• Anonym (Anna)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hej! Vi har bjudit in våra närmaste till 40-årsfest i oktober. Det framgår på inbjudan att alla barn får lämnas hemma den kvällen, och namnet på den/de som är bjuden/bjudna står på kuverten. Vi trodde att alla förstod att det är namnen på kuvertet som inbjudan gäller.

Vi har dock via en gemensam vän fått reda på att den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka tolkar inbjudan som att båda är inbjudna. De har inte frågat oss eller ens nämnt något om inbjudan. Tanken med festen var att bara ha de närmaste och därför har vi inte bjudit in våra något mer ytligare bekantskaper vars sällskap vi annars uppskattar.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

• Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-09-30 19:37:05 följande:
    Jag bara påpekade att du hade fel när du skrev att alla var nära vänner. Den där partnern var inte nära vän.
    Och jag påpekade att jag inte tycker att det spelar någon roll när resten är nära vänner och de trots allt har varit ett par i 6 månader.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-09-30 19:51:37 följande:
    Nej jag ser inte vad du menar skillnaden är om man tex har enbart tjejer, enbart vänner, eller enbart kollegor ( som för övrigt också kan vara båda kön så jag vet inte varför du vill att jag ska se skillnad på en fest med deltagare av båda kön och en fest med kollegor)

TS har svarat mig att ingen är inbjuden som någons respektive så ja jag antar att ingen fick en inbjudan om att ta respektive med sig
    Ser du verkligen inte skillnad på en tjejfest,där bara tjejer är inbjudna och en födelsedagsfest där personer av båda kön är inbjudna?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (V) skrev 2024-09-30 20:59:20 följande:
    Du kan ju tänka att de värdarna kanske inte anser att man sitter sammanfogad som en siames med sin partner och därför kan delas.
    Det behöver man inte anse. Etiketten är tydlig att man bjuder båda i ett par, sedan kan paret välja själva om de vill/kan gå tillsammans eller inte. Etiketten är till för att göra samspelet mellan människor mer friktionsfritt då det finns vissa oskrivna regler som alla kan förhålla sig till.
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-09-30 21:14:29 följande:
    Nej, varför skulle jag tänka så menar du? 
    Eftersom du frågar dig varför, det kan vara ett svar på varför. De kanske inte ser ett par som ett paket i precis alla sammanhang bara för att man är ett par
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-10-01 14:05:26 följande:
    Ser du verkligen inte skillnad på en tjejfest,där bara tjejer är inbjudna och en födelsedagsfest där personer av båda kön är inbjudna?
    Det har jag redan svarat på: NEJ jag ser inte skillnaden
  • Anonym (V)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-10-01 14:08:41 följande:
    Det behöver man inte anse. Etiketten är tydlig att man bjuder båda i ett par, sedan kan paret välja själva om de vill/kan gå tillsammans eller inte. Etiketten är till för att göra samspelet mellan människor mer friktionsfritt då det finns vissa oskrivna regler som alla kan förhålla sig till.
    Nej man behöver inte men vissa kanske gör det. Alla håller inte på etiketten och det är svaret på varför
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-10-01 14:04:11 följande:
    Och jag påpekade att jag inte tycker att det spelar någon roll när resten är nära vänner och de trots allt har varit ett par i 6 månader.
    Fast för TS spelar det roll och det är hon som står för festen, inte du. Du skrev att alla är nära vänner och det är fel. Så den premissen kan du inte utgå ifrån så då faller hela det följande resonemanget.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-10-01 14:09:16 följande:
    Eftersom du frågar dig varför, det kan vara ett svar på varför. De kanske inte ser ett par som ett paket i precis alla sammanhang bara för att man är ett par
    Det spelar ingen roll vad värdparet anser, det är fult och taskigt oavsett att bara bjuda den ena i ett par när andra par är inbjudna tillsammans.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-10-01 14:11:15 följande:
    Nej man behöver inte men vissa kanske gör det. Alla håller inte på etiketten och det är svaret på varför
    Man måste givetvis inte följa etiketten men då får man vara beredd på att folk kommer reagera negativt på de val man gör.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-10-01 14:09:52 följande:
    Det har jag redan svarat på: NEJ jag ser inte skillnaden
    Nej,det är uppenbart.
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?