• Jennie med ie

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Av nån anledning blandas ofta konstruktiv kritik ihop med påhopp.

• Jennie med ie

Pikku. Det är ju rätt stor skillnad mellan ditt exempel (som jag nog hade antigit antingen berodde på dyslexi eller trasigt tangentbord) och på de som t ex stavar korrekt i övrigt förrutom att de hela tiden skriver diskution, deprission, medusin osv...

• Jennie med ie

Pikku, ja men de stavar dessutom fel på _annat_ också....

• Jennie med ie

Tillägg till mitt förra inlägg: I de flesta fall stavar de även fel på annat.

• Jennie med ie

Danbala. Ja precis, för de som har läs- och skrivsvårigheter blir det ju knappast lättare om de texter de ska läsa och förstå är dåligt stavade eller skrivna...

• Jennie med ie

lilla mej, ta skit ska man väl aldrig behöva vara beredd på.... Det är skillnad på konstruktiv kritik och skit.

• Jennie med ie

lilla mej, vad det spelar för roll har vi tagit i tråden redan...
    Om du inte kan skilja på konstruktiv kritik och skit så kanske du har betydligt större problem än stavningen...

• Jennie med ie

lilla mej, konstruktiv kritik är inte detsamma som att hacka på personen heller... eller att klaga... Trist att så många inte kan skilja på de sakerna.

• Jennie med ie

Sen vet jag att det är oerhört viktigt att vara extremt tydlig, gärna övertydlig, här på FL för att undvika missförstånd och märkliga slutsatser (ja man kan aldrig garantera nåt men att skriva rätt är en bra början *s*). Därav är väl bäst att påpeka att det faktum att man tycker det är OK att påpeka stavfel och andra skrivfel på ett konstruktivt sätt inte måste betyda att man själv gör det

• Jennie med ie

lilla mej, ja att du hör det så inne i din skalle får stå för dig, men det den som skriver rimligen ska stå till svars för är just vad som skrivs. Inget annat.
    Och det ÄR som sagt skillnad mellan konstruktiv kritik (kritik = både positiv och negativ) å ena sidan och klagande, hackande på personen och skit å andra sidan... Tyvärr klarar inte alla att skilja mellan dem.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!