• Anonym (Mama)

Han anmälde henne!?

Idag fick jag frågan från dotterns lärare varför jag inte ska vara med på skolavslutningen, sa att klart jag ska det. Tydligen får bara två vuxna per familj vara med och hennes pappa har fyllt i sin flickvän!? Jag frågade om det spelar roll vems namn som är anmält och jo, de kommer checka av så det inte blir för många i salen och tydligen kan de inte ändra nu efter anmälningstiden gått ut!? Mailat rektorn och väntar på svar. Någon som varit med om det här??

• Svar på tråden Han anmälde henne!?
  • Anonym (H)

Vad tycker barnet om detta ?
    Om hen vet.

Men hen lär märka att mamman saknas och förstå vad som hände .

• Anonym (Mama)
    Anonym (H) skrev 2024-05-28 19:07:49 följande:

Vad tycker barnet om detta ?
    Om hen vet.

Men hen lär märka att mamman saknas och förstå vad som hände .

Hon vill självklart ha mig där.
  • Anonym (Pappa)
    Tecum skrev 2024-05-28 18:28:59 följande:
    Föräldrar måste kunna kommunicera om barnen och deras aktiviteter. Om de inte kan det är det inte skolans ansvar, det får de reda ut själva.
    Skolan borde veta att en hel del föräldrar som separerat inte har en bra relation.
  • Anonym (H)
    Anonym (Mama) skrev 2024-05-28 19:13:41 följande:
    Hon vill självklart ha mig där.
    Jag menar såklart om pappans beteende. 
  • baam77

en skolavslutning måste väl vara i första hand till vårdnadshavare 

• Anonym (.)

Det är pappans fel alltihop. Det är inte skolans ansvar att två vuxna som är föräldrar inte kan visa ömsesidig respekt mot varandra. Inte skolans jobb att uppfostra vuxna människor. Är det någon jag hade varit arg på så är det pappan, men först velat prata med honom sansat för att se om han inte missförstått något, att han trott det inte skulle vara några problem att han, hans flickvän och jag då (mamman) ska vara där allihop. Om han gjort det med flit för att stänga mig ute från den här viktiga dagen - då hade jag blivit arg på honom, men fortfarande inte skyllt på skolan. Sedan fattar jag inte riktigt problemet här, är det att två är anmälda att vara där denna dag så är det bara för flickvännen att backa, det hade jag gjort utan problem om jag varit flickvän, sånt fattar man väl, likaså hade det inte varit något fel om pappan sagt till flickvännen att hon inte kan vara med då mamman ska vara det. Det här måste gå att lösa. 

• Anonym (Petra)
    Anonym (Gryning) skrev 2024-05-28 18:57:39 följande:
    Föräldrar abdikerar dagligen, tyck vad du vill om det. De har inte behandlat föräldrarna likvärdigt. Resultatet av att bara skicka en blankett ser vi ju här. Skolan borde rimligen korrigera sitt misstag.
    Det är faktiskt inte skolans ansvar att hålla reda på om barnen har skilda föräldrar eller inte. Skickar man brev går det dit barnet är folkbokfört och inte till två adresser, samma om barnet får med en lapp hem som den visar en förälder, inte skolans ansvar att få föräldrar att samarbeta.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Gryning) skrev 2024-05-28 19:06:27 följande:
    Skolan ska inte behöva lägga sig i. Men då krävs det att de behandlar båda föräldrarna likvärdigt, bjuder in vardera förälder enskilt. Sen är det upp till föräldrarna att lösa vilka som ska bjudas mellan sig med sin enskilda blankett. Man kan inte betrakta föräldrar som en homogen enhet där bara en person står för all beslutsfattande. Det borde vara självklart 
    Man adressererar: Till vårdnadshavare för (barnets namn). Sen samarbetar vårdnadshavarna, man skickar inte två brev eller lämnar två lappar.
  • Anonym (Mama)

De hade kunnat lägga upp det på plattformen istället...

• Krocko
    Anonym (Mama) skrev 2024-05-28 21:41:01 följande:

De hade kunnat lägga upp det på plattformen istället...

Ja det hade varit mycket bättre, en lapp i en väska känns ju inte så säkert att den ens lämnar väskan?
Svar på tråden Han anmälde henne!?