• Anonym (Vilsen make)

Min fru vill inte ha barn

Hej! Jag har varit gift sedan 2018 och har en fru som snart fyller 37. Vi har alltid pratat och tänkt att barn ska komma i framtiden, men för ca 2 år sedan drog sig min fru ur detta och säger att hon inte längre önskar få barn och hon ser mer fördelar i livet som det är. Jag har sedan dess varit väldigt ledsen eftersom jag är säker på att jag vill ha ett barn, men samtidigt vill stanna hos min fru som jag älskar högt. Min fru säger att hon känner sig lite tvingad att skaffa barn mot sin vilja, och tycker att jag ska ta kommando och ?ta beslutet?. Jag är kluven över att tvinga henne att få barn, och samtidigt springer vi mot åldersklockan.

Någon som har några tips på hur man kan få sin partner att vilja få barn, eller rentav har bra förslag hur jag ska agera ?

mvh
    vilsen make 

• Svar på tråden Min fru vill inte ha barn
  • baam77
    Anonym (Vilsen make) skrev 2024-05-21 23:53:22 följande:
    Min fru vill inte ha barn

Hej! Jag har varit gift sedan 2018 och har en fru som snart fyller 37. Vi har alltid pratat och tänkt att barn ska komma i framtiden, men för ca 2 år sedan drog sig min fru ur detta och säger att hon inte längre önskar få barn och hon ser mer fördelar i livet som det är. Jag har sedan dess varit väldigt ledsen eftersom jag är säker på att jag vill ha ett barn, men samtidigt vill stanna hos min fru som jag älskar högt. Min fru säger att hon känner sig lite tvingad att skaffa barn mot sin vilja, och tycker att jag ska ta kommando och ?ta beslutet?. Jag är kluven över att tvinga henne att få barn, och samtidigt springer vi mot åldersklockan.

Någon som har några tips på hur man kan få sin partner att vilja få barn, eller rentav har bra förslag hur jag ska agera ?

mvh
    vilsen make 

Du börjat bli gammal och du måste tänka på dig själv. Barn är livet hur du än vrider och vänder på det. Du måste lämna henne. Tycker det är väldigt tråkigt att du har förlorat 6 år av ditt liv. Tyvärr är du inte en tjej för i så fall kunde du ju bara springa in på vårdcentralen och bli gravid... 
  • Anonym (ABC)
    Anonym (olika) skrev 2024-05-22 19:32:13 följande:

Då får man lämna, för det ämnet går inte att kompromissa om- du kommer troligen att bli bitter och olycklig utan barn och hon kommer att känna sig trängd och besvärad med barn.

Jag fick själv packa ihop efter 6 år och en förlovning då mannen till sist bekände att han aldrig vill ha barn. 

Det är helt enkelt bättre att hitta någon som ser lika på så stora saker.

Håller med
  • Anonym (KP)
    baam77 skrev 2024-05-22 20:48:10 följande:
    Du börjat bli gammal och du måste tänka på dig själv. Barn är livet hur du än vrider och vänder på det. Du måste lämna henne. Tycker det är väldigt tråkigt att du har förlorat 6 år av ditt liv. Tyvärr är du inte en tjej för i så fall kunde du ju bara springa in på vårdcentralen och bli gravid... 
    Du menar vilken tur att han inte är tjej för han kan få barn hela livet! Det är ju superpositivt. Då är det inte samma stress som det hade varit om han hade varit kvinna.

Nu kan han hitta en ny kvinna och satsa på familj. 
  • Anonym (Om jag var du)

Du verkar ju uppenbart ledsen över detta samtidigt som du verkar gilla din fru. Hon är den som har ändrat sig, trist men det är ju sånt som händer. Om jag var du så skulle jag sätta mig ner med frun och ha ett samtal om hur viktigt detta är i mitt liv. Jag skulle fråga varför hon har ändrat sig och jag skulle ställa följdfrågor för att komma fram till vad jag bör göra. Det kan ju vara så som någon skrev att det finns prestationsångest eller något sånt i detta, såklart mycket psykologi att ta ett beslut att bli förälder. Ibland mår man inte heller bra och då vill man definitivt inte ha barn. Hon kanske känner att tåget har gått om hon är 37 år. Kanske hon är rädd för själva födandet. Ja, jag skulle ta det samtalet innan jag tar ett beslut hur jag vill gå vidare med livet. 

• Anonym (T)

Men herregud, tänk på barnet! Självklart ska din fru inte skaffa barn om hon inte till 110% vill det!
    Jag älskar min man, han är helt fantastisk men jag hade hellre blivit lämnad än att skaffa barn. 

• Anonym (KP)
    Anonym (Om jag var du) skrev 2024-05-23 18:18:37 följande:

Du verkar ju uppenbart ledsen över detta samtidigt som du verkar gilla din fru. Hon är den som har ändrat sig, trist men det är ju sånt som händer. Om jag var du så skulle jag sätta mig ner med frun och ha ett samtal om hur viktigt detta är i mitt liv. Jag skulle fråga varför hon har ändrat sig och jag skulle ställa följdfrågor för att komma fram till vad jag bör göra. Det kan ju vara så som någon skrev att det finns prestationsångest eller något sånt i detta, såklart mycket psykologi att ta ett beslut att bli förälder. Ibland mår man inte heller bra och då vill man definitivt inte ha barn. Hon kanske känner att tåget har gått om hon är 37 år. Kanske hon är rädd för själva födandet. Ja, jag skulle ta det samtalet innan jag tar ett beslut hur jag vill gå vidare med livet. 

