• Anonym (Mama)

Han anmälde henne!?

Idag fick jag frågan från dotterns lärare varför jag inte ska vara med på skolavslutningen, sa att klart jag ska det. Tydligen får bara två vuxna per familj vara med och hennes pappa har fyllt i sin flickvän!? Jag frågade om det spelar roll vems namn som är anmält och jo, de kommer checka av så det inte blir för många i salen och tydligen kan de inte ändra nu efter anmälningstiden gått ut!? Mailat rektorn och väntar på svar. Någon som varit med om det här??

• Svar på tråden Han anmälde henne!?
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Mama) skrev 2024-05-28 21:41:01 följande:

De hade kunnat lägga upp det på plattformen istället...

Precis, så borde kommunikationen ske, med en sign up.
  • Anonym (Ggg)
    Anonym (.) skrev 2024-05-28 21:09:30 följande:

Det är pappans fel alltihop. Det är inte skolans ansvar att två vuxna som är föräldrar inte kan visa ömsesidig respekt mot varandra. Inte skolans jobb att uppfostra vuxna människor. Är det någon jag hade varit arg på så är det pappan, men först velat prata med honom sansat för att se om han inte missförstått något, att han trott det inte skulle vara några problem att han, hans flickvän och jag då (mamman) ska vara där allihop. Om han gjort det med flit för att stänga mig ute från den här viktiga dagen - då hade jag blivit arg på honom, men fortfarande inte skyllt på skolan. Sedan fattar jag inte riktigt problemet här, är det att två är anmälda att vara där denna dag så är det bara för flickvännen att backa, det hade jag gjort utan problem om jag varit flickvän, sånt fattar man väl, likaså hade det inte varit något fel om pappan sagt till flickvännen att hon inte kan vara med då mamman ska vara det. Det här måste gå att lösa. 

viste pappa om reglerna är den stora frågan 
    plast mamma kanske har god relation med dotter och då självklart klickar han in henne.

TS får väl prata med pappa som vuxna människor gör 
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Ggg) skrev 2024-05-28 22:37:25 följande:
    viste pappa om reglerna är den stora frågan 
    plast mamma kanske har god relation med dotter och då självklart klickar han in henne.

TS får väl prata med pappa som vuxna människor gör 
    Han visste mycket väl.
    Hon är ingen "plastmamma", hon är pappans flickvän.

Han skiter i vad jag säger och han tänker inte säga åt henne att hon inte får gå.
  • Anonym (S-G)

Prata med skolan.
    Finns inte en chans att de kan hindra ene vh att komma.
    Fråga rektor i mail med cc till utbildningschefen i kommunen.

• Anonym (.)
    Anonym (Mama) skrev 2024-05-28 22:48:36 följande:
    Han visste mycket väl.
    Hon är ingen "plastmamma", hon är pappans flickvän.

Han skiter i vad jag säger och han tänker inte säga åt henne att hon inte får gå.
    Då skiter han med andra ord också vad er dotter vill och hon vill ha dig där. Det här handlar inte om honom och hans flickvän. Jösses!. Vill han hamna i bråk med sin dotter om det här? Vilket märkligt perspektiv han har. Hade jag varit dottern hade jag skällt ut honom. Han ska inte få bestämma det här. De ska inte få hindra vare sig din dotter eller dig. Det här är ju bara löjligt...stackars er. 
  • Chipmonk

Dags att skolor slopar allt vad avslutningar heter så de slipper hålla på med föräldrars tjafs som detta.

• Anonym (Alice)

Jag har varit med om att min exman släpade med sig sin dåvarande flickvän för att titta på vår dotters luciatåg, ja. Skolan begränsande inte antalet vuxna som fick komma, men HAN visste att jag inte ville träffa flickvännen (lång och tråkig historia), så det var samma sak som att bestämma att jag inte kunde gå på vår dotters uppträdande. Detta retar jag mig på än idag. Det var även fruktansvärt respektlöst av flickvännen att gå dit, hon visste ju också att det skulle innebära att jag inte ville/kunde komma. Gud ske lov tog det snart slut mellan dem...

Angående ditt fall, så tänker jag att skolan MÅSTE kunna ändra. Vad är det för dumheter? Skolans värld är alltid så stelbent, så tungrodd. Man stöter alltid på denna attityd: "nej det går absolut inte". Självklart ska skolavslutningar, föräldramöten, luciatåg och andra uppträdanden vara för de båda biologiska föräldrarna i första hand, om antalet är begränsat! Det borde inte ens vara något att diskutera! Och ska det göras undantag, så ska det finnas papper från domstol/polis/socialen på att den ena föräldern är farlig för barnet eller något liknande.  

• Anonym (.)

Nu vet jag inte om detta kan hjälpa men så här brukar jag vara när det är nåt: Jag går direkt till "huvudet" (högsta instans). Jag håller inte på med "mellanhänderna" för de vet inget ändå och det lilla de vet kan de inte påverka, lite som att sitta fastklistrad i mitten, inget ont om dem, de kan inte hjälpa systemet. Varje gång i mitt liv har detta gett en effektiv effekt. Förvånande effektiv. Bara det att folk blir förvånade för normalt sätt blir man ju hänvisad till att gå till någon som sitter på en position lägre (närmare en själv) då man inte ska störa den stora viktiga personen (chefen, rektorn). Gå till dem som har makten att ändra på beslutet. Sen hade jag också sagt åt mitt "älskade" ex att vi måste boka in ett möte på familjerätten då han tagit ifrån mig och vårt barns rätt att vara där denna dag, min rättighet som förälder, och istället utan mitt medgivande, utan vårt barns medgivande, skrivit dit hans flickvän istället. 

• Anonym (.)

Vill också bara tillägga att har man ett ex som vill hålla på och "peta på en" bara för att småjävlas går det till en viss gräns, sen är det bra.

Jag har haft ett sådant ex och det var först när jag ville ha något prövat, var fast besluten att slåss för det för det var nu en principsak, jag tänkte inte backa en cm ens, som han i början höll sig kall, men sedan klarade han inte av det mer utan gav med sig.

Lyfter du detta så kommer alla tycker han är en riktigt rövhål.

Det här är inte hans dag, det är barnets dag, barnets ögonblick. Barnet vill ha sina föräldrar där.

Han missbrukar sin maktposition att använda den till det här, småjävlas, "hämnas", vill stampa på dig, TS, försöka förödmjuka dig, så var mitt ex. Mobbningsfasoner. När man sätter ljus på mobbare så flyr de in i mörkret för de kan inte stå för vad de gjort. Sätt ljuset på.

Han har inte handlat från barnets bästa.

Han har lyckats i förväg också förstöra på sätt och vis barnets dag, ögonblick med avslutningen. 

• sofhia

Självklart ska du vara med på barnets avslutning. Prata med rektorn och förklara situationen. I fortsättningen får skolan börja skriva på alla inbjudningar att i första hand går platserna till barnets föräldrar/vårdnadshavare.

Svar på tråden Han anmälde henne!?