• Anonym (anonym)

Restless legs?

Någon här inne med Restless legs? 

Jag har länge haft besvär med att jag ibland kan känna oro/ rastlöshet i främst underbenen. Det pirrar / kryper i dem. Denna känsla kan efter en stund göra mig både ångestfylld och irriterad. Sparkar ofta med benen av irritation om kvällarna när jag inte kan slappna av. 

Har bara tidigare tänkt att jag haft ångest/oro som liksom känns i kroppen. Men så kom jag på att det kan ju vara detta jag har? 

Någon mer här inne som har samma? Kan ni också bli påverkade psykiskt av det? Det är ju jättejobbigt  

• Svar på tråden Restless legs?
  • Anonym (Frida)

Jag har det, och det är verkligen superjobbigt! Det kommer mest på kvällarna, om jag sitter still länge och är trött. Det gäller att försöka somna innan det blir för jobbigt. Om det kommer innan jag lagt mig brukar jag ta en promenad, och sedan lägga mig med en gång. 
    Jag har hört att magnesiumtabeltter kan hjälpa, men har bara hunnit ta två tabletter än, så jag vet inte om det funkar. 

• Anonym (anonym)
    Anonym (Frida) skrev 2024-08-04 10:20:54 följande:

Jag har det, och det är verkligen superjobbigt! Det kommer mest på kvällarna, om jag sitter still länge och är trött. Det gäller att försöka somna innan det blir för jobbigt. Om det kommer innan jag lagt mig brukar jag ta en promenad, och sedan lägga mig med en gång. 
    Jag har hört att magnesiumtabeltter kan hjälpa, men har bara hunnit ta två tabletter än, så jag vet inte om det funkar. 

Ja men verkligen. Hemskt. Vissa dagar kan jag även känna av det i armarna. 

Kan du också känna dig orolig och lättirriterad av det när det gått en stund? 

Ska testa magnesium. Tack för tips 

• Anonym (Frida)
    Anonym (anonym) skrev 2024-08-04 10:28:19 följande:

Ja men verkligen. Hemskt. Vissa dagar kan jag även känna av det i armarna. 

Kan du också känna dig orolig och lättirriterad av det när det gått en stund? 

Ska testa magnesium. Tack för tips 

Om jag är själv hemma så är det inga större problem, då gör jag något aktivt eller tar en promenad, så går det över. Det är värre om jag tex sitter länge och pratar med några vänner, då känns det jobbigt, och ibland hjälper jag till att duka av, går på toa eller ställer mig helt enkelt upp en stund. Är det riktigt illa räcker inte det, dock, utan jag måste gå en längre sträcka och sedan sova. 
    Om särbon och jag ska sova och jag känner av det får han absolut inte nudda mig, utan jag måste ligga som jag vill, och försöka somna fort. 
    Gör jag ingenting blir det först irriterande och sedan riktigt outhärdligt, lite panikkänsla. 
    Går det inte över för dig om du rör på dig?
  • Anonym (Lo)

Vet inte om jag har det men ibland på kvällarna när jag är trött eller ska sova får jag en känsla i benet som gör att jag måste sparja. gör jag inte det är det som att inte klia där det kliar
    Störs inte direkt av detta i vardagen

• AndreaBD

Jag funderar också om jag bör göra något åt det, det börjar bli jobbigt. Min son har haft det lite värre, längre, och han tar en anti-epilepsi-medicin mot det. Uppenbarligen hjälper det. Men jag tvekar där av rädsla för biverkningar. Han tar ju inte heller så många andra mediciner som jag. 

• BeautifulLiz

Jag hade det förut och det har förstört många nätter då jag haft svårt att somna, då jag måste röra på benen hela tiden annars pirrar det och stör.

Sedan testade jag magnesium och det försvann till 100%, har minskat ner och för tillfället tar jag bara var tredje dag ungefär. Besvären är helt borta.
    Jag rekommenderar verkligen magnesium. Själv köper jag från Topformula.se, de har bra produkter till snälla priser.

Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
Svar på tråden Restless legs?