• Anonym (Mamma)

Hur sent kan man lämna på föris?

Barnet fick en läkartid nu på förmiddagen. Jag behövde dock jobba på eftermiddagen, så jag fick lämna barnet efter deras lunch. Det innebär att hen går på föris tre-fyra timmar idag.

Förskolan sa ingenting när jag meddelade detta, men jag kan inte låta bli att undra. Tycker man generellt att det är ok att lämna så sent och för en så kort dag?

• Svar på tråden Hur sent kan man lämna på föris?
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-06-24 12:47:55 följande:

Barnet fick en läkartid nu på förmiddagen. Jag behövde dock jobba på eftermiddagen, så jag fick lämna barnet efter deras lunch. Det innebär att hen går på föris tre-fyra timmar idag.

Förskolan sa ingenting när jag meddelade detta, men jag kan inte låta bli att undra. Tycker man generellt att det är ok att lämna så sent och för en så kort dag?

Om man inte har problem kan man alltid skapa något att fundera på
  • Hjelm

Om förskolan inte sa något om det får man väl utgå ifrån att det är okej, eller hur?

• Anonym (Oj)

Kanske arbeta istället för att skriva på FL om ickefrågor. 

• Anonym (Därför)

Just när det gäller läkarbesök brukar det gå bra. Det är något särskilt, inte daglig vana. Det har hänt att jag lämnat på morgonen, hämtat några timmar senare och sen lämnat igen pga sådana saker. 

• Jemp

I sådana undantagsfall är det helt okej här, och det har jag gjort ett antal gånger. Till vardags vill de att man lämnar före 9, när verksamheten drar igång. 

Lämnar man senare kan man också behöva stämma av om de är på plats eller om de Är på utflykt så man lämnar på annan plats. Krisar det brukar ju dock andra avdelningar vara kvar om inte annat. 

• Anonym (...)

Alltså, på mina barns förskolor så var det 9 i regel men jag har både lämnat senare och hämtat mitt i lunchen när det varit specialfall, läkare, tandläkare osv, säger man bara till i förväg sä är det inga problem, ibland får man leta rätt på dom i parken eller något.... men jag fattar verkligen inte varför du inte jobbar istället för att sitta och fundera på det här när förskolan verkligen inte hade något problem med det?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (...) skrev 2024-06-24 14:50:00 följande:

Alltså, på mina barns förskolor så var det 9 i regel men jag har både lämnat senare och hämtat mitt i lunchen när det varit specialfall, läkare, tandläkare osv, säger man bara till i förväg sä är det inga problem, ibland får man leta rätt på dom i parken eller något.... men jag fattar verkligen inte varför du inte jobbar istället för att sitta och fundera på det här när förskolan verkligen inte hade något problem med det?

Jag skrev inlägget på väg upp i hissen efter lämning. Det är väl inte så märkligt eller?

Lämningen idag skedde vid halv ett. Jag fick lite kommentarer (inte från förskolan) som antydde att man inte gör så utan i så fall låter barnet vara helt ledigt. Därav min fråga. 
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-06-24 15:53:24 följande:
    Jag skrev inlägget på väg upp i hissen efter lämning. Det är väl inte så märkligt eller?

Lämningen idag skedde vid halv ett. Jag fick lite kommentarer (inte från förskolan) som antydde att man inte gör så utan i så fall låter barnet vara helt ledigt. Därav min fråga. 
    Om man har möjlighet att låta barnet vara helt ledig den dagen så gör nog de flesta det. Men annars är det knappast något problem att lämna så "sent" när man haft en läkartid till barnet på förmiddagen. 
  • Anonym (?)

Det finns alltid massa präktiga föräldrar med komplex som har åsikter om massor
  • Anonym (Oj)

Är du så osäker att du måste ha bekräftelse på att det du gjort är ok?
  • Anonym (...)

Ähh... skit i dom föräldrarna! Med första barnet så reagerade jag och tog åt mig av alla kommentarer, nu med tredje så bryr jag inte det minsta om vad folk har för åsikter och tyckande, jobbar man så jobbar man, är ju inte så mycket att göra åt 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Maj)

Förskolan är till för att föräldrar ska kunna jobba. Varför skulle de ha någon åsikt om detta? Och varför skulle du bry dig om deras åsikt om detta? 

• Anonym (Hj)

Du får lämna när du vill, bara du jobbar.
    Har själv lämnat mina dotter efter lunch många gånger.
    Brukar jobba hemma förmiddagar, men oftast går hon på dagis . Höstterminen har jag väl lämnat henne efter lunch 15-20 gånger 

Bara att sätta in på schemat 

Men sen har du ingen koll vilket kön din unge har ?? Med tanke att de skrev hen 
    HON/HAN, son eller dotter 

• Anonym (Lily)

Jag har lämnat kl 15 ett par gånger när jag pluggade och bara hade sen föreläsning 15-17. Tycker 17 är så sent så då kan barnet få slippa gå lååång dag. Föreläsning 13-15 bara lämnade jag på morgonen.

Pratade med förskolan innan så de tyckte det var okej. 

• Anonym (Förskollärare)

Jär får föräldrarna lämna en timme innan de börjar arbeta.
    Så vi har barn som kommer från kl 6 om de börjar kl 7 och -14.30 om de börjar 15.30.

Svar på tråden Hur sent kan man lämna på föris?