• Anonym (M)

Namn till tvillingar

Väntar tvillingar. En flicka och en pojke.
    har några namnförslag men vill gärna höra vad ni tycker. Meja, Melina, Matilda, Moa tänkte jag som flicknamn.
    Milo, Mio, Malte som pojknamn. Vilka va finast? Och vilka passar bäst ihop :) ?

• Svar på tråden Namn till tvillingar
  • Anonym (Linn)

Hade tvillingar i min klass som hette Linn och Lynn 

• Anonym (G)
    Anonym (Linn) skrev 2024-06-30 11:23:19 följande:

Hade tvillingar i min klass som hette Linn och Lynn 

Omg
  • Anonym (P)
    Cathariiina skrev 2024-06-30 11:00:28 följande:
    Jag tycker att Manne är förstört av Clownen Manne. Men dagens barn och unga kanske inte känner till honom?
    Aldrig hört talas om clownen Manne 🤷
  • Tukt

Samtliga namn låter lite som 10 år för sent. Men det är ju så med namn, personliga reflektioner.
    Men vad som kan vara viktigt är när man får tvillingar, att de får känna sig som en egen individ, inte en medlem av en duo.
    Så för deras egna skull, inte så mycket matchning elller rent av rim.

• Cathariiina
    Anonym (P) skrev 2024-06-30 12:21:06 följande:
    Aldrig hört talas om clownen Manne 🤷
    sv.wikipedia.org/wiki/Manne_af_Klintberg

Det har varit mycket kontrovers kring honom för att han uppbär statlig inkomstgaranti, d.v.s. han får lön från skattebetalarna vare sig han clownar eller jobbar med något annat eller inte gör något alls...
  • Anonym (G)

Jag är tvilling och våra namn är inte alls lika. Förutom att båda slutar med a

• Cathariiina
    Tukt skrev 2024-06-30 12:43:23 följande:

Samtliga namn låter lite som 10 år för sent. Men det är ju så med namn, personliga reflektioner.
    Men vad som kan vara viktigt är när man får tvillingar, att de får känna sig som en egen individ, inte en medlem av en duo.
    Så för deras egna skull, inte så mycket matchning elller rent av rim.

Jomen så tänker jag också. Det är vettiga att matcha namnen som om de skulle vara vanliga syskon, d.v.s. inte för olika stil eller längd, men inte heller "Här kommer Knoll och Tott, vi har samma liv här".
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-06-30 07:01:36 följande:

Det enda namnet av dessa som är vettigt enligt mig är Matilda, även om jag inte är förtjust i det heller. Tycker det låter kärringaktigt - tantigt + hårt, liksom.

Meja - är ett verb, och dessutom låter det finskt
    Melina  - för simpelt, och får mig alltid att tänka på "melanom"
    Milo - en jugoslavisk gangster
    Mio - ett smeknamn, inte ett riktigt namn. Även pojken i Astrid Lindgrens bok hade ett riktigt namn, han hette inte Mio
    Malte - fult rent ljudmässigt, dessutom gubbigt

Om namnen ska vara korta och börja på M, skulle jag ta Mark och Marie. Det är fina, rejäla, internationellt gångbara namn, mycket manligt respektive mycket kvinnligt. Jag känner för övrigt ett syskonpar som heter Marie och Magnus, de passar också bra ihop. 

En annan tanke: varför ska namnen börja på samma bokstav? Det är jättepraktiskt att kunna använda bara initialen för att skilja på dem, i en mängd sammanhang, och inte behöva skriva ut hela namnet! Tänk på en väggalmanacka t.ex.: A till BVC, B till Folktandvården, föräldramöte i C:s klass. 
    Nja, i boken var ju Mio hans riktiga namn, det som hans fader konungen kallade honom. Men namnet är ju inspirerat av Astrid Lindgrens bok, men inget fel i det.

Jag tycker Mio och Meja skulle passa bra ihop, iom att båda namnen känns nya. Meja får mig att tänka på sångerskan.

Att det låter som ett verb tycker jag är ett icke-argument. Finns många ord som låter likadana men inte betyder samma sak. Maja är också ett verb men namnet kommer av Maria. Känner inte till något finskt namn Meja, men i så fall vad skulle det göra? Får man inte använda namn från andra länder? Massor av numera svenska namn kommer ursprungligen från andra länder. Varför skulle det plötsligt upphöra?

Jag tycker fortfarande bäst om Malte men Melker och Manne är namn i samma stil.

Varför får inte namnen börja på samma bokstav? Det finns ju många syskon som har namn på samma bokstav. Och varför noja för att de är tvillingar? Eftersom de inte är enäggstvillingar och dessutom har olika kön så är det ingen risk för sammanblandning.

Jag tycker Melina är jättefint och tänker på honung. Melanom tycker jag låter väldigt långsökt, om man inte jobbar inom sjukvården. Men annars finns ju Melinda och Melissa i samma stil.
  • Xenia

Om jag hade tvillingar och valt bokstaven M så skulle jag valt
    Minna och Marius. Fast tänk om folk tyckt att Minna låtit "för finskt" och Marius "för norskt", hemska öde! Vem bryr sig.

Och vem bryr sig om namnen är "fel generation". Det är bara namn som är väldigt typiska för en generation som det gäller. En kompis till min dotter heter Linda, mer vanligt bland hennes föräldrageneration men ingen bryr sig om det.

Ibland övertänker folk.

• Anonym (M)
    Anonym (Milla) skrev 2024-06-30 11:16:38 följande:
    Jag gissar att TS vill döpa sina barn till namn som är moderna nu och inte namn som var inne för 30 40 år sedan. Vilka barn vill dela namn med sina lärare liksom 
    Ja Marie känner jag bara äldre som heter som är 50-70 år? så ingen lust att döpa till det? Marie förknippr jag mer äldre sura kärringar.
Svar på tråden Namn till tvillingar