• Anonym (Vilsen make)

Min fru vill inte ha barn

Hej! Jag har varit gift sedan 2018 och har en fru som snart fyller 37. Vi har alltid pratat och tänkt att barn ska komma i framtiden, men för ca 2 år sedan drog sig min fru ur detta och säger att hon inte längre önskar få barn och hon ser mer fördelar i livet som det är. Jag har sedan dess varit väldigt ledsen eftersom jag är säker på att jag vill ha ett barn, men samtidigt vill stanna hos min fru som jag älskar högt. Min fru säger att hon känner sig lite tvingad att skaffa barn mot sin vilja, och tycker att jag ska ta kommando och ?ta beslutet?. Jag är kluven över att tvinga henne att få barn, och samtidigt springer vi mot åldersklockan.

Någon som har några tips på hur man kan få sin partner att vilja få barn, eller rentav har bra förslag hur jag ska agera ?

mvh
    vilsen make 

• Svar på tråden Min fru vill inte ha barn
  • Anonym (KP)
    Python skrev 2024-05-22 12:49:44 följande:
    Men det har dom ju gjort då dom är gifta. Det jag menade var att dom har sagt ja till varandra, i vått och torrt. Då ska TS inte försöka manipulera till sig något från sin partner när hon, som i det här fallet, har sin fulla rätt och frihet att ändra/ångra sig kring något som är så stort. Alternativen är att lämna eller acceptera och respektera hennes beslut och säga "okej älskling, jag accepterar och respekterar ditt beslut för det är dig jag vill vara med oavsett vad". Eller så skiljer han sig och sviker löftet om "tills döden bla bla bla..." och får hoppas på att kunna börja om på nytt med någon annan med en skilsmässa på sitt samvete. 
    Okej. Om vi ska gå efter bibeln och detta med tills döden skiljer oss åt, så är det en uppmaning att vi ska vara fruktsamma och föröka oss.

Det är helt uppenbart att inget av dessa löften håller idag utan att man hellre borde ändra till "tills livet skiljer oss åt" som man har diskuterat. 

Självklart ska de gå skilda vägar om de inte har samma mål med livet och inte ens vill ha samma sorts livsstil. Det är stor skillnad på att vara ett vuxet par och att vara en familj med allt vad det innebär. Det är inte rätt mot någon av dem att tvingas låtsas vara nöjda med tillvaron. 
  • Anna7719

Är det någon som inte vill ha barn så är det fel att skaffa barn.
    Är båda inställda på barn så kör.
    Det är ett 24/7/365/ livstudsåtagande, så inget man pressar på någon.

• Anonym (Vittoria)
    Anonym (Vilsen make) skrev 2024-05-21 23:53:22 följande:
    Min fru vill inte ha barn

Hej! Jag har varit gift sedan 2018 och har en fru som snart fyller 37. Vi har alltid pratat och tänkt att barn ska komma i framtiden, men för ca 2 år sedan drog sig min fru ur detta och säger att hon inte längre önskar få barn och hon ser mer fördelar i livet som det är. Jag har sedan dess varit väldigt ledsen eftersom jag är säker på att jag vill ha ett barn, men samtidigt vill stanna hos min fru som jag älskar högt. Min fru säger att hon känner sig lite tvingad att skaffa barn mot sin vilja, och tycker att jag ska ta kommando och ?ta beslutet?. Jag är kluven över att tvinga henne att få barn, och samtidigt springer vi mot åldersklockan.

Någon som har några tips på hur man kan få sin partner att vilja få barn, eller rentav har bra förslag hur jag ska agera ?

mvh
    vilsen make 

Självklart ska du inte tvinga henne att skaffa barn, herregud. Det ska inte ens vara ett alternativ. Antingen stannar du med henne eller går vidare för att hitta nån att skaffa barn med.
  • Anonym (Vera)

Jag ville inte ha barn men jag var beredd att skaffa barn för min mans skull. Jag var inte tveksam till om jag skulle älska barnet, jag räknade kallt med att biologin skulle sköta det där.
    För min del var det nog mycket att jag inte riktigt ansåg mig bra nog att bli mamma och kände inte att jag kunde stå för beslutet att skaffa barn. Jag har inte själv haft en bra barndom och var livrädd att föra det vidare.
    Jag ville att min man skulle ta det beslutet åt oss. Nu är jag väldigt glad att han insisterade på barn, de är det finaste jag har och jag vet att jag är en bra mamma. 

