Anonym (Göran.) skrev 2024-07-01 07:45:02 följande:
om pappan ger dig 4000kr i månaden blir det 8000kr om även du har en kostnad på 4000kr.
2 tonåringar kostar inte 8000kr i månaden.
jag tycker det är en rimlig summa. Vad du har för övriga kostnader är inte relevant för pappan.
pappan är ingen bankomat. Tyvärr så behöver du se över dina kostnader.
jag har svårt att förstå detta hysteriska jagande av varandra ekonomiskt.
är själv skild. 3 barn. 2 bodde hos mig. Mamman vägrade att betala underhåll jag struntade i att jaga henne.
jag var singel hon bodde med en ny partner.
när det bara var sladdbarnet kvar så började hon kräva underhåll han bodde hos henne. Då hade jag blivit arbetslös.
jag betalade henne underhållet. Jag bråkade inte. Jag avskyr henne än idag trots att barnen nu är vuxna.
det är skillnad på juridik och moral.
du får 2000kr per barn. Du ska också betala 2000kr i så fall.
påstå inte att varje barn kostar 4000kr två barn 8000kr i månaden.
Det kan nog absolut komma upp i 8000 kr/månaden.
Tar man som exempel att hon annars kunde ha bott i en etta (nu utgår jag från vad mina lägenheter hade för hyra runt 2010) och betalat 3000 kr i hyra, med barnen tar hon istället en trea (många mammor bor i treor där barnen får varsitt rum och mamman sover på en bäddsoffa) så hamnar hyran istället på 7000 kr.
Det är 4000 kr bara där. Sedan tillkommer ökade el och ev vattenkostnader om man ska tvätta och diska för 2 personer till.
Samt mat, som säkert kan uppgå till 2000 kr per tonåring, enligt Swedbank kostar en större tonåring närmare 3000 kr i mat.