• Anonym (vad)

Bo permanent i Grekland? Möjligt?

Var i Sverige skulle ni bo om ni inte bodde i Sverige? 

Vilket land är det enkelt att leva i? Grekland? 

• Svar på tråden Bo permanent i Grekland? Möjligt?
  • Anonym (Inio)

Jag skulle flyttat till Norge.

Om jag hade varit tvungen att flytta utanför Norden hade jag flyttat till England.

Att kunna språket är fundamentalt för att bli en del av kulturen.

• Anonym (Inte Grekiska övärlden (längre))

Åland verkar nice. Där kan man prata svenska med. Men skulle funka med Malax och Sundom med. De städerna, även om de är i Finland känns mer Sverige än Sverige och jag tror att det är underbara ställen att bo i.

Jag har sett på sjukt lokal lokal-tv förmodligen alla avsnitt och blivit inspirerad och tjatar på min man att vi skall flytta dit. Men han är inte lika pigg på det. "Men mitt jobb" osv. Gubbjävel du är så överbetald och har sparat så jäkla mycket att vi har råd men han förstår inte ändå.

• Xenia
    Anonym (Inio) skrev 2024-06-02 12:32:09 följande:

Jag skulle flyttat till Norge.

Om jag hade varit tvungen att flytta utanför Norden hade jag flyttat till England.

Att kunna språket är fundamentalt för att bli en del av kulturen.

Det beror ju på varför TS vill flytta. Vill hon bo i ett varmare land så funkar ju inte Norge (el Åland).

Men Malta borde funka, dels en medelhavsö, dels engelskspråkigt. Storbritannien och Irland är engelskspråkiga men har inte medelhavsklimat.
  • Aliona
    Anonym (vad) skrev 2024-06-02 09:09:30 följande:
    Finns svenska kvinnor som gifter sig med grekiska män och får barn och bor i Grekland.

Kvinnorna jobbar. Ändå är de lyckliga. Verkar finnas möjligheter, eller? 
    Det var jag en gång i tiden. Det är absolut möjligt. 
  • Anonym (vad)
    Aliona skrev 2024-06-02 13:13:20 följande:
    Det var jag en gång i tiden. Det är absolut möjligt. 
    Vad jobbade du med i Grekland?
    Vad gör du numer? 
  • Anonym (vad)
    Xenia skrev 2024-06-02 12:55:59 följande:
    Det beror ju på varför TS vill flytta. Vill hon bo i ett varmare land så funkar ju inte Norge (el Åland).

Men Malta borde funka, dels en medelhavsö, dels engelskspråkigt. Storbritannien och Irland är engelskspråkiga men har inte medelhavsklimat.
    Brexit har försvårat England flytt. 
  • Aliona
    Anonym (vad) skrev 2024-06-02 15:05:34 följande:
    Vad jobbade du med i Grekland?
    Vad gör du numer? 

Som de flesta andra, inom turism. Åkte dit efter att jag tagit studenten och hankade mig fram på jobb i restauranger, caféer, barer och sånt. Man sliter 16 timmar om dygnet för småpengar. Sen drev jag och min fd man ett litet pensionat i hans hemby. Numera är jag i en helt annan branch och har ett helt annat liv. Sysslade dock lite med översättning och undervisning i grekiska efter att jag kommit hem. 

Om man bara vill bo och jobba på en turistort så funkar det med engelska. Vill man stanna året om, komma in i samhället och kanske gifta in sig i en grekisk familj så är det svårt utan språket. Man måste nästan lära sig grekiska för att det ska funka, och det är SVÅRT. 

• Anonym (vad)
    Aliona skrev 2024-06-02 15:50:15 följande:

Som de flesta andra, inom turism. Åkte dit efter att jag tagit studenten och hankade mig fram på jobb i restauranger, caféer, barer och sånt. Man sliter 16 timmar om dygnet för småpengar. Sen drev jag och min fd man ett litet pensionat i hans hemby. Numera är jag i en helt annan branch och har ett helt annat liv. Sysslade dock lite med översättning och undervisning i grekiska efter att jag kommit hem. 

Om man bara vill bo och jobba på en turistort så funkar det med engelska. Vill man stanna året om, komma in i samhället och kanske gifta in sig i en grekisk familj så är det svårt utan språket. Man måste nästan lära sig grekiska för att det ska funka, och det är SVÅRT. 

Bo du kvar? Samma man? Vad jobbar du med numer?
  • Aliona
    Anonym (vad) skrev 2024-06-02 15:54:52 följande:
    Bo du kvar? Samma man? Vad jobbar du med numer?
    Nej, vi separerade efter ca 10 år. Idag jobbar jag som internationell projektledare och har fått bo i massa andra länder, men inte Grekland igen. Åker gärna till Grekland men skulle inte välja att flytta dit igen. Eller kanske tillfälligt om jag kunde jobba på distans med jobb från Sverige. 
  • Anonym (vad)
    Aliona skrev 2024-06-02 16:25:08 följande:
    Nej, vi separerade efter ca 10 år. Idag jobbar jag som internationell projektledare och har fått bo i massa andra länder, men inte Grekland igen. Åker gärna till Grekland men skulle inte välja att flytta dit igen. Eller kanske tillfälligt om jag kunde jobba på distans med jobb från Sverige. 
    Vilket land bor du i nu?
Svar på tråden Bo permanent i Grekland? Möjligt?