• Anonym (Lisa)

Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?

Hejsan,

Jag pluggar juridik till vardags men har funderat på att börja blogga som influencer om min vardag men vill gärna höra åsikter kring det. Det var ett tag sedan jag bloggade sist, jag började blogga när jag var 14 år och slutade när jag var 16 år då jag ville fokusera på att göra bra ifrån mig på gymnasiet inför juristlinjen men tvekar lite. Kan det krocka med mitt framtida yrke som jurist? Jag planerar att plugga affärsjuridik så jag kommer inte jobba med det klassiska juridiken (försvara i rätten) utan jobba med affärsjuridik som innebär transaktioner och business. 

• Svar på tråden Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?
  • Anonym (Lisa)

Kända byråer ger även status på CV:et ifall jag skulle hamna på stora företag i framtiden. 

• Anonym (Lisa)

Nä det tror jag inte. Affärsjuridiska byråer har dessutom oerhört högt arbetstempo och Greta Thunberg med sina diagnoser skulle gå in i väggen av att jobba 24/7 på stor affärsjuridisk byrå.

• Anonym (F)

Lägg energin på att jobba extra på byrå istället under studietiden. De du kommer konkurrera med om jobben kommer också ha höga betyg och rätt arbetslivserfsrenhet.
    Blogga om skönhet kan säkert vara kul men kommer varken hjälpa eller stjälpa dig i karriären. Det finns tusentals personer som publicerar skönhet och outfits på sociala medier, vad är syftet med din blogg?

• Anonym (Lisa)

Ja jag har såklart funderat på det också med extrajobb. Tycker att bloggandet är bara som en hobby. :)

• Anonym (Seriöst)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 22:04:04 följande:

Nä det tror jag inte. Affärsjuridiska byråer har dessutom oerhört högt arbetstempo och Greta Thunberg med sina diagnoser skulle gå in i väggen av att jobba 24/7 på stor affärsjuridisk byrå.

Tvivlar inte det minsta på att hon kan ha högre arbetskapacitet än majoriteten av befolkningen, däremot skulle jag inte vilja se henne på en affärsjuridisk byrå. Då skulle mycket av hennes begåvning gå förlorad? 
  • Anonym (Lisa)

Nä precis. Vissa byråer, speciellt advokater måste följa regler om de vill jobba som jurister, vilket exempelvis krockar med Greta Thunbergs aktivism. Jag skulle inte kunna se framför mig att hon jobbar 8 timmar på en byrå och sen på kvällen exempelvis demonstrerar, passar inte in i juristbranschen, kommer dessutom smutsa ner byråns rykte, därav så tror jag att byråer väljer vem de anställer så att byråns rykte inte heller skadas. 

• Anonym (Lisa)

Då kommer det bli mer som att Greta switchar mellan två olika roller under sin vardag, 1. jurist vs 2. klimataktivist. Det går inte att synas överallt heller samtidigt. Man kan gå in i väggen tillslut 

• Anonym (Seriöst)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 22:24:08 följande:

Då kommer det bli mer som att Greta switchar mellan två olika roller under sin vardag, 1. jurist vs 2. klimataktivist. Det går inte att synas överallt heller samtidigt. Man kan gå in i väggen tillslut 

Jag vet ärligt inte om du driver med mig nu. Du vet att jurister behövs inom alla områden i samhället?? 

Har du kommit in på juristprogrammet ens? 

• Anonym (Lisa)
    Jag gick ut med 22.5 faktiskt. Och nej, jurister behövs inte överalt. Hurså? 
  • Anonym (Lisa)

Man kan inte kalla sig jurist utan att ha pluggat juristprogrammet. Och slutbetygen från juristlinjen spelar tyvärr roll om man vill få bra jobb (jag har mailat byråer och frågat, svaret blev: vi kollar mest på betyg från juristprogrammet)

Svar på tråden Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?