• Anonym (Uppehållstillstånd?)

Hur länge får man stanna i Sverige?

Jag har en killkompis vars flickvän bor hos honom. Det är mycket skumt med den flickan, hon pratar bara engelska, jag tror hon är MYCKET yngre än vad hon påstår, och massa annat. Tonåring på rymmen är min teori. Alltså vissa har ju tur med åldrandet, men 25 men se ut som 15??Tror inte hon är registrerad nånstans och han försörjer henne. Går inte att ta upp det här med min killkompis för han är helt nedkärad.

Hur länge har man laglig rätt att bara bo här i Sverige oregistrerat? Bara flirta upp nån snubbe och sedan får man bo här Hur länge man vill bara man inte belastar samhället utan är försörjd genom snubben?

• Svar på tråden Hur länge får man stanna i Sverige?
  • Anonym (jurist)
    Anonym (Uppehållstillstånd?) skrev 2024-07-30 21:35:39 följande:

Hon är inte från hedersförtryck, hon är väldigt vit, rödhårig, blåögd och fräknig.

Hur vet du det? Ska du leka allvetande nu i folks liv också? Hur vet du om hon t.ex är på rymmen pga nån form av stalker eller annat brott hon har utsatts för? Hur vet du ens att hon är där olagligt? Vad har du egentligen för rätt att sitta här och leka domare i folks liv? 

Kan absolut inte köpa att du gör detta för Sverige då det är solklart att du är svartsjuk, spela in Sverigekortet igen. Testa att  anmäla din lokala imam i nån random moské snarare om du nu ska sitta här och säga att du bryr dig... 
    Anonym (ASF) skrev 2024-07-30 21:41:05 följande:
    Varför vill du anmäla henne?
    Jag mfl misstänker att hon har föräldrar som är oroliga för henne och hon har flytt från något (kanske något allvarligt som hon har gjort) Det går ingen nöd på henne med pojkvännen, tvärtom, men det är inte rätt. Kanske kontakta polisen i hennes hemland och se om någon med det signalementet är eftersökt?
  • Anonym (ASF)
    Anonym (Uppehållstillstånd?) skrev 2024-08-01 23:36:55 följande:
    Jag mfl misstänker att hon har föräldrar som är oroliga för henne och hon har flytt från något (kanske något allvarligt som hon har gjort) Det går ingen nöd på henne med pojkvännen, tvärtom, men det är inte rätt. Kanske kontakta polisen i hennes hemland och se om någon med det signalementet är eftersökt?

Du har livlig fantasi. 

Kanske är hon en efterlyst bankrånare eller också har hon flytt från en pappa som misshandlat henne men ingen idé att spekulera. Lek inte polis, låt henne vara. 

• Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)
    Anonym (Uppehållstillstånd?) skrev 2024-08-01 23:36:55 följande:
    Baserat på vad?? Du mfl sitter och snackar skit, det är därför ni inbillar er en massa.

Om det är så att hon flytt från en pappa som misshandlar henne, så betyder väl inte det att man bara kan flörta upp nån snubbe i ett annat land (under falsk ålder, 99% sannolikt falskt namn med) och flytta dit? "Hejdå jag har hittat en ny pappa nu". Sånt skall ju gå igenom polis, social services, utredas inte bara flys från? "Look at me, im Swedish now" som den där filmen med moderna pirater och Tom Hanks? Det är ju en tjej på kanske 16-17 max 20?

Anonym (Uppehållstillstånd?) skrev 2024-08-02 09:59:34 följande:

Om det är så att hon flytt från en pappa som misshandlar henne, så betyder väl inte det att man bara kan flörta upp nån snubbe i ett annat land (under falsk ålder, 99% sannolikt falskt namn med) och flytta dit? "Hejdå jag har hittat en ny pappa nu". Sånt skall ju gå igenom polis, social services, utredas inte bara flys från? "Look at me, im Swedish now" som den där filmen med moderna pirater och Tom Hanks? Det är ju en tjej på kanske 16-17 max 20?

Har du några som helst bevis för hennes ålder? Och sedan kan du lägga ner alla dina "om si eller om så", du och dina snackkompisar har ingen aning om hennes liv. Igen, finns BEVIS för något av allt du påstår eller spekulerar kring hennes omständigheter?
  • Anonym (ASF)

Är du svartsjuk? Varför stör detta dig?

Jag är inte svartsjuk. Jag vill inte se min vän bli utnyttjad och hamna i problem bara. Han är en jättefin kille. Alltså han försörjer henne helt (är jag 99,9% säker på) och för han att bygga en framtid ihop med nån 16årig rödtott som rymt hemifrån, hoppat på ett flyg till ett annat land och sedan flyttat in?  

Anonym (Uppehållstillstånd?) skrev 2024-08-02 10:16:13 följande:

Jag är inte svartsjuk. Jag vill inte se min vän bli utnyttjad och hamna i problem bara. Han är en jättefin kille. Alltså han försörjer henne helt (är jag 99,9% säker på) och för han att bygga en framtid ihop med nån 16årig rödtott som rymt hemifrån, hoppat på ett flyg till ett annat land och sedan flyttat in?  

Har du några BEVIS för:

*Att hon är 16 år?
    *Att hon har rymt hemifrån?

Du verkar inte ens veta vilket land hon kommer ifrån, har du bemödat dig om att försöka lära känna henne alls? Och hur länge har hon stannat nu?
  • Anonym (nära vän?)

Men vad säger din vän då?

Han kan väl berätta vilket land hon kommer ifrån och hur gammal hon är? 

om hon ska plugga eller jobba i Sverige, något kan han väl säga om ni är nära vänner? 

• Spucks

Så du vet ingenting om henne, men du är ändå säkert att hon är betydligt yngre än hon säger, att hon inte heter vad hon säger, att hon inte är registrerad och att hon har rymt.

Hur kom du fram till det? Och hur tror du hon tog sig in i landet? Skaffat förfalskat pass?

• Anonym (jurist)
    Anonym (Uppehållstillstånd?) skrev 2024-08-02 10:16:13 följande:

Vem är du som ska tala för din vän eller någon annan om hur denna ska hantera sitt liv, sina relationer och sin ekonomi? Bryr du dig så mycket kan du ta och snacka med honom om det här? Varför sitter du här och spekulerar om hans liv och privata åtaganden. Du gör ju inte det här av ren omtanke iom att du inte har snackat med din kompis om detta så det är en ren självklarhet att du gör du detta för att du är svartsjuk. 
  • Anonym (Steff)

Varför vill du förstöra för din vän? Du låter snarare som en ovän

Svar på tråden Hur länge får man stanna i Sverige?