• Anonym (Anna)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hej! Vi har bjudit in våra närmaste till 40-årsfest i oktober. Det framgår på inbjudan att alla barn får lämnas hemma den kvällen, och namnet på den/de som är bjuden/bjudna står på kuverten. Vi trodde att alla förstod att det är namnen på kuvertet som inbjudan gäller.

Vi har dock via en gemensam vän fått reda på att den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka tolkar inbjudan som att båda är inbjudna. De har inte frågat oss eller ens nämnt något om inbjudan. Tanken med festen var att bara ha de närmaste och därför har vi inte bjudit in våra något mer ytligare bekantskaper vars sällskap vi annars uppskattar.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

• Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-09-29 14:04:57 följande:
    Det är ingen som skrivit just så men om det inte alltid gäller så är det väl ok att ha en fest för enbart nära vänner då. Då är det ju ett speciellt sammanhang.
    Men då bjuder man bara vännerna och inte deras partners.
    Inte allas partners utom en.
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-09-29 14:26:21 följande:
    Nej. Eftersom tjejmiddag innebär en middag för TJEJER.

Då är liknelsen att bjuda alla tjejer utom EN.
    Och liknelsen blir då att det innebär en middag för VÄNNER. Alla vänner ÄR bjudna.

Det var aldrig tal om att bjuda alla vänner utom en så din liknelse håller ju inte.
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-09-29 14:27:53 följande:
    Nej, det är för att visa på exempel. Siffrorna är exempel.

Skulle du vara ok med att vara den enda uteslutna? Typ alla dina vänner och din kille känner ett par som bjuder alla dina vänner och din kille på fest.
    Du skulle vara helt ok med detta?
    Och det var ett överdrivet exempel men jag förstår att du måste dra till med det extrema för att försöka få till någon slags poäng.
    Om det paret som är värd inte var mina vänner så skulle jag vara ok med det ja.
  • Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-29 14:59:57 följande:
    Men diskussionen handlar ju om vad ts tar upp och inget annat.
    Att du inte menar dina svar som svar på vad ts och vi andra diskuterar är ju en annan diskussion, varför är det inte det ts och vi andra svarar på som du tar upp?
    Det är ju det jag och andra svarar på inte ditt sidospår!
    Det var inte jag som började med att dra upp att TS skulle ha bjudit denna partner och varför man bör göra det. Jag höll inte med och därför svarade jag dem. Vill du slippa den diskussionen så behöver du inte svara på det.
  • Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-29 15:17:25 följande:
    ??????? Vad är det som är oklart?
    Driver du med alla eller förstår du verkligen inte skillnaden?

Umgås inte du på olika sätt med olika personer utan alltid på ett och samma sätt?

Du kan inte skilja på en tjej resp killträff, bara kollegor som träffas osv
    eller när man har middag eller fest med nära vänner i par och om det finns singlar?

När man har 40 års fest brukar det vara blandat av vänner i olika konstellationer.
    Man kan givetvis bara en middag med killarna eller tjejerna utan partners, ha kollegor utan partners eller så blandar man vänner och då är många par och en del singlar men man bjuder ju inte sina vänner i par men utesluter en person hur som helst. 
    Varför vill man göra så mot en nära vän som tror att partnern är medbjuden?
    Det är en fest med blandade personer inte en tjejmiddag eller grupp kollegor eller
    tennisklubben. Skillnaden är väl uppenbar?

Men du får tycka vad du vill de flesta andra skulle inte göra så.
    Och du kan inte skilja på en träff för enbart vänner och en parmiddag.

Gruppen i det här fallet är NÄRA VÄNNER. Lika OK som att ha en grupp tjejer, killar eller vad man vill.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-09-29 17:29:53 följande:
    Och det var ett överdrivet exempel men jag förstår att du måste dra till med det extrema för att försöka få till någon slags poäng.
    Om det paret som är värd inte var mina vänner så skulle jag vara ok med det ja.
    Okej då kör jag på ett exempel du kan godkänna då.

Om ts har FEM par vänner och bjuder alla i dessa par, utom EN som inte får ta med sig sin partner. Då är denna partner utesluten och vännen som INTE fick ta med sig sin partner är alltså ensam om att inte bli bjuden tillsammans med sin partner.

Har svårt att tro att du skulle vara ok med att alla dina vänner och din sambo fick gå på fest utan dig.
    Dessutom även om du nu inte skulle bry dig, skulle din sambo bli särskilt glad att sitta där bland alla par på en rolig och god middag utan dig? Man kan ju faktiskt tänka på hur det blir för den som är bjuden och inte bara på den som är utesluten.
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-09-29 16:23:24 följande:
    Nej,det behöver det inte alls bli.
    Men bjuder man in till fest för sina närmaste vänner så tillhör det vett och etikett att även bjuda med deras partners.
    En tjejfest är en helt annan sak. Och det tror jag att du förstår.
    Jo det blir det om man är konsekvent. Men det är inte ni utan ni använder resonemanget enbart när det passar er.
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-09-29 16:24:39 följande:
    Men då bjuder man bara vännerna och inte deras partners.
    Inte allas partners utom en.
    De är inte bjudna för att de råkar vara någons partner utan för att de är NÄRA VÄNNER. Alltså en egen inbjudan och inte i egenskap av att vara någons respektive.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-09-29 17:38:42 följande:
    Jo det blir det om man är konsekvent. Men det är inte ni utan ni använder resonemanget enbart när det passar er.
    Konsekvent? Det handlar inte om att vara konsekvent utan om att man inte bjuder alla utom en! 
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-09-29 17:39:48 följande:
    De är inte bjudna för att de råkar vara någons partner utan för att de är NÄRA VÄNNER. Alltså en egen inbjudan och inte i egenskap av att vara någons respektive.
    Återigen så handlar det om att man inte bjuder alla utom en. Oavsett om de råkar vara nära vänner med den nya partnern eller ej. Det tillhör vett och etikett.
    Skulle du resonera på samma sätt om man bjuder till barnkalas och bjuder alla i klassen utom en?
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?