Kräva skadestånd?
Om en person skadar sig på ens tomt (klättergrej som brast) kan den kräva skadestånd då? Hen säger att hen anmält och kommer kräva det. Någon som vet?
Om en person skadar sig på ens tomt (klättergrej som brast) kan den kräva skadestånd då? Hen säger att hen anmält och kommer kräva det. Någon som vet?
Då får han skylla sig själv. Har svårt att se att han har rätt till ersättning och att ni ska bli skadeståndsskyldiga.
Ja man kan bli skadeståndsskyldig. De flesta hemförsäkringar har en sk ansvarsförsäkring inbakad. När jag var i en liknande situation så sa försäkringsnubben att jag inte fick erkänna mig skyldig för då gäller inte försäkringen. Det var viktigt att jag bara skulle hänvisa till försäkringsbolaget och låta deras jurister lösa saken. Det brukar ju bli så att försäkringsbolagen bråkar sinsemellan om vem som ska betala sen landar självrisken i knät på den vars bolag förlorat.
Jag skulle avvakta tills ni får någon form av stämningsansökan. Betala inget direkt till personen innan dess!
Det normala är väl att den egna olycksfallsförsäkringen som personen har ev täcker upp kostnader i samband med skadan.
Har svårt att se hur ett skadestånd ska kunna krävas då personen visat grov oaktsamhet själv när den klättrat i en klätterställning avsedd för barn.
Och uppenbarligen olovandes också. Visste ni ens om att han var på er tomt?
Lite som att som vuxen olovandes låna grannungarnas 3-hjuling och köra omkull och slå sig när den ger vika för tyngden av en vuxen och kräva skadestånd av cykelägaren.