• Anonym (Lisa)

Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?

Hejsan,

Jag pluggar juridik till vardags men har funderat på att börja blogga som influencer om min vardag men vill gärna höra åsikter kring det. Det var ett tag sedan jag bloggade sist, jag började blogga när jag var 14 år och slutade när jag var 16 år då jag ville fokusera på att göra bra ifrån mig på gymnasiet inför juristlinjen men tvekar lite. Kan det krocka med mitt framtida yrke som jurist? Jag planerar att plugga affärsjuridik så jag kommer inte jobba med det klassiska juridiken (försvara i rätten) utan jobba med affärsjuridik som innebär transaktioner och business. 

• Svar på tråden Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Seriöst)

Du väljer ju vilken inriktning du bloggar kring. Beroende på vad du bloggar om kan det ju påverka. 

Vi tänker på Greta Thunberg. Hon ägnar sig regelbundet åt saker som polisen kan komma och lyfta bort henne ifrån. Hon sitter sedan i rättssalen och pratar om klimatet. Skulle hon bli jurist med sitt CV så skulle detta inte vara ett problem med rätt arbetsgivare. 

Så det är omöjligt att svara på din fråga. Ska du blogga om sex, din rasistiska världsbild eller liknande kan det ju bli svårare. 

• Anonym (avtalsrätt)

Det är redan gjort, och på ett mästerligt sätt.

Men jag tror det är säkrast att publicera några år efteråt, och anonymisera hårt.

tingsnotarien.blogg.se/

Man måste scrolla ner för att börja läsa från början. 
    Roligast efter ett par öl, då skrattade jag halvt ihjäl mig.

• Anonym (b-l-o-g-g)

Vad exakt ska du blogga om? Du får ju ligga extremt lågt med dina personliga åsikter om juridiska frågor och helst ägna bloggen åt andra intressen. 

Sedan tänker jag att blogg är lite ute. Är det inte tiktok och instagram som gäller idag?

• Anonym (Lisa)

Tänkte blogga om min vardag som juriststudent och mitt intresse för mode och skönhet (typ dela outfits på bloggen). 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Seriöst)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 21:18:26 följande:

Tänkte blogga om min vardag som juriststudent och mitt intresse för mode och skönhet (typ dela outfits på bloggen). 

Vad skulle syftet med detta vara? 
  • Anonym (Lisa)

Kul. Jag kan bli känd jurist i framtiden genom att blogga. Och sen är det kul då jag bloggade när jag gick i högstadiet. 

• Anonym (Lisa)

Greta Thunberg har ju redan en massa domar bakom sig pga sin aktivism. Jag tänkte dock inte blogga om sånt. Ämnen jag kommer att blogga om är hudvård/smink, mode, min vardag som juriststudent och typ events. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?