• cosinus

Klänningar på pojkar (små barn)

Alla mina barn har vid låg ålder haft en prinsessfas. Även killarna. 

Nu är mitt äldsta barn en flicka så det har funnits kjolar och klänningar hemma och de har fått ha det.

Kan ungen få låtsas att den är en drake eller dinosaurie så varför inte en prinsessa?

Ingen av sönerna har velat ha klänning efter 4 års ålder. Den ena har gillat rosa upp till högstadieålder.

Båda är tonåringar idag med fullt normala klädstilar för killar i den åldern. Båda har dessutom fått skäggväxt så inte ens den har påverkats av deras val av kläder i 3-årsåldern.

• cosinus
    Anonym (I) skrev 2024-05-28 12:43:03 följande:
    Läste du ens hela inlägget? Nu pratar jag inte just om att pojkar klär ut sig i klänning , skrev ju själv att min son också gärna provar storasysters kläder , skor och hårband osv . Utan att som mamma använda det för att göra något statement på instagram, dessutom mot pappans vilja. 
    Ok sorry, jag tolkade det du skrev om att han försökte prova systerns klänningar som att han inte fick ha det. Tror jag fastnade på ordet - försöker- 

När det gäller instagram så håller jag till fullo med dig. Jag tycker överlag att man ska vara ganska så restriktiv med hur man skriver om sina barn. Framförallt inte lägga in egna värderingar i val de gör. Jag kan tycka det är helt ok att ha en bild på en unge i klänning som t ex gräver i sandlådan med en kompis om man gestaltar barnets lek och inte nämner klänningen men jag hade inte lagt ut en bild på ett barn i klänning och gjort en sak av valet av klädsel. Oavsett kön på barnet faktiskt.
Svar på tråden Klänningar på pojkar (små barn)