• Anonym (Kollegan)

Smart att sjukskriva sig under semestern

Jag har en nära kollega som varje sommar sjukskriver sig under sin semester. Hon brukar ha 4 veckor semester men direkt eller efter någon vecka blir hon sjukskriven av läkare. Jag vet att det varit så de senaste 7 åren men troligtvis längre än så. 

Jag har ju inte med detta att göra men nu ska hon ju ha ut 3-4 veckors semester någon annan tid på året och jag blir då lämnad med vikarie, ofta oerfaren som jag ska lära upp. 

Chefen vet om problematiken men säger att eftersom hon har läkarintyg och en läkare som är känd för att lätt skriva intyg finns inget att göra. Hon är inte borta så här under resten av året, mer än vanlig sjukdom utan intyg så det ska jag vara tacksam för typ...
    Kan man verkligen sätta det i system? 

• Svar på tråden Smart att sjukskriva sig under semestern
  • Anonym (Kvinna35)

Både jag och barnen blir ofta sjuka, säkert uppåt 8 ggr per år. Tror det beror på att vi varit rätt så isolerade under föräldraledighet och covid. Barnen är nu 4 och 6 år. 
    Jag blev sjuk 7e dagen på min semester, men har inte anmält det till min arbetsgivare. Är inne på sjukdomsdag 8, men hoppas snart denna slemhosta går över. 
    Hade jag inte varit sjuk så många gånger redan detta år så hade det varit mer troligt att jag skulle anmäla sjukdom. Men nu har vi inte så mycket planer för semestern utan den är till för återhämtning.  

Jag funderar ofta på att gå ner några procent i arbetstid för att hinna med att leva lite också. Är fruktansvärt trött efter jobbet. Huvudvärk och hjärtklappning flera gånger i veckan. 

• EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2024-08-04 14:32:13 följande:
    Arbetsgivaren har rätt att förlägga semestern på det sätt som fungerar för verksamheten. Så prata med chefen redan nu och påpeka hur olämpligt det är att kollegan beviljas semester i oktober. 

Och får du inte gehör för det så sjulskriv dig när du känner dig sådär utarbetad. Vissa chefer tar inget ansvar förrän de tvingas till det...
    Det jag tror ts menar är att det blir mer jobb för ts eftersom kollegan tar semestern just i oktober, och då spelar det ingen roll när kollegan tar semestern. Men jag kan ha fel. 
  • EpicF
    Anonym (Kvinna35) skrev 2024-08-04 15:12:24 följande:

Både jag och barnen blir ofta sjuka, säkert uppåt 8 ggr per år. Tror det beror på att vi varit rätt så isolerade under föräldraledighet och covid. Barnen är nu 4 och 6 år. 
    Jag blev sjuk 7e dagen på min semester, men har inte anmält det till min arbetsgivare. Är inne på sjukdomsdag 8, men hoppas snart denna slemhosta går över. 
    Hade jag inte varit sjuk så många gånger redan detta år så hade det varit mer troligt att jag skulle anmäla sjukdom. Men nu har vi inte så mycket planer för semestern utan den är till för återhämtning.  

Jag funderar ofta på att gå ner några procent i arbetstid för att hinna med att leva lite också. Är fruktansvärt trött efter jobbet. Huvudvärk och hjärtklappning flera gånger i veckan. 

Men blir man sjuk på sin semester så bör man absolut anmäla sjuk till arbetsgivaren, speciellt om det gäller flera dagar, oavsett om man inte har några planer. 

Det blir inte mycket till återhämtning om man är sju 
  • Anonym (Göran.)
    Anonym (Ui) skrev 2024-08-04 11:41:50 följande:
    Trollar du, eller jobbar du inte i Sverige?
    Jag trollar inte. Det är min erfarenhet och det är så jag uppfattar arbetslivet. Numera finns det ingen anledning att lojal känna plikt  

inte som samhället har blivit. 
  • Goneril

Den anonyme Göran tycker inte man behöver känna lojalitet mot sina arbetskamrater, det är hans val. Som mellanchef, FInans, var det inte roligt med underställda med den inställningen. Många 60-timmarsveckor blev det, men jag klagar inte, jag var välbetald, dock hade det varit kul att gå hem någon fredag före 20 00, eller komma från resa före 23 00.                                                                                                                                                      Det som man kan tänka på är att kollegor med Görans attityd snart märks i en organisation och avancemang, befordran eller chefskap ligger långt bort, den där extra bonusen likaså.  Var och en sin egen lyckas smed. Rätt fint idag när pensionen ger möjlighet att "leva loppan", många resor och restaurangbesök. Något att väga in i resonemanget.         