Det spelar väl ingen roll vilka skäl hon har, om hon inte vill så vill hon inte. 

Ingen av dem behöver egentligen förklara sig för den andra, det är bara att konstatera att de inte vill leva samma liv. 
  • Anonym (...)

Hon kommer missa något. Hon inser det inte nu, men om 10-20 år kommer hon förstå att ett av hennes livs största misstag var att inte skaffa barn.

Förstår hon inte detta själv och inte vill satsa på barn är det tyvärr bara att lämna. Barn är livets lycka och när man väl har fått barn så inser man att det står över ALLT och det är inget du knappt kan föreställa dig innan.

Hitta en yngre kvinna som vill ha barn, en man som vill ha barn är ju fantastiskt så du kan nog välja och vraka.

• Anonym (T)
    Anonym (...) skrev 2024-05-23 18:50:54 följande:

Hon kommer missa något. Hon inser det inte nu, men om 10-20 år kommer hon förstå att ett av hennes livs största misstag var att inte skaffa barn.

Förstår hon inte detta själv och inte vill satsa på barn är det tyvärr bara att lämna. Barn är livets lycka och när man väl har fått barn så inser man att det står över ALLT och det är inget du knappt kan föreställa dig innan.

Hitta en yngre kvinna som vill ha barn, en man som vill ha barn är ju fantastiskt så du kan nog välja och vraka.

Troll. 
  • Anonym (...)
    Anonym (T) skrev 2024-05-23 18:55:01 följande:
    Troll. 
    Eh, nej. Varför skulle jag vara det?

Jag är kvinna med två barn själv.
  • FruTe
    Python skrev 2024-05-22 17:43:21 följande:
    Absolut, han har all rätt att skilja sig pga att hans andra hälft inte längre är bekväm med att skaffa barn. Men då älskar han ju ett ofött barn mer än sin fru. Absurt. Det är nog bäst för henne om han lämnar då han verkar tro att han äger henne bara för att dom är gifta med tanke på hur han skrev.
    Vad kommer han ha för inställning till hans biologiska barn då mån tro? Det osar narcisist om TS. 
    Men gud. Vad säger du för dumma saker??
    det är inget som är absurt med att vilja ha barn. Ingenting i det han skrev tyder på att han tror att han äger henne eller att han skulle vara narcissist. Sjukt av dig att säga så.
    Ursäkta, men det här var bland det dummaste jag hört.
  • baam77
    Anonym (KP) skrev 2024-05-23 09:15:41 följande:
    Du menar vilken tur att han inte är tjej för han kan få barn hela livet! Det är ju superpositivt. Då är det inte samma stress som det hade varit om han hade varit kvinna.

Nu kan han hitta en ny kvinna och satsa på familj. 
    Det jag menar är att hade en kvinna varit i samma situation så kunde hon gå till vårdcentralen och be om insemination. 
  • Anonym (KP)
    baam77 skrev 2024-05-23 19:56:40 följande:
    Det jag menar är att hade en kvinna varit i samma situation så kunde hon gå till vårdcentralen och be om insemination. 
    Du tror att man får det på vårdcentralen. Riktigt så enkelt är det inte. 
  • baam77
    Anonym (KP) skrev 2024-05-23 20:33:31 följande:
    Du tror att man får det på vårdcentralen. Riktigt så enkelt är det inte. 
    kanske inte det, men det går. så sjukt att man kan välja bort en pappa i ett barns uppväxt. särskilt om det blir en son. 
  • Anonym (ABC)
    baam77 skrev 2024-05-23 19:56:40 följande:
    Det fungerar inte så
  • Python
    FruTe skrev 2024-05-23 19:33:16 följande:
    Men gud. Vad säger du för dumma saker??
    det är inget som är absurt med att vilja ha barn. Ingenting i det han skrev tyder på att han tror att han äger henne eller att han skulle vara narcissist. Sjukt av dig att säga så.
    Ursäkta, men det här var bland det dummaste jag hört.
    Det är absurt att värdesätta ett ofött liv högre än sin högst existerande frus. Det finns ingen garanti för att TS hittar någon att skaffa barn med. Eller att han ens lyckas få barn med någon ny. Dock skriver TS inget om att vilja lämna, utan om att "tvinga henne skaffa barn" eller att få henne att ändra sig. Det klingar inte alls bra i mina öron då det osar ett STORT ego och brist på empati. Om det  låter som det dummaste du hört så kan jag bara beklaga att du saknar kunskap om psykologi.
  • Python
    Anonym (...) skrev 2024-05-23 18:50:54 följande:

Vilken värld lever du i? Alla är inte gjorda för att skaffa barn. Vissa hatar barn. En del skaffar barn trots att dom aldrig borde ha blivit föräldrar. Har du helt missat att det finns många förjävliga föräldrar där ute? Som tur är så har vissa självinsikt nog att inse deras brister och kan förhindra att dom aldrig någonsin får ett barn. Tacka vet jag preventivmedel och säkra aborter! 
  • Python
    Anonym (Herregud) skrev 2024-05-22 20:34:36 följande:
    tala om att ge äktenskapet mer vikt än det har.
    Vi är några få som fortfarande tycker att äktenskap och tvåsamhet är heligt. Men i ett land där absolut inget är heligt längre och där egoism och individens vilja prioriteras högst, så låter detta ofta som rappakalja i folks öron. Ensammaste folket i världen, det är vi Svenskar. Något att vara stolt över tycker du eller? 
Svar på tråden Min fru vill inte ha barn