Lynx123 skrev 2024-06-14 08:07:07 följande:
Visst kan vi inte veta, håller med, men om man tror på saker som det inte finns tillförlitliga bevis på så lutar det ju åt det ologiska. Bara för att folk trodde på saker i tusen år betyder det inte att det är sant - folk trodde också att det gick att bota tandvärk genom att hamra in griständer i trädstammar och att solen snurrade runt jorden förr. Att folk var kristna i Sverige var dessutom påtvingat - gick man inte i kyrkan kunde man hamna i fjätter utanför kyrkan, klarade man inte husförhör kunde man få rättigheter.indragna och konverterade man till katolicismen blev man utvisad eller avrättad. Så folk vågade inte annat än att "tro".
Tro betyder bokstavligen att "veta" utan att ha bevis.
Det är just vad tro är. Och vi har trosfrihet i Sverige, tack och lov. Även rätten att inte tro.
Låt detta barn få utforska sina tankar och sin tro. Vem vet vad hon landar i? Hon är 9 år.
Själv blev jag troende när jag var i ungefär samma ålder, kanske något år äldre. Min mamma var och är icke troende, proggare på den tiden. Skickade med lappar till skolan om att vi inte behövde gå på religionsundervisningen

Ja, ni förstår! Men hon lärde oss en viktig sak, att vi har rätt att tycka och tänka som vi vill även om det går emot vad mamma tycker. Jag hade ingen troende person i min närhet, så det var helt och hållet min egen idé. Har aldrig gått i kyrkan, inte ens när jag började fundera på Gud.
Det var min egen personliga upplevelse som gjorde att jag blev troende. Det man kan säga är att de flesta människor på jorden tror att det finns saker som vi inte kan se och ta på, oavsett om det är magi eller religion, naturdyrkan eller vad som helst. Det är en så stor del av att vara människa att jag tycker man kan omfamna det och utforska det om man vill, oavsett ålder.
Jag sjöng ett tag i en kör i en frikyrka och den kyrkan var superkul för alla barn. Under högmässan hade de en kort inledning för alla, sedan samlade de barnen och gick iväg till typ söndagsskola och barnaktiviteter. Om jag skulle börja gå i kyrkan skulle jag gå i en sån kyrka. De har det mesta: egen radiokanal, café, insamlingar, gudstjänster på olika språk, klubbar för barn, utflykter, kollo, körer och liknande. Och allt får man prova på.
Har märkt att min son har börjat läsa bibeln på kvällen. Det gör inte jag, så det kommer inte från mig. Jag varken uppmuntrar eller kommenterar negativt. Han är en egen person som har rätt att ha sina egna privata tankar utan att jag lägger mig i.