Xenia skrev 2024-07-02 02:38:07 följande:
Mio har använts ett bra tag nu, det är bra att det kommer en del nya namn.
Men Milo får mig att minnas den 13-årige pojken som tyvärr börjat umgås med kriminella killar och blev skjuten i huvudet. Ett älskat barn till helt vanliga föräldrar.
WT betyder slödder och är extremt fördomsfullt. Antar att du menar "de låter inte som namn från gammal fin överklass". Melinda och Melissa är snarare namn från arbetarklassen, som ofta gillar just nya namn, jag spårar ett visst klassförakt här.
Melinda får mig att associera till fostermamman till Lilla Hjärtat. En kvinna med hjärtat på rätta stället som tagit emot flera fosterbarn och kritiserade myndigheternas handläggning som ledde till att Lilla Hjärtat återlämnades till sina biologiska föräldrar. Expressen utsåg henne till Årets kvinna.
En annan känd Melinda är skådespelerskan Melinda Kinnaman.
Men ingen av dem kommer förstås från någon gammal adelsfamilj.
Nej då, jag hade själv arbetarklassföräldrar. Inget förakt här. Jag tycker bara att man ska vara medveten om att namn skickar signaler, och om ens dotter blir den sorten som vill göra karriär - låt oss säga inom juridiken eller bankvärlden - så kommer hon att ha en fördel om hon heter Sophie eller Louise, jämfört med om hon heter Melinda eller Melissa. För att människor hela tiden använder olika ledtrådar för att placera varandra i grupper och fack - det är nog inbyggt i oss. Sedan kan man ju tycka att vi borde sluta med det... men det blir nog svårt.
Jag har all respekt för "Lilla Hjärtat"-Melinda, för det hon gjort och försökt göra för alla fosterbarnen... men visst är hon aningen trashig hon också? Kläderna, hårfärgerna (hon är ju ingen tonåring längre), när hon var gravid poserade hon med bar mage sittandes till häst i någon märklig kreation... och att hon använde kändisskapet hon fick p.g.a. den tragiska historien till att kunna träffa och fånga en rik kändis i populärmusikvärlden. Och som ung hängde hon efter killar i dansbandsvärlden, det skriver hon själv i sin bok om Lilla Hjärtat.