• Triillian

Klump i halsen

Eller globuskänsla som läkaren på akuten så fint kallade det. Har väl haft lite känningar tidigare av att ha en klump i halsen, som märkts mest när jag sväljer. För ca 5 veckor sedan i samband med packning inför japanresa får jag något som liknar en panikångestattack, svårt att andas från ingenstans och börjar sedan hyperventilera, får stickningar I fingrarna och tror jag ska svimma/dö. Söker akuten ett par ggr för detta då jag blir livrädd och får över träffa öron näsa halsläkare som kör ner slang i halsen via näsan  
    ALLT ser bra ut, prover, EKG, syresättning, fina andningsljud, tror totalt 7 pers varav 4 läkare lyssnat på mina lungor. 

Alla var sedan lugnt under resan, inga bekymmer med andning eller klumpkänsla. Tänker då i min enfald att allt är över och det var något tillfälligt. 

För en vecka sedan åter klumpkänsla, som att det kramar om halsen, tyngre att andas varesig om jag ligger, sitter eller rör mig. Söker åter akuten och får samma lugnande besked + info om globuskänsla, att det är ofarligt med kan vara extremt obehagligt. Går nu med konstant obehaglig känsla i halsen och känsla av att inte kunna andas ordentligt även om jag uppenbarligen gör det. Symtomen lättas något av Lergigan som jag fick utskrivet inför den långa flygresan + att jag fått tid till psykolog i september. 
    Tydligen kan stress och ångrst ge dessa symtom men sååå obehagligt. 

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Klump i halsen
  • Anonym (Hmm)

Har haft stress och ångest och känslan av att ha svårt att andas, dock aldrig klump i halsen. Kroppen kan ge jättekonstiga symptom när man mår dåligt. Du kan börja fundera på hur ditt liv ser ut, om det är något som gör dig olycklig eller stressad. Fundera på vad du redan nu kan börja justera och se också till att göra roliga saker, umgås med folk du känner och försöka lägga in lugna stunder om dagarna.

• Anonym (H)

Jag hade det i en period. I mitt fall berodde det på stress. Tror att man kan spänna någon muskel i halsen när man är stressad/orolig/ångest. Sådär som man kan känna innan gråt. 

• Triillian

Ja just nu har jag märkliga symtom, lite domningar I armarna också som kommer och går som blir värre om jag böjer på armen. Är mest höger just nu men förra veckan var det mest vänster.

• Anonym (Vera)

Har du haft en fästing nyligen?
    Låter långsökt, men borrelia gav mig panikångest och hade också som en "köttbulle" i halsen tils jag blev frisk.

• Triillian

Stress kan tydligen ge de märkligaste symtom, känner även domningar I huden/kroppsdelar emellanåt.  Och det flyttar sig runt i kroppen  ena stunden är det hö arm, sen vä kind. Jätte jobbigt.  

Tar iaf tag i mitt liv nu och ska verkligen försöka chilla. Men svårt ibland med 2 barn och separerad. 

Tror allt detta byggts på under flera år, separerade 2020 och har haft det jobbigt med relationen till exet, samtidigt som man inte vill visa sig svag inför andra alltid hålla god min inför familj, vänner och jobba på för fullt på jobbet. 

Dessutom stress inför långresa. Gick nog in i någon vägg i samband med packning den dag allt började, som blixt från klar himmel. Om jag fått små förvaringar innan så har jag inte noterat dom tyvärr.

• Triillian

Domningarna har försvunnit nu, tror det kan ha varit utsättningssymtom av ecitalopram. Tog det en kort tid med klarade inte av biverkningarna.

Nu är det mest känslan av att inte kunna andas ordentligt som sitter kvar, uppenbarligen andas jag för alla som lyssnat på lungorna säger att det låter bra och jag syresätter mig 100%.

Jah försöker nu hitta en psykolog som kan hjälpa mig, ska även ta ut lite semester i september och inte vara så duktig hela tiden. 

Ni som har liknande erfarenhet, hur länge satt detta i? Hir gjorde ni för att bli av med symtomen?

• Anonym (V)

När jag var arbetslös och inte mådde så bra hade jag klumpkänsla i halsen. Det var väldigt obehagligt och speciellt att äta eftersom det kändes som att maten fastnade i halsen när jag skulle svälja. Jag skaffade en nackmassagekudde samt gjorde lite övningar jag hittade på internet. Trots det har jag för mig att känslan satt i minst ett halvår, men en dag var det bara som bortblåst. Sedan dess har jag ibland kunnat känna av det enstaka dagar, speciellt under stressiga perioder, men hoppas det aldrig återkommer så lång tid igen. 

• Anonym (V)

Andningen gick bra för mig, men värst var som sagt att äta. Vet att maten inte fastnade i halsen för då hade jag ju fått svårt att andas på riktigt, men kändes verkligen som det. Hoppas det ordnar sig för dig. En trygghet för dig är ju ändå att du varit hos läkaren och fått bekräftat att andningen funkar bra, så försök att slappna av så mycket som möjligt. Lägg dig ibland på sängen och bara släp tankarna på allt. 

Svar på tråden Klump i halsen