• Python
    Anonym (KP) skrev 2024-05-22 12:57:08 följande:
    Okej. Om vi ska gå efter bibeln och detta med tills döden skiljer oss åt, så är det en uppmaning att vi ska vara fruktsamma och föröka oss.

Det är helt uppenbart att inget av dessa löften håller idag utan att man hellre borde ändra till "tills livet skiljer oss åt" som man har diskuterat. 

Självklart ska de gå skilda vägar om de inte har samma mål med livet och inte ens vill ha samma sorts livsstil. Det är stor skillnad på att vara ett vuxet par och att vara en familj med allt vad det innebär. Det är inte rätt mot någon av dem att tvingas låtsas vara nöjda med tillvaron. 
    Absolut, han har all rätt att skilja sig pga att hans andra hälft inte längre är bekväm med att skaffa barn. Men då älskar han ju ett ofött barn mer än sin fru. Absurt. Det är nog bäst för henne om han lämnar då han verkar tro att han äger henne bara för att dom är gifta med tanke på hur han skrev.
    Vad kommer han ha för inställning till hans biologiska barn då mån tro? Det osar narcisist om TS. 
  • Anonym (olika)

Då får man lämna, för det ämnet går inte att kompromissa om- du kommer troligen att bli bitter och olycklig utan barn och hon kommer att känna sig trängd och besvärad med barn.

Jag fick själv packa ihop efter 6 år och en förlovning då mannen till sist bekände att han aldrig vill ha barn. 

Det är helt enkelt bättre att hitta någon som ser lika på så stora saker.

• Anonym (E)

Det går inte att kompromissa om sådana här saker och det är ingenting du ska behöva tvinga henne till. Du kan inte övertala henne men du kan förklara din inställning och besvikelse kring det hela och försöka förstå om det finns underliggande rädsla/ångest som kanske egentligen är helt obefogad. 

• enfunderandeman

Så hon ville alltså ha barn först, sen ändrade hon sig. Det kan man ju. Men det låter ju som att hon fått dig att tro att ni haft samma mål och syn på saker.

Prata med henne först, se om det beror på något speciellt. Eftersom hon ändå varit öppen för det förut.
    Annars är det nog bäst att lämna äktenskapet. Båda kommer bli olyckliga i slutändan. Om ni inte drar åt samma håll.

• Anonym (Herregud)
    Python skrev 2024-05-22 12:49:44 följande:
    Men det har dom ju gjort då dom är gifta. Det jag menade var att dom har sagt ja till varandra, i vått och torrt. Då ska TS inte försöka manipulera till sig något från sin partner när hon, som i det här fallet, har sin fulla rätt och frihet att ändra/ångra sig kring något som är så stort. Alternativen är att lämna eller acceptera och respektera hennes beslut och säga "okej älskling, jag accepterar och respekterar ditt beslut för det är dig jag vill vara med oavsett vad". Eller så skiljer han sig och sviker löftet om "tills döden bla bla bla..." och får hoppas på att kunna börja om på nytt med någon annan med en skilsmässa på sitt samvete. 
    tala om att ge äktenskapet mer vikt än det har.
  • Anonym (Herregud)
    Python skrev 2024-05-22 17:43:21 följande:
    Absolut, han har all rätt att skilja sig pga att hans andra hälft inte längre är bekväm med att skaffa barn. Men då älskar han ju ett ofött barn mer än sin fru. Absurt. Det är nog bäst för henne om han lämnar då han verkar tro att han äger henne bara för att dom är gifta med tanke på hur han skrev.
    Vad kommer han ha för inställning till hans biologiska barn då mån tro? Det osar narcisist om TS. 
    Nej, han och frun vill helt enkelt ha olika typer av liv. 

Inte absurt heller att man faktiskt väljer ett hopp om en framtid mer än ett nuläge. Hade min man inte velat ha barn hade jag valt bort honom just då det är något jag inte kan kompromissa om. Jag älskar honom, men just därför skulle jag heller inte vilja tvinga på honom något han inte ville med sitt liv. Och jag hoppas ju att han ser lika på det.

Det är ju så, man kan älska någon men inse att man inte passar ihop.
    (Som tur för mig ville vi båda ha barn och den typen av liv. )
Svar på tråden Min fru vill inte ha barn