• Anonym (Göran.)
    Goneril skrev 2024-08-05 13:05:46 följande:

Den anonyme Göran tycker inte man behöver känna lojalitet mot sina arbetskamrater, det är hans val. Som mellanchef, FInans, var det inte roligt med underställda med den inställningen. Många 60-timmarsveckor blev det, men jag klagar inte, jag var välbetald, dock hade det varit kul att gå hem någon fredag före 20 00, eller komma från resa före 23 00.                                                                                                                                                      Det som man kan tänka på är att kollegor med Görans attityd snart märks i en organisation och avancemang, befordran eller chefskap ligger långt bort, den där extra bonusen likaså.  Var och en sin egen lyckas smed. Rätt fint idag när pensionen ger möjlighet att "leva loppan", många resor och restaurangbesök. Något att väga in i resonemanget.         

jag har alltid tagit ansvar för mitt arbete. Gjort mitt bästa styrt upp saker som kunnat bli fel pga kollegor som INTE tagit ansvar. 

jag har insett att det aldrig gynnat mig. Tvärtom. Jag mår dåligt om jag INTE gör det. Personer som inte tar ansvar inte ens är medvetna om hur dåligt de arbetar blir aldrig kritiserade. De kommer alltid undan. 

jag kan inte förstå hur det kan bli så.

nej jag anser inte att jag är bättre pga detta. 

men jag vill att vi ska bli bemötta på samma sätt. 

jag har blivit uppgiven. Jag har förlorat lusten att ta egna intiativ ansvar och vara drivande. Det slutar alltid på samma sätt. 

vi som är drivande får alltid göra mer. får mer kritik om vi inte ständigt håller tempot uppe. 

tydligen är det så här. 

man ska göra som chefen säger även om det bli ett sämre resultat. Det viktigaste är om det ser bra ut, inte vad resultatet blir. 

ofta har chefen ingen erfarenhet av det praktiska arbetet. 

där uppmärksammar hen inte att  resultatet är dåligt. 

det är vad chefen tycker är ett bra resultat som räknas och chefens chef litar 100% på chefen. 

vi längst ner är inget värda. Chefen vill bara presentera fina siffror för imponera i förhoppning att bli befordrad 

vi jobbar ihjäl oss och någon annan för belöningen. 

så funkar även offentlig sektor. 

många kvinnor sliter ut sig för att politikerna inte förstår verksamheten. De ser bara pengar. Besparingar effektiviseringar. De struntar i arbetsvillkoren arbetsmiljön och kvaliteten medborgarna får. 

politikerna håller tyst de vill inte bli obekväma. Räcker inte pengarna höjer de avgifter och skatter. 

det är verkligheten. 

• Goneril

När jag läser Görans inlägg inser jag att han gör sitt allra bästa, tar sitt ansvar  och jämnar marken för andra. Jag har egentligen inte någon erfarenhet av offentlig sektor, men jag hör från kamrater att deras prestationer sällan blir uppmärksammade. Där finns, och nu måste jag bli lite politisk, en "DDR-anda" , "vi utgör alla ett stort kollektiv och ingen är bättre än någon annan". Kommunal administration har jag information om från säker källa, oerhört ineffektivt arbetssätt i jämförelse med näringslivet. 

Jag tycker att Göran borde försöka hitta ett nytt arbete, näringslivet, vara beredd att slita ordentligt ett tag och visa framfötterna. Då skulle han kunna uppleva tillfredsställelse och få högre lön.   

• Anonym (Pavlova)

Men om hon vill ha långledigt varje höst så varför sjukskriva sig under den planerade sommarsemestern, varför inte bara på hösten under de veckor man vill ha ledigt? Om det nu är fejk och planerat alltså. Varför krångla till det på så vis?

• Anonym (Lagligt)

Kvinnan arbetar ju iallafall. Värre med de som är här och aldrig har arbetat och som heller aldrig kommer göra det.

• EpicF
    Anonym (Pavlova) skrev 2024-08-06 02:26:11 följande:

Men om hon vill ha långledigt varje höst så varför sjukskriva sig under den planerade sommarsemestern, varför inte bara på hösten under de veckor man vill ha ledigt? Om det nu är fejk och planerat alltså. Varför krångla till det på så vis?

