• Anonym (Lisa)

Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?

Hejsan,

Jag pluggar juridik till vardags men har funderat på att börja blogga som influencer om min vardag men vill gärna höra åsikter kring det. Det var ett tag sedan jag bloggade sist, jag började blogga när jag var 14 år och slutade när jag var 16 år då jag ville fokusera på att göra bra ifrån mig på gymnasiet inför juristlinjen men tvekar lite. Kan det krocka med mitt framtida yrke som jurist? Jag planerar att plugga affärsjuridik så jag kommer inte jobba med det klassiska juridiken (försvara i rätten) utan jobba med affärsjuridik som innebär transaktioner och business. 

• Svar på tråden Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?
  • Anonym (Seriöst)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 22:30:16 följande:
    Jag gick ut med 22.5 faktiskt. Och nej, jurister behövs inte överalt. Hurså? 
    Vilka företag behöver inte juridisk kompetens menar du? 
  • Anonym (Lisa)

Små nystartade affärsjuridiska byråer behöver inte så mycket juridisk kompetens exempelvis eftersom sådana byråer har till viss del inte advokater. 

• Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 22:31:49 följande:

Man kan inte kalla sig jurist utan att ha pluggat juristprogrammet.

Jodå och det borde väl du veta? Precis vem som helst har full "rätt" att kalla sig jurist. Det är inte skyddat på något sätt.
  • Anonym (Lisa)

Precis. 

• Anonym (Line)

Frågan är om du ens kommer kunna bygga upp en läskrets? Bloggar är ju ganska ute och influencers använder sig numera av tiktok, instagram och youtube.

Det går dessutom 13 på dussinet som visar upp smink, mode och outfits. De flesta som kommer upp sig och blir större influencers är för att 1, de var med från början och aldrig slutat, eller 2, de känner andra influencers och blir kända genom dem, eller 3, de har varit med i någon dokusåpa och gjort sig ett namn (och dessa är väl ändå lite mer ökända influencers).

Du kan ju prova och se vad som händer men tänk på att folk googlar på allt och alla nuförtiden så var noga med att tänka igenom vad du lägger ut och hur det kan uppfattas av potentiella arbetsgivare i framtiden. De flesta skulle nog inte bry sig om du visade upp läppstift, mascaror och senaste modet, men skulle det tex bli mer bikini, urringning, fokus på kropp och sex så kommer det nog inte vara till din fördel.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Lisa)

Instagram och tiktok har jag redan. Har nästan 5 000 följare där. Jag umgås även med en del kända influencers i stockholm då jag själv är stockholmare. Precis :)

• Anonym (Line)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 22:47:59 följande:

Instagram och tiktok har jag redan. Har nästan 5 000 följare där. Jag umgås även med en del kända influencers i stockholm då jag själv är stockholmare. Precis :)

Ok men kör? Råder dig dock som sagt att tänka dig för vad du lägger ut och hur du gör det. Det som publiceras på nätet kommer för alltid stanna där så gör det proffsigt och elegant och inga skandaler.
  • Anonym (Lisa)

Får jag fråga vad för yrke du har bakom dina kränkande kommentarer anonym (d)? Dina meningar ser ut att vara skrivna av en 2 åring som inte har färdigutvecklad hjärna ännu. 

• Anonym (Lisa)

Precis anonym (Line). Jag tänkte köra samma upplägg :)

Svar på tråden Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?