• Anonym (Gift)

Leva separata liv som gifta

Maken och jag har glidit isär sen rätt många år nu men på senare tid har han börjat med en hobby som gör att det enda han tänker på är sig själv. 

Vi har barn i äldre tonåren och enda gången han pratar med dom är 5 minuter vid middagsbordet där han upprepar exakt samma basic-frågor varenda dag. Han berättar noll för egen del utan ställer bara sina frågor. Det här gör att barnen alltid frågar mig om pappa är hemma om dom vill honom nåt för han säger inte till dom när han ska iväg. Och det har gått så långt att han varit borta i flera dagar med jobbet innan barnen ens märkt att han inte är hemma. Sonen vill även ha viss bygghälp av maken pga ett projekt han jobbar med men maken kan, men är tämligen ointresserad att ta sig tid till det. 

Är det någon som varit i nån liknande situation där ni bara harvar på och lever helt separata liv? Hur slutade det?

Är SÅ less på att maken bara bryr sig om sig själv och har noll fokus på barnen. Känner mig också ekonomiskt svagare i dagsläget då jag har betydligt mindre lön än maken trots att den knappast kan räknas som dålig. Kommer dock ärva min moster om några år (tanten är 80 i år) och då kommer jag sitta på runt 4 mkr vilket gör min situation helt annorlunda.

• Svar på tråden Leva separata liv som gifta
  • Agda90
    Anonym (Gift) skrev 2024-05-21 08:27:05 följande:
    Leva separata liv som gifta

Maken och jag har glidit isär sen rätt många år nu men på senare tid har han börjat med en hobby som gör att det enda han tänker på är sig själv. 

Vi har barn i äldre tonåren och enda gången han pratar med dom är 5 minuter vid middagsbordet där han upprepar exakt samma basic-frågor varenda dag. Han berättar noll för egen del utan ställer bara sina frågor. Det här gör att barnen alltid frågar mig om pappa är hemma om dom vill honom nåt för han säger inte till dom när han ska iväg. Och det har gått så långt att han varit borta i flera dagar med jobbet innan barnen ens märkt att han inte är hemma. Sonen vill även ha viss bygghälp av maken pga ett projekt han jobbar med men maken kan, men är tämligen ointresserad att ta sig tid till det. 

Är det någon som varit i nån liknande situation där ni bara harvar på och lever helt separata liv? Hur slutade det?

Är SÅ less på att maken bara bryr sig om sig själv och har noll fokus på barnen. Känner mig också ekonomiskt svagare i dagsläget då jag har betydligt mindre lön än maken trots att den knappast kan räknas som dålig. Kommer dock ärva min moster om några år (tanten är 80 i år) och då kommer jag sitta på runt 4 mkr vilket gör min situation helt annorlunda.

Se för sjutton till att din moster skriver ett testamente att du ärver henne som ENSKILD egendom!
    Då är pengarna DINA och endast DINA. 
    Om pengarna inte är enskild egendom och du skulle välja att skilja dig efter att du har ärvt får din man hälften av arvet i bodelningen!
  • Anonym (Gift)
    Anonym (Anders) skrev 2024-05-21 10:15:17 följande:

Jag tänker såhär,

Tänk om både du och han drar ner varandra i detta. Ni båda orsakar varandras energibortfall. Vad skulle hända om ni separerade men förblir vänner?

Jag hade noll energi i mitt äktenskap. var ständigt grinig och flydde in i jobbet. När vi separerade Fick vi båda en helt annan energi. Båda blev glada. Båda byggde upp egna hem. Jag fick en helt annan lust till att umgås med barnen nu när jag fick styra upplägget och aktiviteterna utan att min partner skulle lägga sig i och kommentera. Jag blev den pappa jag ville vara och fick en jättebra relation med barnen- som sigel.

Därefter började vi umgås ibland hela familjen. Familjedagar. Och det var så avslappnat och skönt. Jag såg min exfru såsom hon var innan allt blev tungt. Glad och fylld med energi.

Ibland ska man inte -härda ut-

Dessutom, du ska ärva 4 miljoner. Skiljer du dig så blir pengarna bara dina.

Jag tror säkert att vi båda skulle kunna bli gladare människor i slutändan men jag skulle må kasst av lägenhetsliv och barnen skulle ogilla det massor så det ser jag inte som ett alternativ. 

Mina väntande 4 millar kommer ärvas som enskild egendom så dom kommer inte maken i närheten av.
  • Anonym (Gift)
    Agda90 skrev 2024-05-21 10:37:22 följande:
    Se för sjutton till att din moster skriver ett testamente att du ärver henne som ENSKILD egendom!
    Då är pengarna DINA och endast DINA. 
    Om pengarna inte är enskild egendom och du skulle välja att skilja dig efter att du har ärvt får din man hälften av arvet i bodelningen!
    Jag står min moster mycket nära och hjälper henne med diverse numera när hon blivit gammal så jag vet att hon skrivit in det som enskild egendom. Cool Och skulle det dyka upp nån skum människa som vill lura av henne hem eller pengar så skulle det gå dåligt för hon tar alltid hjälp av mig så fort det rör ekonomi.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (Tilda) skrev 2024-05-21 10:35:55 följande:

Vad hade du gett för råd till en vän som kom och berättade detta för dig?
    Vad hade du tyckt om hen stannat?
    Vad hade du tyckt om hen om hen valt att skiljas?

