• Anonym (Vardags)

Hatar vardagar

Finns det fler här som tycker att tiden inte räcker till på kvällarna efter jobbet? Vet att man som singel och barnlös inte borde klaga, men jag gillar det inte. 

Så här ser det ut för mig; 
    slutar jobbet vid 16 och hemma runt 16.45 eller 18.30 om jag bestämmer mig för att åka direkt till gymmet och träna innan. 

Hem laga mat, äta och röja upp. Tar väl 1,5 timme ungefär. 

Sen dusch, varva ner och försöka sova vid 21.30-22 eftersom jag måste upp 5.30. 

Hinner ju max se en film innan jag måste sova. Behöver mycket lugn egentid så hade mått bra av mer, men sömnen behövs också. 

Hur gör man för att orka med vardagen? 

• Svar på tråden Hatar vardagar
  • mammatill6

Men hur mycket finns det att plocka om du bor ensam? Laga matlådor en dag i veckan eller planera mat som går snabbt. Lägg en kvart om dagen på att plocka.  Då skulle du ju kunna vara klar med mat o plock 18 och ha flera timmar för dig själv.

• Hjelm
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-19 06:29:33 följande:
    Förlåt, men det här inlägget är så konstigt på så många sätt... För det första: vaddå "exakt alla"? Det finns tyvärr alltför många som upplever raka motsatsen; som tycker att varje dag är en plåga som man måste ta sig igenom, och där det känns som att tiden aldrig tar slut... Detta uttalande ("Ja, exakt alla människor önskar nog att dygnet hade fler timmar.") är dessutom snorkigt mot ts i det att det antyder att hennes fråga är dum.

För det andra: vaddå "svårt att ta inlägget på allvar"? Om du hade sagt att det är svårt att ge ett konstruktivt svar på hade jag kunnat förstå, men "svårt att ta på allvar"? Återigen nedlåtande attityd mot TS - varför??

För det tredje: Hela näst sista stycket... först undrar du om det kanske är så att TS känner sig dränerad på energi. Eh... ja? Det torde väl vara ganska uppenbart från det hon skriver i sin TS? Sen föreslår du att hon kanske använder sin fritid till saker som inte ger henne nåt - alltså, hon har ju redan redogjort för vad hon använder fritiden till så det vet vi ju redan; problemet är ju att det inte ges utrymme till alla de där sakerna som skulle ge henne mer energi och glädje.

Det enda vettiga i ditt inlägg är sista meningen, som faktiskt ger respons på själva frågan - och dessutom bra sådan.  
    Inte konstigt alls och inte snorkigt heller.

Jag har skrivit "önskar NOG". Det vill säga, det är vad jag tror. Och givetvis omfattar det majoriteten som lever välfungerande liv. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, i det här fallet djupt deprimerade människor som du beskriver. Det är inte osanning att säga att "alla människor vill ha en bra vän" för att det finns ett fåtal som lever som eremiter.

Ja, det är lite svårt att ta inlägget på allvar när hon själv verkar sitta inne på svaret. Om man redan lever ensam och inte behöver ta hänsyn till någon annan än en själv, har man redan maximalt med egentid att styra själv. Så enda sättet för henne att få mer egentid än vad hon redan har vore att helt enkelt ha mer fritid överhuvudtaget: jobba mindre. Det är helt uppenbart eftersom det inte finns fler sätt att frigöra tid på.

Vi vet ju faktiskt tvärtom nästan ingenting om vad TS gör av sin fritid sett till information i första inlägget. Hon lagar mat, men vad innebär matlagning i det här fallet och hur lång tid utgör det av den totala tid hon klumpar ihop i första inlägget? Samma med träning, dusch, "varva ned" etc. Men framför allt vet vi inte VAD hon gör, och det är en högst relevant fråga. Visst kan man önska fler lediga timmar till sin idag, men huruvida man slutar jobbet klockan 17 eller klockan 15 kommer inte att få en att må ett dugg bättre eller bli ett dugg mindre stressad om man inte lägger sin tid på rätt saker. Det som GER energi.

Därför är det högst relevant att fråga hur mycket tid och engagemang hon lägger på mat, och om det är värt det i förhållande till hur mycket det ger.
    Träning, är det något som hon älskar i nuläget och ser fram emot eller något som känns som ett tvång? Är det värt att se över hur mycket hon faktiskt tränar och om hon håller på med rätt aktivitet?
    "Varva ned", är det att sitta och slöscrolla med mobilen i flera timmar - vilket många av oss gör i tron att det är avkopplande men bara mår dåligt av - eller är det något som är både vilsamt, ger energi och går att kombinera med något annat som hon vill hinna med? Gå en promenad och prata i telefon med en vän, t.ex.

