• MattiasSö

Föräldrapenning

Hej

Ang föräldrapenning.
    Hur funkar det?
    Jag var arbetslös innan och när jag fick mitt barn. Och föräldrapenningen bestämdes då till minimum 250kr/dag.
    Nu ett år efter har jag ett bra jobb med ca 45 tkr/mån. Uppdateras inte föräldrapenningen nu? Utan kommer jag alltid ha samma som när barnet föddes? 

Så sa dom på försäkringskassan, men är inte det jättekonstigt? Jag kommer ju förlora jättemycket pengar om jag vill vara hemma med mitt barn nu. Snacka om föräldrafälla. 

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • cosinus
    Om du har arbetat minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen

Föräldrapenning som baseras på din inkomst kallas för föräldrapenning på sjukpenningnivå. För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en årsinkomst på minst 85 000 kronor i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen. Du behöver inte ha arbetat på samma arbetsplats eller ha haft samma inkomst hela tiden, utan det är antalet dagar med inkomst som är det viktiga.

Om du inte har arbetat minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen

Om du har arbetat kortare tid än 240 dagar i följd innan barnets föds får du 250 kronor per dag på sjukpenningnivå under de första 180 dagarna som tas ut för barnet. Det motsvarar cirka 7 500 kronor i månaden om du tar ut föräldrapenning 7 dagar i veckan.

Efter att du, den andra föräldern eller ni tillsammans har tagit 180 föräldrapenningdagar får du föräldrapenning som är baserad på din inkomst.

Så, i ditt fall gäller ju den undre och du/ni måste ta ut 180 dagar innan du kan börja få föräldrapenning enligt din nuvarande lön.

• Lönnsirap

Naturligtvis är din föräldrar-penning inte låst till lägstavivå, utan SGI är ju en sjukpenninggrundande inkomst som uppdateras.

På samma sätt som man kan förlora sin SGI, på samma sätt kan den bli markant bättre.

Väldigt märkligt att du på ett föräldrarforum faktiskt inte får svaret att logga in på Försäkringskassans hemsida och ansöka igen!

• MattiasSö
    Lönnsirap skrev 2024-09-11 17:37:05 följande:

Naturligtvis är din föräldrar-penning inte låst till lägstavivå, utan SGI är ju en sjukpenninggrundande inkomst som uppdateras.

På samma sätt som man kan förlora sin SGI, på samma sätt kan den bli markant bättre.

Väldigt märkligt att du på ett föräldrarforum faktiskt inte får svaret att logga in på Försäkringskassans hemsida och ansöka igen!

Det är det som är konstigt. Jag ansökte om föräldradagar i juni och fyllde då i min nya inkomst. Sen har hela sommarn gått och nu har dom godkänt min nya inkomst. Men dom säger ändå att det spelar ingen roll för föräldradagarna, den går bara på vad jag hade när barnet föddes. Så jag får bara minimumersättning för dom dagarna.
    Däremot om jag VABar så får jag ersättning utifrån nya lönen. Så verkar som att jag måste VABa när jag vill eller behöver vara hemma med mitt barn för att inte förlora så mycket pengar.
  • Lönnsirap
    MattiasSö skrev 2024-09-11 17:48:57 följande:
    Det är det som är konstigt. Jag ansökte om föräldradagar i juni och fyllde då i min nya inkomst. Sen har hela sommarn gått och nu har dom godkänt min nya inkomst. Men dom säger ändå att det spelar ingen roll för föräldradagarna, den går bara på vad jag hade när barnet föddes. Så jag får bara minimumersättning för dom dagarna.
    Däremot om jag VABar så får jag ersättning utifrån nya lönen. Så verkar som att jag måste VABa när jag vill eller behöver vara hemma med mitt barn för att inte förlora så mycket pengar.
    Det finns lite olika regler för så kanske uppfyller du ännu inte kravet på att få en ny bedömning av föräldrardagarna. 

Har du hunnit jobba 240 dagar?
  • cosinus
    MattiasSö skrev 2024-09-11 17:48:57 följande:
    Det är egentligen inte konstigt för det är inte samma regler för föräldrapenning och VAB.

föräldrapenning har reglerna jag klistrade in ovan. De är från försäkringskassans hemsida. Men tyvärr försvann formateringen så det blev inte lika tydligt vad som är rubriker och inte. Men där är som sagt reglerna om att arbeta 240 dagar innan förlossningen för att FP ska grundas på inkomsten. Däremot VAB grundas alltid på din för tillfället sjukpenningsgrundande inkomst. SGI.

Finns även det omvända fallet. Om du får barn nog tätt, är väl 2 år och 9 månader har jag för mig, så du du behålla din föräldrapenning från barn 1 till barn 2 även om du sänkt din SGI där mellan. Då behålls just föräldrapenningen men om du behöver bli sjukskriven själv eller vabba så är det den sämre SGI som räknas. 
Svar på tråden Föräldrapenning