• Anonym (Nyfiken)

Varifrån kommer era semesterpengar?

En fråga jag inte direkt skulle ställa i fikarummet eller till vänner och bekanta men ofta funderar på.

Hur får ni pengar till semestern det vill säga resor.

Sparar, lånar, får från föräldrar. 

Själv sparar jag en summa varje månad. 

• Svar på tråden Varifrån kommer era semesterpengar?
  • Tom Araya

Sparar.
    Det jag inte har sparat ihop kan jag inte resa eller semestra för.
    Jag planerar semester och resande utefter den budget som finns.

• Anonym (F)

Jag har ett sparkonto som heter ?Semester?. Sätter av varje månad. Sen blir sommarsemestern alltid dyrare än vad som tänkt och vi ordnar upp det ändå.

• En glad tjej
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-07-30 08:19:20 följande:
    Varifrån kommer era semesterpengar?

En fråga jag inte direkt skulle ställa i fikarummet eller till vänner och bekanta men ofta funderar på.

Hur får ni pengar till semestern det vill säga resor.

Sparar, lånar, får från föräldrar. 

Själv sparar jag en summa varje månad. 

Jag sparar.
  • PH76

Vi har inget dedikerat sparkonto för resor utan bara ett ?sparkonto?, så det blir från det eller direkt ifrån lönen.

• Anonym (Ted)

Jag har i princip aldrig pengar till att resa. Sparar litegrann varje månad, men de pengarna behöver gå till viktigare saker.

• Anonym (Spara)

Det brukar finnas tillräckligt på lönekontot för att betala resor, och gör det inte det så tar vi från generellt sparande. Men det var längesedan vi gjorde en dyr/speciell resa, så det har mest rört sig om ett par hotellnätter eller stughyra. 

Nu planerar vi en längre resa en bit fram i tid, så nu kommer vi nog sätta upp ett dedikerat sparande. Mest för att det är pedagogiskt för barnen. 

• Postman

Tar direkt från lön. Sparpengar rör jag extremt sällan, de ska i första hand bara stå och växa eller vara till något väldigt viktigt. 

• Anonym (Anna)

Vi gör sällan så pass dyra resor att vi behöver ta det från sparkontot, däremot sparar vi mindre under sommaren. Ska vi resa i juli bokar vi kanske flyg i april och tar det från lönekontot. Sedan bokar vi kanske boende i maj eller juni och tar det från lönekontot. Ska vi vara borta flera veckor så delar vi ofta upp det och bor på olika ställen, och då bokar vi kanske ett boende i maj och ett i juni.

Sedan använder vi våra kort på resorna vilket gör att kreditkortsräkningen blir något högre än vanligt i augusti. Någon gång har det hänt att vi legat back så pass mycket att vi fått föra över 5-6000 för att kunna betala räkningarna i slutet av sommaren, men oftast brukar det inte behövas. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Anna) skrev 2024-07-30 09:51:46 följande:

Vi gör sällan så pass dyra resor att vi behöver ta det från sparkontot, däremot sparar vi mindre under sommaren. Ska vi resa i juli bokar vi kanske flyg i april och tar det från lönekontot. Sedan bokar vi kanske boende i maj eller juni och tar det från lönekontot. Ska vi vara borta flera veckor så delar vi ofta upp det och bor på olika ställen, och då bokar vi kanske ett boende i maj och ett i juni.

Sedan använder vi våra kort på resorna vilket gör att kreditkortsräkningen blir något högre än vanligt i augusti. Någon gång har det hänt att vi legat back så pass mycket att vi fått föra över 5-6000 för att kunna betala räkningarna i slutet av sommaren, men oftast brukar det inte behövas. 

Ni gör alltså som nästan alla andra, ni använder er lön för att resa. Om den går via ett annat konto eller lönekontot är ju bara en praktiskt grej. 
  • Mentat

Dedicerat konto för semester(-resor) som matas med pengar via autogiro varje månad.
    Har f.ö liknande konton för husrenoveringar, sparande till barnen, generella räkningar och allmänt buffertsparande. Det som finns kvar på kontot SKA i princip ta slut, jag ser till att det finns pengar till det jag behöver.

Svar på tråden Varifrån kommer era semesterpengar?