• Anonym (Lisa)

Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?

Hejsan,

Jag pluggar juridik till vardags men har funderat på att börja blogga som influencer om min vardag men vill gärna höra åsikter kring det. Det var ett tag sedan jag bloggade sist, jag började blogga när jag var 14 år och slutade när jag var 16 år då jag ville fokusera på att göra bra ifrån mig på gymnasiet inför juristlinjen men tvekar lite. Kan det krocka med mitt framtida yrke som jurist? Jag planerar att plugga affärsjuridik så jag kommer inte jobba med det klassiska juridiken (försvara i rätten) utan jobba med affärsjuridik som innebär transaktioner och business. 

• Svar på tråden Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?
  • Anonym (Seriöst)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 22:30:16 följande:
    Jag gick ut med 22.5 faktiskt. Och nej, jurister behövs inte överalt. Hurså? 
    Vilka företag behöver inte juridisk kompetens menar du? 
  • Anonym (Lisa)

Små nystartade affärsjuridiska byråer behöver inte så mycket juridisk kompetens exempelvis eftersom sådana byråer har till viss del inte advokater. 

• Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 22:31:49 följande:

Man kan inte kalla sig jurist utan att ha pluggat juristprogrammet.

Jodå och det borde väl du veta? Precis vem som helst har full "rätt" att kalla sig jurist. Det är inte skyddat på något sätt.
  • Anonym (Lisa)

Precis. 

• Anonym (Line)

Frågan är om du ens kommer kunna bygga upp en läskrets? Bloggar är ju ganska ute och influencers använder sig numera av tiktok, instagram och youtube.

Det går dessutom 13 på dussinet som visar upp smink, mode och outfits. De flesta som kommer upp sig och blir större influencers är för att 1, de var med från början och aldrig slutat, eller 2, de känner andra influencers och blir kända genom dem, eller 3, de har varit med i någon dokusåpa och gjort sig ett namn (och dessa är väl ändå lite mer ökända influencers).