Kräva skadestånd?
Om en person skadar sig på ens tomt (klättergrej som brast) kan den kräva skadestånd då? Hen säger att hen anmält och kommer kräva det. Någon som vet?
Om en person skadar sig på ens tomt (klättergrej som brast) kan den kräva skadestånd då? Hen säger att hen anmält och kommer kräva det. Någon som vet?
TS får nog börja svara ordentligt om det alls ska gå att bringa någon form av klarhet i någonting.
Kolla gärna med www.lawline.se. Rent allmänt, och när man läser om liknande fall är det uppenbart att man har ansvar för lekplatser och utrustning på den egna tomten, men processen är komplicerad. Kanske lättare att TS ersätter för förlorad arbetsinkomst, om det blir en följd av att barnet skadade sig, men det bästa är nog att kontakta jurist. Hemförsäkringen, särskilt om man har "drulle", kan vara till hjälp. Att man måste se över sin utrustning så att den är säker är självklart, men olyckor kan ju inträffa. Pooler och hoppborgar och ansvaret som följer med dessa har debatterats i media.
Ja man kan bli skadeståndsskyldig. De flesta hemförsäkringar har en sk ansvarsförsäkring inbakad. När jag var i en liknande situation så sa försäkringsnubben att jag inte fick erkänna mig skyldig för då gäller inte försäkringen. Det var viktigt att jag bara skulle hänvisa till försäkringsbolaget och låta deras jurister lösa saken. Det brukar ju bli så att försäkringsbolagen bråkar sinsemellan om vem som ska betala sen landar självrisken i knät på den vars bolag förlorat.