• Anonym (Kollegan)

Smart att sjukskriva sig under semestern

Jag har en nära kollega som varje sommar sjukskriver sig under sin semester. Hon brukar ha 4 veckor semester men direkt eller efter någon vecka blir hon sjukskriven av läkare. Jag vet att det varit så de senaste 7 åren men troligtvis längre än så. 

Jag har ju inte med detta att göra men nu ska hon ju ha ut 3-4 veckors semester någon annan tid på året och jag blir då lämnad med vikarie, ofta oerfaren som jag ska lära upp. 

Chefen vet om problematiken men säger att eftersom hon har läkarintyg och en läkare som är känd för att lätt skriva intyg finns inget att göra. Hon är inte borta så här under resten av året, mer än vanlig sjukdom utan intyg så det ska jag vara tacksam för typ...
    Kan man verkligen sätta det i system? 

• Svar på tråden Smart att sjukskriva sig under semestern
  • Anonym (Varför denna avundsjuka?)
    Anonym (Kollegan) skrev 2024-08-02 20:50:48 följande:
    Där gick 4 minuter från ditt liv. 
    Va bara 4 minuter!?
    Jag önskade ju att det här skulle ta 40 år från mitt liv..

Är du så avundsjuk att din kollega t.o.m har lyckats tömma dig på liv..oj oj.. 

Det är ju ff inte din kollegas fel att du tar över hennes jobb helt frivilligt.Eller att du avundas henne för att hon vågar vara ledig.
    Du har väl bara jobbat i ngr dgr antar jag. Första jobbet och allt..men är det något problem så tar man upp det med Chefen..sörru.

Man säger/skriver inte som du gjorde att man vill göra som Kollegan och sjukskriva sig mest av allt..När man startat en klagotråd om hur kollegan sjukskrivit sig..

Dubbelmoral så det skriker om det.
  • Anonym (hmmmm)

det är olagligt, men ja tydligen går det att göra så, ja skulle aldrig själv göra det, känns så onödigt. och är det dessutom i system, år efter år så kanske man behöver granska antingen om hon varit med om något traumatiskt just vid det tillfället eller anmäla läkaren som gjort intyget. 

dock kan en person alltid lura en läkare också så ja vet inte 

• klyban

Jag skulle nog lite försiktigt undra vad h*n gör under sommaren som gör h*n alltid blir sjukskriven.
    Och sen misstänker jag ingen sjukskrivning kommer nästa sommar och pga h*n känner sig bevakad Förvånad

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Yxa)
    Anonym (hmmmm) skrev 2024-08-02 23:24:56 följande:

det är olagligt, men ja tydligen går det att göra så, ja skulle aldrig själv göra det, känns så onödigt. och är det dessutom i system, år efter år så kanske man behöver granska antingen om hon varit med om något traumatiskt just vid det tillfället eller anmäla läkaren som gjort intyget. 

dock kan en person alltid lura en läkare också så ja vet inte 

Vad är olagligt?
  • Goneril

Detta är kriminellt, vederbörande uppbär sjukersättning. Mycket illojalt mot kollegor. Läs på Försäkringskassans hemsida om åtgärder, man kan anmäla anonymt. Varför ska skattebetalarna stå för denna kostnad? Varför ska en person sätta andra på pottkanten med sitt beteende? Ja, och visst är den som är ärlig och laglydig en bättre person än den som inte är det, hela vårt samhällskontrakt bygger på det.                                                                                                                                           TS ska alltså inte göra som den kollega som anklagas, detta är olagligt beteende. Risken finns ju att TS blir anmäld i så fall medan kollegan klarar sig. Den läkare som fejk-sjukskriver rutinmässigt måste synas i sömmarna och det skulle nog kunna bli följden av en anmälan till Försäkringskassan.                                                                                                                                                 Jag blir mycket irriterad när jag hör talas om dylikt beteende. Vi har ett generöst system i vårt land och det är för j-vligt att det ska missbrukas. Våra skatter skulle kunna vara mycket lägre och våra fattigpensionärer skulle kunna leva drägligare om folk var ärliga.

