• Anonym (M)

Namn till tvillingar

Väntar tvillingar. En flicka och en pojke.
    har några namnförslag men vill gärna höra vad ni tycker. Meja, Melina, Matilda, Moa tänkte jag som flicknamn.
    Milo, Mio, Malte som pojknamn. Vilka va finast? Och vilka passar bäst ihop :) ?

• Svar på tråden Namn till tvillingar
  • Anonym (Fina)

Meja. 

Och Malte eller Milo. 

Annars finns: 

Minna. Mila. 
    Max. 

• Anonym (Fina)
    Xenia skrev 2024-06-30 17:48:20 följande:

Om jag hade tvillingar och valt bokstaven M så skulle jag valt
    Minna och Marius. Fast tänk om folk tyckt att Minna låtit "för finskt" och Marius "för norskt", hemska öde! Vem bryr sig.

Och vem bryr sig om namnen är "fel generation". Det är bara namn som är väldigt typiska för en generation som det gäller. En kompis till min dotter heter Linda, mer vanligt bland hennes föräldrageneration men ingen bryr sig om det.

Ibland övertänker folk.

Hade valt exakt samma namn. 
  • Theaass99
    Anonym (Fina) skrev 2024-06-30 18:54:11 följande:

Meja. 

Och Malte eller Milo. 

Annars finns: 

Minna. Mila. 
    Max. 

Milo är fint! Men meja och Malte är inte så fint 
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-06-30 17:27:32 följande:
    Nja, i boken var ju Mio hans riktiga namn, det som hans fader konungen kallade honom. Men namnet är ju inspirerat av Astrid Lindgrens bok, men inget fel i det.

Jag tycker Mio och Meja skulle passa bra ihop, iom att båda namnen känns nya. Meja får mig att tänka på sångerskan.

Att det låter som ett verb tycker jag är ett icke-argument. Finns många ord som låter likadana men inte betyder samma sak. Maja är också ett verb men namnet kommer av Maria. Känner inte till något finskt namn Meja, men i så fall vad skulle det göra? Får man inte använda namn från andra länder? Massor av numera svenska namn kommer ursprungligen från andra länder. Varför skulle det plötsligt upphöra?

Jag tycker fortfarande bäst om Malte men Melker och Manne är namn i samma stil.

Varför får inte namnen börja på samma bokstav? Det finns ju många syskon som har namn på samma bokstav. Och varför noja för att de är tvillingar? Eftersom de inte är enäggstvillingar och dessutom har olika kön så är det ingen risk för sammanblandning.

Jag tycker Melina är jättefint och tänker på honung. Melanom tycker jag låter väldigt långsökt, om man inte jobbar inom sjukvården. Men annars finns ju Melinda och Melissa i samma stil.
    Mio hette Mio i sagolandet dit han kom, men det är väl inte där TS' tvillingar ska leva - får vi hoppas..?

Melinda och Melissa är extremt WT - urtypen av WT
  • trollhona
    Anonym (M) skrev 2024-06-28 22:09:06 följande:
    Namn till tvillingar

Väntar tvillingar. En flicka och en pojke.
    har några namnförslag men vill gärna höra vad ni tycker. Meja, Melina, Matilda, Moa tänkte jag som flicknamn.
    Milo, Mio, Malte som pojknamn. Vilka va finast? Och vilka passar bäst ihop :) ?

Av de namnen så tycker jag att Matilda och Malte passar bäst ihop, de har likheter men är inte för lika. Så även om barnen har samma initial så kommer de inte ha "bill o bull" vibbar. 
    Meja som andra alternativ då det också passar med Malte. 
    Matilda passar även med Mio.

Lycka till med graviditeten.
  • Anonym (Ui)

Vänta tills de är födda. En del barn heter inte alls det man tror innan man träffat dem. 

• Anonym (Ui)

Milo låter som ett namn på ett gosedjur. Tänk på att dina barn kommer växa upp och bli vuxna människor, inte så kul att heta något så oseriöst då. 

• Xenia
    Cathariiina skrev 2024-06-30 19:31:39 följande:
    Mio hette Mio i sagolandet dit han kom, men det är väl inte där TS' tvillingar ska leva - får vi hoppas..?

Melinda och Melissa är extremt WT - urtypen av WT
    Mio har använts ett bra tag nu, det är bra att det kommer en del nya namn.

Men Milo får mig att minnas den 13-årige pojken som tyvärr börjat umgås med kriminella killar och blev skjuten i huvudet. Ett älskat barn till helt vanliga föräldrar.

WT betyder slödder och är extremt fördomsfullt. Antar att du menar "de låter inte som namn från gammal fin överklass". Melinda och Melissa är snarare namn från arbetarklassen, som ofta gillar just nya namn, jag spårar ett visst klassförakt här.

Melinda får mig att associera till fostermamman till Lilla Hjärtat. En kvinna med hjärtat på rätta stället som tagit emot flera fosterbarn och kritiserade myndigheternas handläggning som ledde till att Lilla Hjärtat återlämnades till sina biologiska föräldrar. Expressen utsåg henne till Årets kvinna.

En annan känd Melinda är skådespelerskan Melinda Kinnaman.

Men ingen av dem kommer förstås från någon gammal adelsfamilj.
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-07-02 02:38:07 följande:
    Mio har använts ett bra tag nu, det är bra att det kommer en del nya namn.

Men Milo får mig att minnas den 13-årige pojken som tyvärr börjat umgås med kriminella killar och blev skjuten i huvudet. Ett älskat barn till helt vanliga föräldrar.

WT betyder slödder och är extremt fördomsfullt. Antar att du menar "de låter inte som namn från gammal fin överklass". Melinda och Melissa är snarare namn från arbetarklassen, som ofta gillar just nya namn, jag spårar ett visst klassförakt här.

Melinda får mig att associera till fostermamman till Lilla Hjärtat. En kvinna med hjärtat på rätta stället som tagit emot flera fosterbarn och kritiserade myndigheternas handläggning som ledde till att Lilla Hjärtat återlämnades till sina biologiska föräldrar. Expressen utsåg henne till Årets kvinna.

En annan känd Melinda är skådespelerskan Melinda Kinnaman.

Men ingen av dem kommer förstås från någon gammal adelsfamilj.
    Nej då, jag hade själv arbetarklassföräldrar. Inget förakt här. Jag tycker bara att man ska vara medveten om att namn skickar signaler, och om ens dotter blir den sorten som vill göra karriär - låt oss säga inom juridiken eller bankvärlden - så kommer hon att ha en fördel om hon heter Sophie eller Louise, jämfört med om hon heter Melinda eller Melissa. För att människor hela tiden använder olika ledtrådar för att placera varandra i grupper och fack - det är nog inbyggt i oss. Sedan kan man ju tycka att vi borde sluta med det... men det blir nog svårt. 

Jag har all respekt för "Lilla Hjärtat"-Melinda, för det hon gjort och försökt göra för alla fosterbarnen... men visst är hon aningen trashig hon också? Kläderna, hårfärgerna (hon är ju ingen tonåring längre), när hon var gravid poserade hon med bar mage sittandes till häst i någon märklig kreation... och att hon använde kändisskapet hon fick p.g.a. den tragiska historien till att kunna träffa och fånga en rik kändis i populärmusikvärlden. Och som ung hängde hon efter killar i dansbandsvärlden, det skriver hon själv i sin bok om Lilla Hjärtat.
  • Anonym (Queque)

Ava och Max är fint. 

Vet inte vem som hade tvillingar med de namnen, men det har fastnat hos mig. Kanske någon tjääändis 😛

Svar på tråden Namn till tvillingar