• Anonym (Lova)

Behöver byta karriär utan att minska lön - möjligt?

Lärare, matte-fysik. Utbildad speciallärare.

Jag är duktig på matematik, har lätt för att uttrycka mig i tal och skrift, är bra på att möta människor. 

Skolans värld blir bara mer och mer ohållbar och jag som skulle arbeta där hela livet börjar spana på andra karriärsvägar. Spec.lärar-utbildningen läste jag enkelt in parallellt med heltidsarbete och jag är fullt beredd att plugga mer om det är utbildning/kurser på distans. Måste inte byta jobb NU utan kan göra en femårsplan tex. Men jag kan inte gå ner i lön. Finns det nån väg ut? Känns som att nytt jobb i ny bransch måste innebära kraftig lönesänkning.

• Svar på tråden Behöver byta karriär utan att minska lön - möjligt?
  • Anonym (A)

Är helt novis när det gäller speciallärares löner. Är lättare att komma med råd om du vill berätta vad du tjänar nu.

• Anonym (Lova)

Cirka 45. Jag behöver åtminstone 40 000 om jag ska byta jobb och har inte råd att gå in lägre och arbeta upp den. 

• Anonym (pluggis)

Färska upp dina statistikkunskaper och sök jobb som analytiker i industrin eller hos någon myndighet eller organisation, som SCB eller ett fackförbund. Det kan vara hyfsat betalt.

• Anonym (4)

Varför vill du vara speciallärare? Varför vill du jobba med freaks? 

• Anonym (pluggis)
    Anonym (4) skrev 2024-06-14 19:47:00 följande:

Varför vill du vara speciallärare? Varför vill du jobba med freaks? 

Du kanske skulle stannat i skolan lite längre?

Speciallärarprogrammet är en påbyggnadsutbildning på avancerad nivå för dig som är lärare eller förskollärare och som vill fördjupa och spetsa din pedagogiska och didaktiska kompetens. Som speciallärare kan du arbeta i alla pedagogiska verksamheter, med samtliga åldersgrupper, från förskola till vuxenutbildning.
  • Anonym (A)

Kanske flygledare?  Ger bra lön. Utbildning 2,5 år. Är iofs helt annorlunda mot vad du gör nu men du lär ha nytta av dina matrmatikkunskapet och stresstålighet som lärare. 

• TvillingmammaVästgöte

Skiftarbete i industrin?
    Jag kan inte komma på någon utbildning man kan läsa på distans och sen direkt tjäna 40000. Möjligtvis receptarie ? Mycket helgjobb på apotek,  så kommer man nog upp i 40000?

• Anonym (Lova)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-16 16:12:22 följande:

Vad är det du inte gillar med att arbeta i skolan? Vilken typ av arbete skulle du vilja ha?

Jag har älskat att arbeta i skolan men jag blir galen snart av besparingar, systemfel och fuskande.  Ser ingen ljusning, besparingarna fortsätter när inget mer finns att spara på och det myglas och betygsfuskas och pressas på om att leverera resultat som inte finns. 

Jag vet inte. Jag vill ha viss variation i arbetsuppgifter, helst inte helt stillasittande och jag vill gärna behöva använda hjärnan och tänka. Socialt eller mindre människokontakt är vilket som. Kan inte vara borta långa perioder men annars spelar inte arbetstiderna någon direkt roll. 
  • Jemp
    Anonym (Lova) skrev 2024-06-16 18:04:04 följande:
    Jag har älskat att arbeta i skolan men jag blir galen snart av besparingar, systemfel och fuskande.  Ser ingen ljusning, besparingarna fortsätter när inget mer finns att spara på och det myglas och betygsfuskas och pressas på om att leverera resultat som inte finns. 

Jag vet inte. Jag vill ha viss variation i arbetsuppgifter, helst inte helt stillasittande och jag vill gärna behöva använda hjärnan och tänka. Socialt eller mindre människokontakt är vilket som. Kan inte vara borta långa perioder men annars spelar inte arbetstiderna någon direkt roll. 
    Bygga vidare på din karriär och jobba med systemfel?Skolverket (med reservation för att jag inte har koll på lönen) och/eller politik?
  • Anonym (pluggis)
    Anonym (A) skrev 2024-06-16 16:07:56 följande:

Kanske flygledare?  Ger bra lön. Utbildning 2,5 år. Är iofs helt annorlunda mot vad du gör nu men du lär ha nytta av dina matrmatikkunskapet och stresstålighet som lärare. 

Det är inte snutet ur näsan direkt.

Det testet är svårt, man har fördel som yngre med bättre reaktionstid/ koncentration och man får bara göra det en gång, vad jag har fått höra.
    En yngre släkting ska göra det testet i år.
Svar på tråden Behöver byta karriär utan att minska lön - möjligt?