• Anonym (Kollegan)
    Goneril skrev 2024-08-03 18:27:12 följande:

Detta är kriminellt, vederbörande uppbär sjukersättning. Mycket illojalt mot kollegor. Läs på Försäkringskassans hemsida om åtgärder, man kan anmäla anonymt. Varför ska skattebetalarna stå för denna kostnad? Varför ska en person sätta andra på pottkanten med sitt beteende? Ja, och visst är den som är ärlig och laglydig en bättre person än den som inte är det, hela vårt samhällskontrakt bygger på det.                                                                                                                                           TS ska alltså inte göra som den kollega som anklagas, detta är olagligt beteende. Risken finns ju att TS blir anmäld i så fall medan kollegan klarar sig. Den läkare som fejk-sjukskriver rutinmässigt måste synas i sömmarna och det skulle nog kunna bli följden av en anmälan till Försäkringskassan.                                                                                                                                                 Jag blir mycket irriterad när jag hör talas om dylikt beteende. Vi har ett generöst system i vårt land och det är för j-vligt att det ska missbrukas. Våra skatter skulle kunna vara mycket lägre och våra fattigpensionärer skulle kunna leva drägligare om folk var ärliga.

Det är inte någon större risk att jag skulle göra detsamma som min kollega. Är bara väldigt väldigt trött och irriterad på att detta upprepas år efter år. Att skriva att jag skulle kunna sjukskriva mig under hennes semester var onödigt. 
  • Anonym (Annan kollega)

Jag hade en sådan kollega som  ofta sjukskrev sig på semestern i hemlandet.
    Det fanns läkarintyg dålig mage typ.
    Han körde även svarttaxi (helt ok för mig), stort event i våran stad kollegan kände nog att det var läge att ringa och säga att han var sjuk.
    Vår trevliga chef som bodde utanför stan stod med sina vänner och väntade på en bil/svarttaxi och min fd kollega undrade vart de skulle. Åter på jobbet blev han inkallad till chefen och enligt  honom så tvingade de honom att säga upp sig helt utan grund.
    Karma kallar jag det.

• Anonym (Ui)

Det är ju uppenbart att hon sätter det i system. Du har en vek arbetsgivare. 

• Anonym (Göran.)
    Anonym (Kollegan) skrev 2024-08-02 19:33:33 följande:

Jag funderar helt ärligt på att själv sjukskriva mig under hennes semester. Det skulle bli kaos för arbetsgivaren. 
    Som det är nu så känner jag ansvar för att uppgifter blir gjorda och är helt slut efter månaden som hon är borta. Ok om det hände en gång men nu är det alltid oktober som är årets värsta månad för då tar hon ut semestern hon inte kunde ha på sommaren pga att hon då var sjuk. Vad hon har för sjukdom får man inte veta men det måste vara något kopplat till sommaren som inte sker under juni eller augusti. 

Sjukskriv dig. Du ska inte ta ansvar och känna dig stressad. 

din kollega är smart . Hon har förstått hur det fungerar. 

vi blir utnyttjade i ett modernt slavsamhälle.  Vi får inte rättvist betalt. Vi säljer vår tid varje dag. 8 timmar om dagen. 40 timmar i veckan.  2080 timmar om året  

när arbetsdagen är slut är även vi också slut och trötta  

Många av oss blir utslitna sjuka pga arbetet. Arbetsgivaren kan hur lätt som helst avskeda oss. Något rättvist trygghetssystem finns inte kvar. 

så varför ta ansvar inget krävt. Vi är utbytbara. När vi blir ?besvärliga? byta vi bara ut. Ut med en in med en ny. 

när man väl har förstått detta så tappar man förtroendet och lusten att vara duktig. Finns inget att vara lojal till. 

• Anonym (Göran.)
    Goneril skrev 2024-08-03 18:27:12 följande:

Jag vet inte vad du arbetar med eller hur ditt liv ser ut. 

tydligen är du inte insatt i hur samhället fungerar. 

vi har inget generöst försäkringssystem. Vi har haft men vi har det inte längre. 

det finns många som slitit ut sig som är sjuka som tvingas att arbeta. Tvingas till meningslösa projekt. 

numera så vi alla inget värda. Jag har kommit fram till att det gäller att utnyttja eller utnyttjas luras eller bli lurad. 

det gäller nästan allt och definitivt arbetslivet. Det finns några få bra arbetsgivare. Men majoriteten kräver arbetsprestationer långt över det normala och hälsosamma. 

det är min erfarenhet. 

Svar på tråden Smart att sjukskriva sig under semestern