Det är ytterst relevant att ställa dessa frågor för de allra flesta människors känsla av stress och tidsbrist grundar sig i att de inte utnyttjar tiden på rätt sätt, och det kommer inte att förändras för att timmarna blir fler.
  • AndreaBD

Jo, jag förstår problemet. Men du kan minska ner tiden som du lägger på alla grejer. T.ex. så behöver du inte laga mat varje dag - laga mer och ät två dagar av det. Du kan också frysa ner portioner.

Kanske tränar du inte varje dag, eller så kan du göra det på vägen hem, så tar det inte lika mycket tid. 

• Anonym (Håller med)

Jag jobbar bara halvtid, (psykisk sjukdom) så jag känner att jag har ofta tid, jag har dessutom insomnia och sover inte alltid så mycket, men att det blir för lite tid med min man på vardagar. 

Vi går upp samtidigt (oavsett om jag är ledig eller ej) så det är 1h på morgonen. Sedan är han inte hemma förrän 17-17:30 och somnar 22 eller 22:30. Så det är liksom bara 6h på en dag vakna tillsammans.

• Anonym (Usch)

Jag menar allvar när jag säger att jag hellre hade hängt mig än att leva i det där ekorrhjulet. Just därför har jag sett till att inte leva så eftersom ett sådant liv hade tagit död mig. 

Så ja, förstår precis. Det är bristen på frihet du känner. Och det är helt normalt och mycket sunt. Lyssna inte på folk som kommer med tomma förslag som kanske sparar dig en kvart här och en kvart där. Det kommer inte göra varken till eller från.

• Anonym (Malin)
    Anonym (Usch) skrev 2024-06-21 00:15:46 följande:

Jag menar allvar när jag säger att jag hellre hade hängt mig än att leva i det där ekorrhjulet. Just därför har jag sett till att inte leva så eftersom ett sådant liv hade tagit död mig. 

Så ja, förstår precis. Det är bristen på frihet du känner. Och det är helt normalt och mycket sunt. Lyssna inte på folk som kommer med tomma förslag som kanske sparar dig en kvart här och en kvart där. Det kommer inte göra varken till eller från.

Jag blir så nyfiken! Hur lever du ditt liv istället?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Malin) skrev 2024-06-21 00:22:25 följande:
    Jag blir så nyfiken! Hur lever du ditt liv istället?
    Jag har för det första inga barn eftersom barn är ett garanterat sätt att (i väldigt många år) försätta sig i ett extremt inrutat liv.
    För det andra har jag en arbetssituation där jag inte har några tider att passa (förutom möten och deadlines) samt jobbar 100% hemifrån.

Kommer från en bakgrund inom vården och kände precis det TS upplever. Gick tidigt i livet in i väggen dessutom och bestämde mig där och då för: ALDRIG MER DET LIVET
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Usch) skrev 2024-06-21 00:37:59 följande:
    För det andra har jag en arbetssituation där jag inte har några tider att passa (förutom möten och deadlines) samt jobbar 100% hemifrån.
    Underbart för dig! 😊 Har du nåt tips på hur folk i allmänhet kan göra som du? Jag menar, jobb som man kan sköta 100% hemifrån, och som man lägger upp precis som man själv vill, kan ju inte tillhöra vanligheterna?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-28 06:09:33 följande:
    Underbart för dig! 😊 Har du nåt tips på hur folk i allmänhet kan göra som du? Jag menar, jobb som man kan sköta 100% hemifrån, och som man lägger upp precis som man själv vill, kan ju inte tillhöra vanligheterna?
    Första steget är väl att inse att det faktiskt går att leva så. Andra steget är att hitta en bransch man både gillar och som tillåter det arbetssättet. Seek and you shall find. 🙏
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Usch) skrev 2024-06-29 00:17:06 följande:
    Första steget är väl att inse att det faktiskt går att leva så. Andra steget är att hitta en bransch man både gillar och som tillåter det arbetssättet. Seek and you shall find. 🙏
    Ja, fast det är det där andra steget som jag undrar över... det är svårt nog att öht få jobb; ännu svårare om man inte har en (konkurrenskraftig) utbildning - att dessutom få ett drömjobb med de omständigheter du beskriver är verkligen få förunnat, hur mycket man än letar. Mao - att hitta en branch man både gillar och som tillåter detta arbetssätt, och som samtidigt anställer vem som helst... det känns helt enkelt inte så troligt för de flesta av oss :(
  • Anonym (Xm)

Jag tror att ett av dom största problemen med att landa och bli lugn idag, är att man tror att timmar av scrollande på mobilen är en bra aktivitet för att finna denna harmoniska känsla.

Även om jag själv fastnar i scrollande emellanåt, så vet jag att andra aktiviteter är betydligt bättre för hälsan och det mentala välbefinnandet.

Läsa en bok, lösa korsord, ta en fika, måla om något, promenera, baka, fixa i trädgården eller en ny balkonglåda, ringa någon, lyssna på musik, fiska, bada, fixa något fotoalbum, handarbete, gör om ett rum, snickra något, skaffa ett husdjur, spela ett spel med någon eller vad som.