För att hon på det viset får fyra veckors "sommarsemester" och sedan fyra veckors semester till hösten. 8 veckor totalt och vara använda fyra veckor ah sina semester dagar. 
  • EpicF
    Anonym (Lagligt) skrev 2024-08-06 02:37:57 följande:

Kvinnan arbetar ju iallafall. Värre med de som är här och aldrig har arbetat och som heller aldrig kommer göra det.

Det är dock inte olagligt att flytta till Sverige (oavsett kön) och välja att inte jobba. Eller för svenskar att inte jobba. 
  • Anonym (Pavlova)
    EpicF skrev 2024-08-06 11:21:27 följande:
    För att hon på det viset får fyra veckors "sommarsemester" och sedan fyra veckors semester till hösten. 8 veckor totalt och vara använda fyra veckor ah sina semester dagar. 
    Jag fattar nog ändå inte. Jag trodde Sverige hade en herrans massa semesterdagar ändå, man börjar med 5 veckor. Och hur länge får man vara sjuk egentligen? I fyra veckor? Får man betalt för det alltså, 20 arbetsdagar?

Jag får 6.5 sjuktimmar i månaden att använda efter behag, det är allt. 
  • EpicF
    Anonym (Pavlova) skrev 2024-08-07 00:57:44 följande:
    Jag fattar nog ändå inte. Jag trodde Sverige hade en herrans massa semesterdagar ändå, man börjar med 5 veckor. Och hur länge får man vara sjuk egentligen? I fyra veckor? Får man betalt för det alltså, 20 arbetsdagar?

Jag får 6.5 sjuktimmar i månaden att använda efter behag, det är allt. 
    Man har fem veckor (25 dagar) varav de flesta tar fyra av de under sommaren. Om man då blir sjuk och sjukenskriven på sin semester så har man de fyra veckorna tillgodo och kan då ta ut de senare. 

Vi får 80% av lönen i sjukpenning och kan vara sjukskriven med änge, uppåt några år. 

Om du inte jobbar i Sverige så är det dumt att svara när du inte vet. 
  • Anonym (Pavlova)
    EpicF skrev 2024-08-07 06:12:32 följande:
    Man har fem veckor (25 dagar) varav de flesta tar fyra av de under sommaren. Om man då blir sjuk och sjukenskriven på sin semester så har man de fyra veckorna tillgodo och kan då ta ut de senare. 

Vi får 80% av lönen i sjukpenning och kan vara sjukskriven med änge, uppåt några år. 

Om du inte jobbar i Sverige så är det dumt att svara när du inte vet. 
    Jag visste ju visst, man börjar med 5 veckors semester om året, sen får man fler ju längre man jobbat. 

Det är fortfarande konstigt att krångla till det som kollegan gör. För man får väl sjukskriva sig när man vill. Så varför inte bara ta sina 4 veckor på sommaren, sen sjukskriva sig på hösten. Vill hon ha 80% av sin inkomst just på sommaren men 100 på hösten, eller vaddå? Allt går ju på detsamma ändå så. 

Mina öronmärkta sjuktimmar är inte många, men de är i alla fall 78 timmar fullt betalda om året och får inte ifrågasättas eller straffas emot. Jag kan få fler, upp till 12 veckor om året med samma villkor om jag måste långtidssjukskrivnas pga sjukdom men då måste jag ha läkarintyg samt att man bara får ca 70 procent av sin inkomst. De resterande 30 procenten kan täckas av semestertimmar eller komptid så att man får hel lön. 

Här där jag bor så när man väl är på semester så kan man inte ändra det till sjukskrivning, oavsett om man är sjuk eller inte. Då får man vara sjuk under sin semester helt enkelt. 

Sverige har alltid varit ett land där man hellre fuskar.
  • Anonym (Ui)
    Anonym (Jo) skrev 2024-08-04 11:43:24 följande:
    Varför anklagar du personen för att trolla? Det är ju 100 % sant!
    Nej. Arbetsgivare kan inte "hur lätt som helst" avskeda medarbetare. 
  • GGN

Är verkligen Försäkringskassan ok med detta, får hon sjukpenning därifrån??

• Anonym (Micke)

Har kollega som gör tvärt om.

5 veckors semester på sommaren + VAB veckan innan semester + VAB
    första arbetsveckan.

VAB eller Sjuk på höstlov, jul&nyår, sportlov och påsklov.
    Varje år. Exakt samma veckor.

Totalt immun mot kritik.  Fackligt aktiv.

Svar på tråden Smart att sjukskriva sig under semestern