• Anonym (Mama)

Han anmälde henne!?

Idag fick jag frågan från dotterns lärare varför jag inte ska vara med på skolavslutningen, sa att klart jag ska det. Tydligen får bara två vuxna per familj vara med och hennes pappa har fyllt i sin flickvän!? Jag frågade om det spelar roll vems namn som är anmält och jo, de kommer checka av så det inte blir för många i salen och tydligen kan de inte ändra nu efter anmälningstiden gått ut!? Mailat rektorn och väntar på svar. Någon som varit med om det här??

• Svar på tråden Han anmälde henne!?
  • Anonym (M)
    Anonym (Gryning) skrev 2024-05-28 18:15:08 följande:
    För att det uppenbart är det. Ett barn har två föräldrar, då behöver de skicka en inbjudan till vardera förälder. 
    De skickade med en blankett till barnet. 

Vuxna måste prata med varandra. Nu har TS valt att skaffa barn med honom, nu får hon dras med honom i många år till. Lös det. 
  • Anonym (Gryning)
    Tecum skrev 2024-05-28 18:28:59 följande:
    Föräldrar måste kunna kommunicera om barnen och deras aktiviteter. Om de inte kan det är det inte skolans ansvar, det får de reda ut själva.
    "Måste" finns ingenting som tvingar någon till det. Ingen som tvingas vara en förälder eller en bra förälder för den delen heller. Man värderar föräldrarna likvärdigt om man skickar en inbjudan till vardera. Man värderar inte föräldrarna likvärdigt om man förväntar sig att det enbart är en part som ska fatta alla beslut rörande barnen. Det är skolans plikt att inte göra en urskiljning eller behandla föräldrarna olika.
  • Anonym (M)
    Anonym (Gryning) skrev 2024-05-28 18:43:58 följande:
    "Måste" finns ingenting som tvingar någon till det. Ingen som tvingas vara en förälder eller en bra förälder för den delen heller. Man värderar föräldrarna likvärdigt om man skickar en inbjudan till vardera. Man värderar inte föräldrarna likvärdigt om man förväntar sig att det enbart är en part som ska fatta alla beslut rörande barnen. Det är skolans plikt att inte göra en urskiljning eller behandla föräldrarna olika.
    Nej, självklart kan man abdikera som förälder. Moget. 

De har behandla alla lika, dvs varje barn har fått en blankett. 
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Gryning) skrev 2024-05-28 18:05:54 följande:

Det är skolans fel och inte ditt ex ansvar att lösa.

Alltså det var ju han som anmälde henne? Han hade kunnat skriva dit mitt namn så hade det inte varit något problem, men nej han vill som vanligt orsaka mig skada på alla sätt han kan.
  • Anonym (Mamman)

Jag hade gått dit som mamma och suttit i första bänkarna oavsett.

• Anonym (Gryning)
    Anonym (M) skrev 2024-05-28 18:47:41 följande:
    Nej, självklart kan man abdikera som förälder. Moget. 

De har behandla alla lika, dvs varje barn har fått en blankett. 
    Föräldrar abdikerar dagligen, tyck vad du vill om det. De har inte behandlat föräldrarna likvärdigt. Resultatet av att bara skicka en blankett ser vi ju här. Skolan borde rimligen korrigera sitt misstag.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Mama) skrev 2024-05-28 18:56:04 följande:
    Alltså det var ju han som anmälde henne? Han hade kunnat skriva dit mitt namn så hade det inte varit något problem, men nej han vill som vanligt orsaka mig skada på alla sätt han kan.
    Ja, ditt ex är ett rövhål. Skolan borde skickat en blankett till er var där ni själva kan välja vilket namn ni ska anmäla. (Troligen era egna)
  • Anonym (M)
    Anonym (Gryning) skrev 2024-05-28 18:57:39 följande:
    Föräldrar abdikerar dagligen, tyck vad du vill om det. De har inte behandlat föräldrarna likvärdigt. Resultatet av att bara skicka en blankett ser vi ju här. Skolan borde rimligen korrigera sitt misstag.
    Då får de ta konsekvenserna av det. Skolan är inte familjeterapeuter eller familjerådgivning. 
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Gryning) skrev 2024-05-28 18:59:59 följande:
    Ja, ditt ex är ett rövhål. Skolan borde skickat en blankett till er var där ni själva kan välja vilket namn ni ska anmäla. (Troligen era egna)
    Här borde det isf kunnat ske en kommunikation. Ditt ex kanske frågar om du kan skriva upp hans tjejs namn i stället. Du svarar antagligen nej. Då du som till en blanketssinnehavande förälder har makten att kunna göra det.

Dvs: skolan har gjort fel.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (M) skrev 2024-05-28 19:00:22 följande:
    Då får de ta konsekvenserna av det. Skolan är inte familjeterapeuter eller familjerådgivning. 
    Skolan ska inte behöva lägga sig i. Men då krävs det att de behandlar båda föräldrarna likvärdigt, bjuder in vardera förälder enskilt. Sen är det upp till föräldrarna att lösa vilka som ska bjudas mellan sig med sin enskilda blankett. Man kan inte betrakta föräldrar som en homogen enhet där bara en person står för all beslutsfattande. Det borde vara självklart 
Svar på tråden Han anmälde henne!?