• Anonym (Hina)

Kräva skadestånd?

Om en person skadar sig på ens tomt (klättergrej som brast) kan den kräva skadestånd då? Hen säger att hen anmält och kommer kräva det. Någon som vet?

• Svar på tråden Kräva skadestånd?
  • Anonym (Hina)
    Anonym skrev 2024-06-14 10:33:00 följande:

TS får nog börja svara ordentligt om det alls ska gå att bringa någon form av klarhet i någonting.

Jag svarar ju
  • Anonym (?)
    Anonym (Hina) skrev 2024-06-14 10:35:54 följande:
    Vadå tillhandahöll utrustningen? Vilken utrustning?
    Ja ett rep lossnade så personen ramlade och bröt handleden.
    Utrustning:
    Repet
    Fästpunkter
    Selar

Tillhandahäll
    Vems är prylarna?
  • Anonym
    Anonym (Hina) skrev 2024-06-14 10:36:34 följande:
    Jag svarar ju
    Nä. 
    Beskriv ordentligt vad som hände med vem och under vilka förutsättningar.

Som det är nu tolkar vi alltså det som att din kraftigt berusade svärmor lyckades "ramla sönder" er klätterställning mitt i natten när ni var bortresta på semester och hon försökte begå ett olaga intrång hos er samt stjäla klätterställningen, men betedde sig som en idiot när hon inte läste manualen som ni bifogat med CE-märkningen.
    Stämmer det? Nähe, då får du ju berätta och svara ordentligt.
  • Anonym (Hina)
    Anonym (?) skrev 2024-06-14 10:38:47 följande:
    Utrustning:
    Repet
    Fästpunkter
    Selar

Tillhandahäll
    Vems är prylarna?
    Finns inga selar? Det är en hinderbana byggd till familjens barn. Grannen (vuxen) provade och rasade ner. Han var för tung.
  • Anonym
    Anonym (Hina) skrev 2024-06-14 10:45:44 följande:
    Finns inga selar? Det är en hinderbana byggd till familjens barn. Grannen (vuxen) provade och rasade ner. Han var för tung.
    Bättre. Då är det ju frågan om inte åsynen var värd att betala ett skadestånd för?
  • Anonym (?)
    Anonym (Hina) skrev 2024-06-14 10:45:44 följande:
    Vill du ha ett bra svar bör  du vända dig till ett proffs.
  • Anonym (Hina)
    Anonym skrev 2024-06-14 10:46:48 följande:
    Bättre. Då är det ju frågan om inte åsynen var värd att betala ett skadestånd för?
    Vill inte betala för att grannen är en idiot som provar barnens saker.
  • Goneril

Kolla gärna med www.lawline.se. Rent allmänt, och när man läser om liknande fall är det uppenbart att man har ansvar för lekplatser och utrustning på den egna tomten, men processen är komplicerad.                                                                                                                                   Kanske lättare att TS ersätter för förlorad arbetsinkomst, om det blir en följd av att barnet skadade sig, men det bästa är nog att kontakta jurist. Hemförsäkringen, särskilt om man har "drulle", kan vara till hjälp. Att man måste se över sin utrustning så att den är säker är självklart, men olyckor kan ju inträffa.                                                                                                           Pooler och hoppborgar och ansvaret  som följer med dessa har debatterats i media. 

• Anonym (Steff)

Ja man kan bli skadeståndsskyldig. De flesta hemförsäkringar har en sk ansvarsförsäkring inbakad. När jag var i en liknande situation så sa försäkringsnubben att jag inte fick erkänna mig skyldig för då gäller inte försäkringen. Det var viktigt att jag bara skulle hänvisa till försäkringsbolaget och låta deras jurister lösa saken. Det brukar ju bli så att försäkringsbolagen bråkar sinsemellan om vem som ska betala sen landar självrisken i knät på den vars bolag förlorat. 

• Anonym (Hina)
    Anonym (?) skrev 2024-06-14 10:48:16 följande:
    Vill du ha ett bra svar bör  du vända dig till ett proffs.
    Vill inte betala för det.
Svar på tråden Kräva skadestånd?