Jag hade förstått hennes situation och stöttat henne i hennes beslut vad ån hon valde. Hade maken hennes däremot varit otrevlig, skrikit eller haft problem i övrigt hade jag gett henne rådet att lämna.
  • Räkan77

Om mostern bara är 80 år så kan hon ju leva rätt så många år till även om hon inte mår prima. Men jag antar att du väntar på arvet eller att ungarna ska flytta hemifrån, för när något av dessa inträffar så kan du bo i ett fristående hus.

För barnens del spelar det kanske inte så stor roll om ni är gifta eller inte, deras relation med pappan blir kanske lika illa vid en separation. Och jag kan hålla med om att det är hans ansvar att få till en bra relation med dem. Du har gjort det du kan och barnen far inte illa.

Om du gör bedömningen att du mår bättre nu än vad du skulle göra som skild i en lägenhet så får du stå fast vid det. Men se till att göra roliga saker, inte bara ta hand om hem och barn. Om din man inte vill göra hälften av sysslorna får han köpa in tjänsterna.

• Anonym (the blessing)

inte säkert att du hamnar i lägenhet för att ni skiljer er, det är bara ett scenario. 

du vet heller inte hur din man reagerar, han kanske är villig att låta dig behålla huset.

• Anonym (Hmm)

Låt honom sköta sitt och se till att du och barnen har ett bra liv. Fråga om han vill vara delaktig så klart men annars planerar ni saker på egen hand, och även du själv ensam. Du kan ju ge det ett halvår och se om han börjar sakna sin familj, annars är det läge att separera. Med det i åtanke, ställ dig i bostadsköer redan nu för att samla poäng. Man vet aldrig när man behöver dem.

• Anonym (Gift)
    Anonym (the blessing) skrev 2024-05-21 11:16:57 följande:

inte säkert att du hamnar i lägenhet för att ni skiljer er, det är bara ett scenario. 

du vet heller inte hur din man reagerar, han kanske är villig att låta dig behålla huset.

Maken är inte helkorkad så han förstår säkerligen att skulle han inte ha bästa boendet (=huset) så skulle barnen knappast vilja hänga hos honom. Dessutom ogillar han förändring så han skulle tycka det var för jobbigt att börja leta boende. Hade jag haft möjlighet att köpa ett hus själv här i närheten skulle jag inte ha några problem med att byta. Ser potential i dom flesta hus och både läge i området och tomt skulle kunna förbättras mot det vi har idag. 

Men med tanke på att priset på hus här i området säkert ligger på 6 miljoner och uppåt för den storlek som behövs när man har barn så skulle jag aldrig ha råd att stå på ett sånt lån själv.
  • Core
    Räkan77 skrev 2024-05-21 10:58:46 följande:

Om mostern bara är 80 år så kan hon ju leva rätt så många år till även om hon inte mår prima. Men jag antar att du väntar på arvet eller att ungarna ska flytta hemifrån, för när något av dessa inträffar så kan du bo i ett fristående hus.

För barnens del spelar det kanske inte så stor roll om ni är gifta eller inte, deras relation med pappan blir kanske lika illa vid en separation. Och jag kan hålla med om att det är hans ansvar att få till en bra relation med dem. Du har gjort det du kan och barnen far inte illa.

Om du gör bedömningen att du mår bättre nu än vad du skulle göra som skild i en lägenhet så får du stå fast vid det. Men se till att göra roliga saker, inte bara ta hand om hem och barn. Om din man inte vill göra hälften av sysslorna får han köpa in tjänsterna.

Ja att vänta in det känns inte som en väg fram. Min gammelmormor fick cancer vid 81 och hade dåligt hjärta, men levde till 96 😂💪🏼

Lev nu TS , inte sen
  • Anonym (Föräldraskap)
    Anonym (Gift) skrev 2024-05-21 10:04:12 följande:
    Hade varit trevligt om maken kom till insikt men vi har varit ihop i många år men självinsikt och förändringar är inte hans grej. Vi svansar inte direkt efter honom utan vi är snarare en enhet där han inte är speciellt involverad.

Jag vet flera som sa till sina föräldrar när dom själva var ungdomar att föräldrarna borde skilja sig men då var situationen en helt annan med stora bråk eller nån form av missbruk. Våra barn skulle aldrig vilja att vi skilde oss. Har hört hur dom pratar om sina skilda kompisars liv och hur dom absolut inte skulle vilja ha det så.
    Det är väl detta som är problemet och inte att ni lever separata liv som gifta? För det kan man ju göra, i olika omfattning och av en eller annan anledning. Men hans föräldraskap låter ju som huvudproblemet här.

Har han alltid varit sån eller har det kommit när barnen blivit äldre?
Svar på tråden Leva separata liv som gifta