• Anonym (ungdom)

Vad har ni för köksapparater? Vilka använder ni mycket/lite?

Jag har precis fått mitt eget hem, och har absolut ingenting med mig från mitt fattiga/trasiga barndomshem. Mina päron har en 30 år gammal micro, i vilken allt lagas som inte är varmkorv eller flintastek, och en kaffebryggare. Det är det enda elektriska i deras kök utöver spisen typ.

Jag undrar vad vanliga människor har för köksapparater och vilka av dem som ni använder ofta och vilka som visade sig vara totalt överflödiga. Jag har inte bråttom att köpa något, men med tiden så. De sakerna jag spontant är sugen på är en minichopper, för jag hatar att hacka lök, haha, och en slökokare. Men berätta vad ni har och hur det blev!

• Svar på tråden Vad har ni för köksapparater? Vilka använder ni mycket/lite?
  • Jemp

Micro, vattenkokare, kaffebryggare, brödrost, elvisp och mixer. That?s it.

• Anonym (För många...)

Hushållsassistent (används i huvudsak till bakning)
    Stavmixer (används till att blitza grönsaker när jag gör långkokt köttfärssås, göra chilipulver av torkad chili)
    Blender (smoothies)
    Riskokare (till klibbris)
    Brödrost 
    Smörgåsgrill (varma mackor)

Den mest onödiga är riskokaren.

• Anonym (För många...)

Glömde:
    Elvisp
    Kapselmaskin (dricker inte kaffe men vill kunna bjuda på det)
    Sodastreamer

• Kammen320

Micro- används flera ggr/veckan
    Vattenkokare- används flera ggr/dag
    Elvisp- används kanske en gång/månad
    Stavmixer- väldigt sällan
    Mixer- används ett par ggr/månad
    Mackgrill- används i princip aldrig
    Brödrost- används ett par ggr/månad
    Juicepress- några ggr/år då man får tag på mycket frukt o gör egen äppeljuice
    Minichopper- används väldigt sällan då jag glömmer av att den finns.
    Vattenkokare o micro skulle jag inte vilja vara utan. Elvisp o brödrost kommer sen, resten skulle jag inte sakna speciellt mycket.

• Anonym (Frida)

Micro är bra, särskilt om du, som jag, lagar mycket mat när du väl gör det, och sedan fryser in matlådor. (så kul är det inte att laga mat... )
    Sedan skulle jag tipsa om en matberedare. (kostar från 1000:-, typ) I den kan du hacka lök, riva morötter, skicka potatis till en gratäng, vispa ihop en smet, hacka ihop en pajdeg, osv.
    Om du dricker kaffe så behöver du antingen en kaffebryggare eller någon typ av kaffemaskin. 
    Sedan finns det massor med andra saker, men det beror lite på hur du lever och vad du gillar: köksvåg, elvisp, stektermometer, våffeljärn, toastjärn, stavmixer, brödrost, sous vide, fritös, osv.
    Tänk efter noga, och låt det ta tid - du ska få plats med sakerna i köket också!

• Anonym (Mammegojan)

En kaffebryggare hade jag inte klarat mig utan, men alla dricker klart inte kaffe.

Tycker du om kaffe så kan ev. en elektrisk kaffekvarn att mala bönor med vara nice för lite lyx i vardagen, men om man inte gillar kaffe/ har kräsna kompisar så skippa det. Jag använder min i perioder.

De som dricker te svär på att man måste ha en vattenkokare. Har du en modern induktionsspis eller en mikro att koka vatten i snabbt så tycker jag nog inte det är nödvändigt men många vill ha det.

Stavmixer och elvisp är bra att ha.
    Jag gör smoothies med stavmixer i en skål med höga kanter, behövs ingen särskild blender för det.

Min son som flyttade hemifrån förra helgen älskar sin mackgrill- man kan välja om den eller en brödrost känns vettigast. Tar man rätt sorts järn kan man ha det till både våfflor och mackor.

