• Jemp

Hur gör man?

Köpte han huset till er gemensamt eller innan du flyttade in?

Det finns ju ett antal olika sätt att dela upp ekonomin, många kan vara rättvisa på sitt sätt. Personligen vill jag ha samma standard som min partner (dvs inte 50/50
    vid stor inkomstskillnad) men för min del är det en inställning som kommit med tiden, där vi stegvis börjat dela allt mer.
    Lika stora skillnader som er har vi inte haft dock.

Betalar ni verkligen lika mycket om han står för alla boendekostnader? Det ska ni inte göra om boendet är hans, då går ju hans pengar till en slags investering medan dina bränns på saker som försvinner (mat).

• Jemp

Har ni inte samboavtal har du lika stor rätt till huset. 

• Jemp
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 17:17:37 följande:

Både han och jag får en så kallad fickpeng när allt är betalt (lån, drift, bensin, mat, sparande mm mm) och den är lika stor för oss båda. 
    Sen har ju han en buffert som inte jag har. Och jag vet inte hur det kommer bli när hans aktieutdelning från företaget kommer, kommer han spendera som fan då eller går den in på ett sparkonto. Oavsett vilket så är det inget som jag kommer få förutom att jag får ta del av det som köps till oss och till huset. Känner mig lite livegen eller hur ska jag uttrycka det? 

Det är rättvist men ändå inte? Jag får se vad som står i samboavtalet när det visas upp.. 

Men då har ni ju gemensam ekonomi (Bortsett från utdelningen)?
Svar på tråden Hur gör man?