Att vila från arbete handlar mer om miljöombyte och att man skiftar till en lugn aktivitet utan krav på tidspress eller effektivitet. Inte att helt sluta vara produktiv och ligga timmar i soffan med mobil eller Netflix.

• Anonym (Usch)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-29 06:45:08 följande:
    Ja, fast det är det där andra steget som jag undrar över... det är svårt nog att öht få jobb; ännu svårare om man inte har en (konkurrenskraftig) utbildning - att dessutom få ett drömjobb med de omständigheter du beskriver är verkligen få förunnat, hur mycket man än letar. Mao - att hitta en branch man både gillar och som tillåter detta arbetssätt, och som samtidigt anställer vem som helst... det känns helt enkelt inte så troligt för de flesta av oss :(
    Sant. Men det är inte omöjligt. Jag är inte utbildad. Utan det är min passion som tagit mig dit jag är idag. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Usch) skrev 2024-06-30 00:10:06 följande:
    Sant. Men det är inte omöjligt. Jag är inte utbildad. Utan det är min passion som tagit mig dit jag är idag. 
    Hade verkligen varit superspännande att veta vad du sysslar med - men jag förstår samtidigt om du inte vill berätta i ett öppet forum...
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Hm) skrev 2024-07-01 07:23:55 följande:
    Hade verkligen varit superspännande att veta vad du sysslar med - men jag förstår samtidigt om du inte vill berätta i ett öppet forum...
    Det är inte ett dugg hemligt. Problemet är att om jag säger det, så bidrar det till att folk får tunnelseende och kanske satsar på fel sak. Har själv lagt ner enorm tid och pengar på fel saker bara för att jag såg att det funkade för andra och hoppades på att det skulle göra det för mig med. Det är bättre att folk försöker hitta sin egen grej. Det som är "rätt" för mig är troligtvis inte rätt för dig osv osv... 
  • Anonym (Malin)
    Hjelm skrev 2024-06-20 13:42:06 följande:
    Inte konstigt alls och inte snorkigt heller.

Jag har skrivit "önskar NOG". Det vill säga, det är vad jag tror. Och givetvis omfattar det majoriteten som lever välfungerande liv. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, i det här fallet djupt deprimerade människor som du beskriver. Det är inte osanning att säga att "alla människor vill ha en bra vän" för att det finns ett fåtal som lever som eremiter.

Ja, det är lite svårt att ta inlägget på allvar när hon själv verkar sitta inne på svaret. Om man redan lever ensam och inte behöver ta hänsyn till någon annan än en själv, har man redan maximalt med egentid att styra själv. Så enda sättet för henne att få mer egentid än vad hon redan har vore att helt enkelt ha mer fritid överhuvudtaget: jobba mindre. Det är helt uppenbart eftersom det inte finns fler sätt att frigöra tid på.

Vi vet ju faktiskt tvärtom nästan ingenting om vad TS gör av sin fritid sett till information i första inlägget. Hon lagar mat, men vad innebär matlagning i det här fallet och hur lång tid utgör det av den totala tid hon klumpar ihop i första inlägget? Samma med träning, dusch, "varva ned" etc. Men framför allt vet vi inte VAD hon gör, och det är en högst relevant fråga. Visst kan man önska fler lediga timmar till sin idag, men huruvida man slutar jobbet klockan 17 eller klockan 15 kommer inte att få en att må ett dugg bättre eller bli ett dugg mindre stressad om man inte lägger sin tid på rätt saker. Det som GER energi.

Därför är det högst relevant att fråga hur mycket tid och engagemang hon lägger på mat, och om det är värt det i förhållande till hur mycket det ger.
    Träning, är det något som hon älskar i nuläget och ser fram emot eller något som känns som ett tvång? Är det värt att se över hur mycket hon faktiskt tränar och om hon håller på med rätt aktivitet?
    "Varva ned", är det att sitta och slöscrolla med mobilen i flera timmar - vilket många av oss gör i tron att det är avkopplande men bara mår dåligt av - eller är det något som är både vilsamt, ger energi och går att kombinera med något annat som hon vill hinna med? Gå en promenad och prata i telefon med en vän, t.ex.

Det är ytterst relevant att ställa dessa frågor för de allra flesta människors känsla av stress och tidsbrist grundar sig i att de inte utnyttjar tiden på rätt sätt, och det kommer inte att förändras för att timmarna blir fler.
    Helt rätt! Skål

Människor har aldrig haft så mycket fritid som i dag men den här stressen och utmattningen som man hela tiden hör om nu pratades det inte alls om förr. Då fanns inte sociala medier att fastna i ett skrollande med och tusen tv-serier man "måste" kolla på. Man gjorde vettigare saker, saker man faktiskt mådde bra av.
Svar på tråden Hatar vardagar