• Jennie med ie

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Kommer man inte rätt långt med att göra som man gör med barn som försöker lära sig prata t ex? Dvs upprepa det felaktigt uttalade resp stavade ordet, fast då korrekt givetvis.... Det tror jag. Men givetvis kommer man inte hela vägen, jag menar hur många skriver t ex diskution eller deprision oavsett hur många gånger de ser de korretkta stavningarna?

• Jennie med ie

Danbala, ja det är sant, majoriteten har ju inte alltid rätt heller

Jag tycker själv det är OK att påpeka stavdel om det görs på ett schysst sätt. Men gränsdragningen kan vara svår så jag fröstår ändå att de har nolltolerans på forumet.

• Jennie med ie

Och jag VET att det heter förstår och inte fröstår

• Jennie med ie

Å andra sidan så påverkar det oss alla om språket urlakas, får inte stavfel påverkas tenderar det att bli sämre och sämre med stavningen och till slut kan det bli rena rappakaljan *s* Plus att personen i fråga kan få stora fördelar i sitt vidare liv av att bli medveten om hur vissa ord stavas, ord som h*n ofta inte är medveten om att h*n stavar fel på.

• Jennie med ie

GravidMalin, menar du att det inte finns fördelar med att kunna stava rätt?

• Jennie med ie

Jen nifer. Jag värnar om svenska språket. Det betyder inte att jag är en moraltant och att jag påpekar stavfel hela tiden.

• Jennie med ie

GravidMalin. Ja, du inser att det finns fördelar med att kunna stava rätt. Alltså spelar det roll...

• Jennie med ie

Sen det där med att fråga om man inte förstår, det kan man också bli dumförklarad för. Man ska helt enkelt förstå när vederbörande gjort ett syftningsfel eller stavfel som gör betydelsen av inlägget tveksam eller oklar... Märkligt.

• Jennie med ie

GravidMalin. Språket finns ju här med, om man inte kan stava här så lär man inte kunna stava utanför forumet heller (och då talar jag om just att man inte kan stava, inte om att man skriver snabbare och slarvigare t ex). Att få veta HÄR att man stavar fel på ett visst ord kan vara positivt för världen utanför forumet också.

• Jennie med ie

GravidMalin, ja det har jag ju sagt hela tiden Att det finns sämre resp bättre sätt.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!