Jag tycker annars inte om saker som tar upp mycket bänkyta/stor plats i skåpen men inte används ofta, och skulle inte köpa en stor KitchenAid (fast den är fin), popcornmaskin, bakmaskin, munkjärn, glassmaskin, äggkokare eller kaffekapselmaskin även om jag absolut har råd.

Jag har en lite mindre matberedare Bosch multi som går in i ett underskåp. Om man vill massproducera pajdeg för ett storkok eller riva massa grönt till strimlor är det bra, men den används bara inför större fester, kanske 5-6 gånger per år.

Allt annat är egentligen rätt onödiga prylar som trycks på oss med reklam.

• Fjäril kär

Dom jag använder mest :  Micro, kaffebryggare,  vattenkokare,  airfryer, våffeljärn, brödrost,  elvisp , smörgåsgrill

Onödigt inköp : bordsgrill, klämgrill, riskokare , stavmixer 

• Anonym (Needra)

Micro: använder nästan dagligen
    Hushållsberedare: använder ofta
    Elvisp: använder ofta
    Stavmixer: använder ibland
    Brödrost: använder i perioder
    toastgrill: använder i perioder
    Våffeljärn: använder sällan 
    assistent: använder väldigt sällan men bra att höra deg i

Om jag skulle välja något av detta som egentligen inte behövts hade det nog varit stavmixern och toastgrillen - det går ju göra toast i våffeljärnet. Övrigt är bra att ha tycker jag,

• Anonym (För många...)
    Anonym (Mammegojan) skrev 2024-08-11 19:36:27 följande:

En kaffebryggare hade jag inte klarat mig utan, men alla dricker klart inte kaffe.

Tycker du om kaffe så kan ev. en elektrisk kaffekvarn att mala bönor med vara nice för lite lyx i vardagen, men om man inte gillar kaffe/ har kräsna kompisar så skippa det. Jag använder min i perioder.

De som dricker te svär på att man måste ha en vattenkokare. Har du en modern induktionsspis eller en mikro att koka vatten i snabbt så tycker jag nog inte det är nödvändigt men många vill ha det.

Stavmixer och elvisp är bra att ha.
    Jag gör smoothies med stavmixer i en skål med höga kanter, behövs ingen särskild blender för det.

Min son som flyttade hemifrån förra helgen älskar sin mackgrill- man kan välja om den eller en brödrost känns vettigast. Tar man rätt sorts järn kan man ha det till både våfflor och mackor.

Jag tycker annars inte om saker som tar upp mycket bänkyta/stor plats i skåpen men inte används ofta, och skulle inte köpa en stor KitchenAid (fast den är fin), popcornmaskin, bakmaskin, munkjärn, glassmaskin, äggkokare eller kaffekapselmaskin även om jag absolut har råd.

Jag har en lite mindre matberedare Bosch multi som går in i ett underskåp. Om man vill massproducera pajdeg för ett storkok eller riva massa grönt till strimlor är det bra, men den används bara inför större fester, kanske 5-6 gånger per år.

Allt annat är egentligen rätt onödiga prylar som trycks på oss med reklam.

Min kapselmaskin är mindre än exets moccamaster.
  • OlgaElvira

Micro, kaffemaskin, vattenkokare, elvisp, mixerstav, våffeljärn, rånjärn, brödrost, sous vide cooker 

vilka vi använder?
    Dagligen - kaffemaskin
    varje vecka - Elvisp, mixetstav, micro

elvisp och mixerstav är bra till mycket
    brödrost - när man vill göra en lyxig förrätt
    våffeljärn och rånjärn - väldigt sällan
    sous vide cooker - aldrig sedan vi fick den i julklapp.

kaffemaskin är praktiskt när vi dricker kaffe flera gånger om dagen, inte alltid samtidigt
    micro bra när man vill tina bröd lite snabbt, annars inte så användbart
    Våffeljärn och rånjärn, båda är ärvda så det har sentimentalt värde

Svar på tråden Vad har ni för köksapparater? Vilka använder ni mycket/lite?