• Anonym (Hjälp)

Vad packa för snacks i förlossningsväskan?

Hittills har jag packat ner:
    - ölkorv
    - en påse blandade nötter och torkad frukt
    - Festis 

Choklad har jag valt bort, tänker att det smälter och blir kladdigt i värmen då jag har BF i slutet på juni. 

Vad har ni för tips? 

• Svar på tråden Vad packa för snacks i förlossningsväskan?
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-05-23 11:31:48 följande:

Nötter är okej jo, jag jobbar på sjukhus :) Men kommunen har dock förbud mot nötter i sina lokaler. 

https://ki.se/forskning/luftburen-exponering-for-jordnotter-gav-inga-svara-reaktioner

En snabb googling visar snarare tvärtom att sjukhus förbjuder nötter just pga allergi.

Och det där med LUFT kan du stoppa undan, jag skrev KONTAKT. Men visst, andras överlevnad är kanske inte så viktigt att du inte kan tänka dig att avstå från sånt man vet kan ge kraftiga reaktioner. Skrämmande att du påstår dig jobba på sjukhus!
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-05-23 11:37:00 följande:

https://ki.se/forskning/luftburen-exponering-for-jordnotter-gav-inga-svara-reaktioner

Ok, verkar vara många som missuppfattat detta om nötter, så jag skickar till dig också. Jag jobbar själv på ett stort sjukhus (som fysioterapeut) och hos oss är det vanligt med anställda som äter naturgodis på lunchen, köper thaimat med cashewnötter osv. Vi har INGEN sån policy på sjukhuset att man inte får ta med nötter in. Detta gäller hela sjukhusområdet. 

Du är välkommen att kolla upp det själv om du inte tror mig. 

Ja gärna!! Vilket sjukhus jobbar du på? Jag vill ringa dem och kolla upp det själv isf!
  • Anonym (2 barn)
    Anonym (victoria) skrev 2024-05-23 11:48:39 följande:
    Helt ärligt låter det som att du bygger på en övervikt med godis, chips, ostbågar, bars...ja herregudars. 

Ölkorv och festis låter också rejält onyttigt. 

Om man nu skulle behöva något så är det nog bättre att packa en smörgås, frukt, grönsaksstavar och annat som faktiskt ger hälsosam energi. 
    Jag har fött båda mina barn efter värkarbete med kräkningar i samband med värkarna och har naturligtvis inte övervikt på grund av förlossningsväskan.

Naturligtvis kan man ha med gurkstavar och frukt, men det kan man inte packa ner en månad i förväg. 

Vården är just vård och inte någon all inclusive. Så vill man vara förberedd så är det rimligt att planera lite. 

Grönsaksstavar nerpackade i slutet av maj är inte hälsosam energi i slutet av juni.
  • Anonym (Coca cola)

Hade nog bara med Coca cola vad jag kan minnas? Just under själva förlorade har man ju inte tid att tänka på mat o macka får man ju efteråt. Är man jättesugen sen så kan man ju be sambon springa ner till kiosken/pressbyrån o köpa?

• Anonym (Donna)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-05-23 09:31:56 följande:

Nötter går bra då det inte är en luftburen allergi! 

Kanske drickyoghurt Kom jag på nu :) 

Nötter är visst lufrburet.
    Varför tror du att man går ut med vädjan till folk att inte äta nötter på flyget när det finns nötallergiker ombord?

På jobbet har vi en nötfri avdelning där det jobbar en nötallergiker.
  • Nässelfjärilen

Jag hade med mig energibarer och flapjacks men åt ingenting av det. Sjukhuset bjöd dock på jordgubbssmoothie såfort jag frågade efter det, vilket jag gjorde några gånger.

Ärligt talat så var jag inte sugen på att äta något under min förlossning, så för mig så var det perfekt med smoothie.

Med barn nr 2 hade jag faktiskt inte med mig någonting. Jag visste vad sjukhuset hade att erbjuda och vi blev utskrivna 7-8h efter förlossningen så fanns inget behov av att packa massa snacks. 

• annabellelee

Jag vet inte vilken slags förlossning andra har, men jag hann då verkligen inte sitta och snacksa. Förlossningen ville inte att vi skulle komma förrän värkarna kom så tätt att förlossningen verkligen var i gång, så det var hårt arbete från första stund.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Donna) skrev 2024-05-23 11:58:34 följande:
    Nötter är visst lufrburet.
    Varför tror du att man går ut med vädjan till folk att inte äta nötter på flyget när det finns nötallergiker ombord?

På jobbet har vi en nötfri avdelning där det jobbar en nötallergiker.
    Nej det är inte det enligt ny forskning. 

Jag vet att en allmänt vedertagen sanning enligt folk, men den stämmer som sagt inte 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-23 11:49:45 följande:
    Ja gärna!! Vilket sjukhus jobbar du på? Jag vill ringa dem och kolla upp det själv isf!

Sahlgrenska 
    Varsågod! 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-23 11:48:39 följande:
    En snabb googling visar snarare tvärtom att sjukhus förbjuder nötter just pga allergi.

Och det där med LUFT kan du stoppa undan, jag skrev KONTAKT. Men visst, andras överlevnad är kanske inte så viktigt att du inte kan tänka dig att avstå från sånt man vet kan ge kraftiga reaktioner. Skrämmande att du påstår dig jobba på sjukhus!
    Källa? 
Svar på tråden Vad packa för snacks i förlossningsväskan?