• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (SL) skrev 2024-09-15 21:21:37 följande:
    Nja
    De tar emot anmälningarna och har ju pratat med föräldrarna om dem. 

Men ärligt du finner det inte anmärkningsvärt att så många yrkesverksamma, oberoende av varandra, känner så pass mycket oro att de orosanmäler en och samma familj?

Det är helt klart bekymmersamt att så många ser problem, förutsatt att de verkligen gjort det oberoende av varandra

Min erfarenhet är att det är sorgligt få som bemöter en familj med soc-kontakter på ett öppet och fördomsfritt sätt. Har man hamnat där dömer många en på förhand och en orosanmälan kan på så sätt skapa en kaskad av fler. Och ju fler som hakar på desto mer mod behövs för att någon ska våga säga emot. För vårt barn innebar det tex att behövlig vård uteblev då läkare inte utredde sjukdom utan skyllde barnets symptom på oss föräldrar. 

• Anonym (Rosa)
    Giftskåneman skrev 2024-09-16 09:17:16 följande:

Fruktansvärt

Ja, det är hemskt. Att vi upplevt det här gör att jag ser familjen du beskriver ur ett annat perspektiv än många andra i tråden. Men jag vill vara tydlig med att det låter som att din grannfamilj behöver hjälp. Utgår jag från våra erfarenheter så är det viktigt att psykolog, gärna flera, kopplas in i ärendet. Soc ser inte alltid de negativa konsekvenserna av deras åtgärder. De kanske tycker att de har räddat barnen, men så enkelt är det ju inte.

Ibland behövs verkligen åtgärderna, men då ska de negativa konsekvenserna av dem (tex rädsla/trauma hos barnen) ändå ses och behandlas. Särskild hänsyn behöver tas till barn med npf, som kan vara känsligare och reagera på andra sätt än neurotypiska barn.  

• Giftskåneman

Frun berättade  att när   de hade övervakat umgånge hade stora barnet sgt vid kaffebordet, jg saknar min mamma och pappa och min mormor och morfar och min farmor och farfar, saknar de mig?
    När frun skulle svara hade socutredaren sagt, det får du inte svara, då kan barnet bli upprört.
    Stckars liten, där går hon och tror alla har glömt henne, hur kan någon må dålogt av att vet de är älskade och saknade?

• Anonym (Olof)
    Giftskåneman skrev 2024-09-16 16:59:14 följande:

Frun berättade  att när   de hade övervakat umgånge hade stora barnet sgt vid kaffebordet, jg saknar min mamma och pappa och min mormor och morfar och min farmor och farfar, saknar de mig?
    När frun skulle svara hade socutredaren sagt, det får du inte svara, då kan barnet bli upprört.
    Stckars liten, där går hon och tror alla har glömt henne, hur kan någon må dålogt av att vet de är älskade och saknade?

Varför sa barnet till sin mamma att det saknade mamma, pappa och allihop som om hon inte vore där? 
  • Anonym (Finns nog en anledning)
    Anonym (Olof) skrev 2024-09-16 19:24:16 följande:
    Varför sa barnet till sin mamma att det saknade mamma, pappa och allihop som om hon inte vore där? 
    Min undran exakt!
  • Anonym (Göran)
    Giftskåneman skrev 2024-09-16 10:26:33 följande:

Soc tror de är allvetande, det stämmer inte

Jo
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Överklaga soc beslut.