• Anonym (Ledsen)

Jag hatar att bli äldre

Alltså. Jag vet ju att det är bättre än motsatsen.
    Men jag hatar att bli äldre. Hatar det. För jag hatar att mina föräldrar är gamla. Hatar att inse att jag måste leva en stor del av livet utan dem. Hatar att jag närmar mig andra halvan av livet själv. 

Är 41 och päronen är 75-78 år. Är livrädd att de ska gå bort typ varje dag numer, med ångest på kvällar. Jag vill inte. Och jag vet att de haft ett sjukt bra liv och jag med, men det är först nu jag känner att jag riktigt haft vett att uppskatta det. Skulle vilja göra om åren 14-25 år.

Känner mig gammal. Känner mig passe. Känns som jag inte vet vem jag är den dag de går bort.

Och jag har .in egen familj, mina egna barn. Min man. Men känslan av att jag ändå är gammal nu och saknar min ungdom är så extremt.

Är det det här de kallar 40-årskris?
  • Svar på tråden Jag hatar att bli äldre
  • Anonym (m)

Du är inte ensam som du gör. Jag är lite yngre än dig(29), och jag känner som du. Jag slösade bort hela 20-års ålder. Jag tvivlar att du, eller någon annan, har haft värre 20 års ålder än jag har haft. 

Så länge man har en puls kan man förändra sitt liv. Solig

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Bajamaha) skrev 2024-07-03 21:02:58 följande:

Japp du är nu inte längre attraktiv på marknaden

Nä, men det har jag aldrig varit heller och det är inget jag bryr mig om. Har man och två barn så jag känner inget behov av marknaden heller.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (m) skrev 2024-07-03 21:02:25 följande:

Du är inte ensam som du gör. Jag är lite yngre än dig(29), och jag känner som du. Jag slösade bort hela 20-års ålder. Jag tvivlar att du, eller någon annan, har haft värre 20 års ålder än jag har haft. 

Så länge man har en puls kan man förändra sitt liv.  // Solig

Jag har nog egentligen aldrig slösat bort tiden heller. Jag bara känner att jag borde uppskattat den mer.
  • Tecum

Känner inte alls igen mig! Jag ville snabbt bli äldre, se barnen bli vuxna och självgående, slippa ansvaret för dem. Jag längtade till pensionen, att kunna trappa ner, slippa måsten och krav och kunna arbeta i egen takt. Nu blev det inte riktigt så men fy för att vara ung igen i denna skitvärld med krig och klimatkaos. Visst, kroppen och intellektet hänger inte med som förr och det är tråkigt med det är priset man får betala.  

• Anonym (Ledsen)
    Tecum skrev 2024-07-03 21:28:13 följande:

Känner inte alls igen mig! Jag ville snabbt bli äldre, se barnen bli vuxna och självgående, slippa ansvaret för dem. Jag längtade till pensionen, att kunna trappa ner, slippa måsten och krav och kunna arbeta i egen takt. Nu blev det inte riktigt så men fy för att vara ung igen i denna skitvärld med krig och klimatkaos. Visst, kroppen och intellektet hänger inte med som förr och det är tråkigt med det är priset man får betala.  

Vad skönt det måste vara.

Jag tror det för mig är att jag hade en så enormt bra barn och tonårstid. Som jag nu som vuxen insett hur bra den var. Och jag har nån slags sorg att den är så i det förgångna. Skulle ge så mkt för att få återuppleva bara en dag av den.
  • Anonym (Sam)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-07-03 21:37:16 följande:

Jag tror det för mig är att jag hade en så enormt bra barn och tonårstid. Som jag nu som vuxen insett hur bra den var. Och jag har nån slags sorg att den är så i det förgångna. Skulle ge så mkt för att få återuppleva bara en dag av den.
    Så du skulle hellre velat ha en dålig barn- och ungdomstid? Ingen uppskattar livet och förstår hur bra man har det när man ör barn och ungdom.

Njut nu av medelåldern istället, annars kommer du ångra det längre fram när du inser hur bra du hade det när du var 40 egentligen.
  • Tecum
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-07-03 21:37:16 följande:

Ja, jag hade en jobbig barn-och ungdomstid och har väl först som vuxen förstått hur mycket det påverkat mig. Längtar inte tillbaka.
  • Anonym (Stoiker)

Satsa på att bli mer stoisk. Att acceptera. Att leva i nuet. Att inte ta allt så seriöst. 

Livet går vidare.

• Anonym (Ida)

Usch håller med! Är 43. Hatar allt med att bli äldre. Har sån ångest över att bli gammal och allt det innebär. 

Svar på tråden Jag hatar att bli äldre