svar på tråden Fråga om LCHF