• Anonym (Fattig)

Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni?

Jag har två tonåringar, 16 och 19 år. 
    Deras pappa ger 4000kr i månaden.
    Jag tycker det är för lite. Jag betalar nästan 17000 i måbaden nu för höjda räntor på lån. På sommaren får inte barnen csn osv.

Han tjänar lika mycket som jag, bor mindre o har inga lån. 

Barnen bor heltid hos mig, går på gymnasiet. De får sitt csn. Mat är svindyrt o elen med. 

Vad tycker ni? Vad får ni?
  • Svar på tråden Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mia) skrev 2024-07-03 19:50:40 följande:
    Det är faktiskt så att man kan gå till tingsrätt för skäligt underhåll. Då använder sig ens advokater av liknande beräkningsverktyg. Du är inte skyldig att köpa mer kläder än nödvändigt, ha dina barn på fritidsaktiviteter, eller ens låta barnen ha en mobil. Men de allra flesta av oss gör mer än vi är skyldiga till. Sen är väl många frånvarande pappor inte intresserade av det kanske men verktyget är en bra bas och det rådet fick jag själv nyligen av en advokat. Fungerade för oss. Inte för alla såklart och man värderar lite själv. min och exets värdering hamnade rätt långt ifrån varandra. Men fick ändå igenom mer än vad jag fått om vi gick genom försäkringskassan
    Min och exets uträkning blev också olika. Han tyckte bland annat att kläder till barnet var onödigt att ta med i beräkningen?
  • Anonym (Fattig)
    elmadumle skrev 2024-07-03 20:21:30 följande:

Du ska ju bidra med lika mycket till barnen, har du räknat med det?

Ja absolut men de kostar mer än 8000 i månaden. 
  • Ascendere

Det är ett par hundralappar under summan som Försäkringskassan räknar för tonåringar, 2200/barn. 

Så ligger inte helt fel, men du kan ju alltid hänvisa till FK:s normer och försöka komma överens om att ni följer dem. 

• Anonym (Planering)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-07-03 00:38:38 följande:
    Ni verkar ha dålig läskunnighet i denna tråd.

Ger upp bollandet här. Hopplöst.
    Du ger upp bollandet och hänvisar till bristande läskunnighet för att du inte får de svar du önskar. Du får istället helt relevanta frågor som tex kostnad för ditt nuvarande boende mm
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Planering) skrev 2024-07-28 22:36:45 följande:
    Du ger upp bollandet och hänvisar till bristande läskunnighet för att du inte får de svar du önskar. Du får istället helt relevanta frågor som tex kostnad för ditt nuvarande boende mm
    Nej för att få här förstår att den som har barnen på heltid också behöver större boende, behöver ta hänsyn till skolvägar och bo bättre för barnens skull. självklarrt blir det dyrare att både bo större och utgifterna blir då högre med både avgift, el och hemförsäkring. 

Det borde inte vara så svårt att förstå. Att säga "då får du bo billigare" är ganska drygt som svar. Ingen här skulle nog trycka in sig i en etta bara för att bo billigare. 
  • Mrs Moneybags

Sanningen är att barn kostar väldigt mycket pengar och 4000 per månad är jäkligt billigt att komma undan med för en förälder! Tror de flesta av oss lägger ner betydligt mer än 2000 kr per barn om man räknar med semestrar, bil, extra rum i lägenhet/hus, aktiviteter, kläder, skor, telefoner och gud vet allt. 

Nu vet jag inte vad pappan har för ekonomi, men eftersom 2000 kr/barn ligger under normen så ska han till att börja med komma upp med 400 kr till per månad. 

• Anonym (Frida)

Ett steg i att få ihop ekonomin är att fundera över vad som är ditt/ert ansvar och vad som ligger på barnen. Mina barn fick studiebidraget, men då fick de också stå för sina kostnader, tex mobil, kläder, fika med kompisar, bio, godis, osv. Vi stöttade ibland med dyrare nödvändiga plagg och sportutrustning. De jobbade också extra, så då kunde de ha råd med mer. 
    Vad händer nu? Har 19-åringen tagit studenten? Vad ska hen göra nu, och hur ska hen försörja sig? Kommer pappan att fortsätta betala till dig, trots att er försörjningsplikt har upphört? (ifall hen har gått ur gymnasiet)

• Anonym (Fattig)
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-29 08:31:39 följande:

Sanningen är att barn kostar väldigt mycket pengar och 4000 per månad är jäkligt billigt att komma undan med för en förälder! Tror de flesta av oss lägger ner betydligt mer än 2000 kr per barn om man räknar med semestrar, bil, extra rum i lägenhet/hus, aktiviteter, kläder, skor, telefoner och gud vet allt. 

Nu vet jag inte vad pappan har för ekonomi, men eftersom 2000 kr/barn ligger under normen så ska han till att börja med komma upp med 400 kr till per månad. 

Exakt, kostar bra mycket mer än 2000 per barn. Kolla sommaren bara, de får inte ens csn då  men trots det ska den andre inte betala mer dessa månader. 

Nä tycker det är på tok för lite även det fk rekommenderar. Det räknas inte heller in allt annat man som ensamstående gör som den andre "söipper undan" som vab, sjuts, läxläsning, laga mat, städ mm. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-07-29 08:20:34 följande:
    Nej för att få här förstår att den som har barnen på heltid också behöver större boende, behöver ta hänsyn till skolvägar och bo bättre för barnens skull. självklarrt blir det dyrare att både bo större och utgifterna blir då högre med både avgift, el och hemförsäkring. 

Det borde inte vara så svårt att förstå. Att säga "då får du bo billigare" är ganska drygt som svar. Ingen här skulle nog trycka in sig i en etta bara för att bo billigare. 
    Bor du i en tvåa nu menar du?
  • Anonym (Nej)

Har inte läst allt i tråden men 4000 för ett barn på 16 år är väll väldigt bra? 19 åringen har du ju ingen rätt att få pengar för då barnet nu tagit studenten och är vuxen. 

Så säg att ditt barn äter för 3000 i månaden då är det till och med 1000 kr över för annat. Så säg att du lägger den på elen. Dock tveksam på att du lägger 1000 på elen ändå. Om du nu inte bor i ett hus eller en lägenhet där värmen inte ingår. Vilket jag i så fall är hundra på att du hade kunnat flytta för att då det billigare. Och att du inte vill bo i en etta med dom förstår jag verkligen men finns ju billiga treor och ok pris på flera fyror med. Ja så länge du inte bor i centrala Stockholm. Men då igen flytta. 

Om barnen får sina bidrag själva ska de ju även köpa det dom behöver själva. Du står för maten och husrum. Tycker allt 4000 räcker gott för detta barn. 

• Anonym (S)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-08-01 22:17:12 följande:
    Bor du i en tvåa nu menar du?
    Jag bodde i en 2 r.o.k med två vuxna och tre tonåringar när jag var tonåring inga problem! Vi fick skitbra sammanhållning och jag älskade att vara hemma med familjen. Idag är jag vuxen och har egen familj och för att spara pengar till hus och kunna köpa hus tills barnen blir större bor vi två vuxna och 4 små barn i 2 r.o.k. Vi trivs bra och behöver inte större. Såklart anpassar man sin boendekostnad till sin ekonomi. Annat är bara dumt
  • Anonym (Det)

Det är bara ta det genom försäkrings kassan. Så kollar dem vad han tjänar o han betalar in till Försäkringskassan o dem betalar ut till dig så blir det rätt. Så gör vi. 

Svar på tråden Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni?