• Anonym (Fattig)

Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni?

Jag har två tonåringar, 16 och 19 år. 
    Deras pappa ger 4000kr i månaden.
    Jag tycker det är för lite. Jag betalar nästan 17000 i måbaden nu för höjda räntor på lån. På sommaren får inte barnen csn osv.

Han tjänar lika mycket som jag, bor mindre o har inga lån. 

Barnen bor heltid hos mig, går på gymnasiet. De får sitt csn. Mat är svindyrt o elen med. 

Vad tycker ni? Vad får ni?
  • Svar på tråden Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni?
  • Tow2Mater
    Anonym (Fattig) skrev 2024-06-30 23:14:47 följande:
    Fast seriöst,  vadå då upphör ju underhållsstödet. Så man ska bara strunta i sina barn för att de gått ut gymnasiet,? Shir va kalla alla är här.
    Sen betalar jag barnens båda försäkringar,  deras mobilabonnemang och deras busskort. De 400 han ger går enbart åt till mat. Det är såklart mer el o vatten som går åt om man e fler. 

Sen klarar jag mig. Jag tycker han betakar för lite,  jag har inte sagy att jag inte klarar mig. Men rätt ska va rätt. Det är hans barb också å den föräldern som valt att inte hjälos till bprde egentligen stå för all kostmad för all tid man lägger ner då, den är inte ens inräknad. Så att snåla med underhåll när den andre tar hand om barm på heltid, att ni ens försvarar det. Finns imget 50/50 här, den som har barnen gör allt o den andre borde betala mer än 50.
    Du vill ha betalt för tid du lägger ner på barnen, seriöst? Snacka om snålt. Ta ett barn var om det ska vara så.

Be att han betalar halva av försäkringar, mobil och busskort, har du frågat?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-06-30 20:49:49 följande:
    2000 är då för mycket för dig enligt fk. Nöjer du dig med mindre? Flyttar du gärna till mindre o sämre boende med ditt barn?

Enligt försäkringskassans uträkning borde han betala 2500 minst i underhållsbidrag.(den uträkning tar ju i beaktande skillnaden i inkomst mellan föräldrarna)
    Försäkringskassans underhållsstöd, det man kan få när umgängesföräldern vägrar betala, ligger på 1670 kr och det har jag nöjt mig med tidigare. 
    Underhållsstödet upphör som anonym(jobb) skrev.
    Men Pappan kan ju fortsätta bidra och ge barnet eller dig pengar ändå.

Hade jag inte haft råd med mitt hus hade jag fått flytta, hade jag gjort det med glädje? Absolut inte. 

Som du skriver så är det svårt att få det 100% rättvist. Som boendeförälder behöver man kanske gå ner i arbetstid och således lön(vilket underhållsbidraget delvis tar i beaktande). Men det räcker ju såklart inte.

• Anonym (Jobb)
    Fast seriöst,  vadå då upphör ju underhållsstödet. Så man ska bara strunta i sina barn för att de gått ut gymnasiet,? Shir va kalla alla är här.
    Sen betalar jag barnens båda försäkringar,  deras mobilabonnemang och deras busskort. De 400 han ger går enbart åt till mat. Det är såklart mer el o vatten som går åt om man e fler. 

Sen klarar jag mig. Jag tycker han betakar för lite,  jag har inte sagy att jag inte klarar mig. Men rätt ska va rätt. Det är hans barb också å den föräldern som valt att inte hjälos till bprde egentligen stå för all kostmad för all tid man lägger ner då, den är inte ens inräknad. Så att snåla med underhåll när den andre tar hand om barm på heltid, att ni ens försvarar det. Finns imget 50/50 här, den som har barnen gör allt o den andre borde betala mer än 50.

Har noll med att vara kall att göra, utan det är så reglerna ser ut då barnen slutat gymnasiet. Så om pappan fortsätter att betala underhåll efter det så är det inget han måste.
    19-åringen om hen gått ut gymnasiet måste ju skaffa en inkomst oavsett om det är genom jobb eller vidare studier.
    Sen så ser ju reglerna ut som de gör och här har ju pappan valt att enbart betala och inte engagera sig, men att så du som boendeförälder ska slippa försörjningsansvar låter ju galet.
    I slutändan är det pappan som förlorar, om än inte ekonomiskt men på väldigt många andra plan.
    Om du nu tycker reglerna är fel så engagera dig i den frågan då.

Sen så se över dina abonneman och försäkringar.
    Behövs busskort nu på sommaren? Går det att cykla/promenera? Blir det billigare att köpa enstaka resor?Om de inte jobbar så har de ju inget de egentligen måste till.

Sen borde som sagt dina barn jobba. Den yngste kanske hade kunnat få ett kommunalt sommarjobb om det inte gick att få ett vanligt över sommaren.
    Vad har sina barn gjort för att hitta jobb över sommaren?

• Anonym (Planering)

Vi är många som synar dina olika val. Det är inte av elakhet, utan av den enkla anledning att ingen kan leva över sina tillgångar. Att du ska få pengar för att du umgås med barnen och lägger tid på dom låter däremot snurrigt.

Varför har ni inte varannan vecka? Det är trots allt det vanligaste.

Det är även tydligt att du gjort val som kostar mycket pengar, haft dålig planering och att du nu på sommaren, med alla omkostnader i semestertider, kommit på att ekonomin tryter.
  • Anonym (Göran.)

om pappan ger dig 4000kr i månaden blir det 8000kr om även du har en kostnad på 4000kr. 

2 tonåringar kostar inte 8000kr i månaden. 

jag tycker det är en rimlig summa. Vad du har för övriga kostnader är inte relevant för pappan. 

pappan är ingen bankomat. Tyvärr så behöver du se över dina kostnader. 

jag har svårt att förstå detta hysteriska jagande av varandra ekonomiskt. 

är själv skild. 3 barn. 2 bodde hos mig. Mamman vägrade att betala underhåll jag struntade i att jaga henne. 

jag var singel hon bodde med en ny partner. 

när det bara var sladdbarnet kvar så började hon kräva underhåll han bodde hos henne. Då hade jag blivit arbetslös. 

jag betalade henne underhållet. Jag bråkade inte. Jag avskyr henne än idag trots att barnen nu är vuxna.

det är skillnad på juridik och moral. 

du får 2000kr per barn. Du ska också betala 2000kr i så fall. 

påstå inte att varje barn kostar 4000kr två barn 8000kr i månaden. 

• Jemp
    Anonym (Göran.) skrev 2024-07-01 07:45:02 följande:

om pappan ger dig 4000kr i månaden blir det 8000kr om även du har en kostnad på 4000kr. 

jag tycker det är en rimlig summa. Vad du har för övriga kostnader är inte relevant för pappan. 

är själv skild. 3 barn. 2 bodde hos mig. Mamman vägrade att betala underhåll jag struntade i att jaga henne. 

när det bara var sladdbarnet kvar så började hon kräva underhåll han bodde hos henne. Då hade jag blivit arbetslös. 

jag betalade henne underhållet. Jag bråkade inte. Jag avskyr henne än idag trots att barnen nu är vuxna.

En tonåring som äter alla måltider hemma (sommarlov) kostar absolut mer än 4000 kr/månad totalt. 
  • Anonym (Planering)
    Jemp skrev 2024-07-01 07:56:50 följande:
    En tonåring som äter alla måltider hemma (sommarlov) kostar absolut mer än 4000 kr/månad totalt. 
    Det behöver dom absolut inte göra. Jag har tonåringar själv. Men om man ska ha ny mobil, fri surf, äta mycket ute, fixa naglar, köpa dyra moppedelar, ha flera betalkanaler, resa runt och göra dyra saker och köpa märkeskläder osv så gör dom det.
  • Lynx123

19-åringen får väl underhåller direkt till sig? Så klart ska pappan betala sin lagliga del men om det är knepigt med utgifterna kan det nog vara bra att se över finanserna och se vad du kan dra in på tex. Boendet, mobilabonnemang etc. Behövs sl-korten verkligen nu på sommaren? Jobbar 19 åringen alls? Det är ju viktigt att kunna spara lite varje månad också och det är så lätt att kostnaderna drar iväg - lite som kalorier; en sked sås här, en extra godbit där. Hoppas att det går att ordna upp.

• Fliselisan

Ja det är lite sorgligt att det bara handlar om pengar. Den som har mindre barn behöver dessutom vabba och förlorar pengar på det.

En del som har barn på gymnasiet lägger undan 150kr på studiebidraget varje månad för att portionera ut på sommarlovet när de inte får ngt CSN.

Det minsta du borde få är ju enligt försäkringskassan iallafall. Men den bittra sanningen ser hunnit så att försörjningsplikten upphör när barnet gått ut gymnasiet. Barnet förväntas ordna ett jobb osv. 

Även om det känns trist så låter det som att du behöver se över framförallt dina boendekostnader. Mer pengar från pappan verkar ju inte vara lätt, kan du göra något annat, byta jobb, ta ett extrajobb etc? Finns det något annat du kan förändra? Försäkringar, billigare bil etc?

• Anonym (Lis)
    Anonym (Göran.) skrev 2024-07-01 07:45:02 följande:

Det kan nog absolut komma upp i 8000 kr/månaden.
    Tar man som exempel att hon annars kunde ha bott i en etta (nu utgår jag från vad mina lägenheter hade för hyra runt 2010) och betalat 3000 kr i hyra, med barnen tar hon istället en trea (många mammor bor i treor där barnen får varsitt rum och mamman sover på en bäddsoffa) så hamnar hyran istället på 7000 kr.
    Det är 4000 kr bara där. Sedan tillkommer ökade el och ev vattenkostnader om man ska tvätta och diska för 2 personer till.
    Samt mat, som säkert kan uppgå till 2000 kr per tonåring, enligt Swedbank kostar en större tonåring närmare 3000 kr i mat.
Svar på tråden Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni?