• AndreaBD

Ska man anmäla?

Anonym (TS) skrev 2024-09-27 10:34:51 följande:
    Pappan har psykiska problem och fobier som begränsar hans liv. Kan inte uppsöka specifika platser. Typ social fobi/torgskräck-liknande. Nu börjar barnet få samma typ av rädslor varpå hens liv begränsas.
    Jag har vuxit upp med en sån mamma. Jag har inte haft såna rädslor som barn - dock var min mamma också mycket hemlig med sina problem - hon skyllde istället på fysisk smärta och andra krämpor. Men ju äldre jag blir desto mer kommer det upp sånt hos mig också. 

Jag tycker det låter ganska illa att det redan är så hos barnet. Sedan vet man inte om det är "överfört" eller nerärvt. Tyvärr vet man inte riktigt än. Men visst, det kan vara bra att anmäla. Kanske kan pappan få terapi, kanske kan resten av familjen få stödsamtal. Kanske kan du be att få vara anomym i din anmälan (jag är inte säker på hur det fungerar). 
  • AndreaBD
    Anonym (Trul) skrev 2024-09-27 11:46:38 följande:

Jag vet inte om du är seriös med tråden? Men det är klart att man inte anmäler till Socialen pga de skäl du uppger. 

Och varför inte?? Jag hade tyckt det hade varit bra om någon hade anmält min mamma. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2024-09-27 18:34:49 följande:
    Man anmäler till till socialen på de lösa grunderna. Att pappa har sociala och psykiska problem så länge han klarar av omsorgen om sitt barn. Att ungen har upplevt att ts var otrevlig är inte heller en grund att anmäla till socialen. 
    Gör man? Jag antar att du glömde ordet "inte" och menar motsatsen? 

Min exman anmälde mig för mycket "lösare" grunder (han påstod att jag ställde för låga krav på vårt barn som har funktionshinder)  och de utredde. De kom förstås fram till att det inte var så, men de utredde i alla fall. 

Jag har sett några barn i liknade situationer och det var alltid soc inblandad. 
  • AndreaBD
    Anonym (Trul) skrev 2024-09-28 01:52:48 följande:
    Som jag skrev till ts nyss så är det aldrig bra att överföra sina rädslor till sina barn eller vara för överbeskyddande men det behöver nödvändigtvis inte vara skadligt för barnet och är ingenting som man gör en orosanmälan för.

Jag vet inte vad din mamma utsatte dig för men om det är samma situation som ts tar upp så fanns det inga grunder att anmäla din mamma för, och om din situation var annorlunda så förstår jag inte ens varför du tar upp det i det här sammanhanget då det inte är jämförbara situationer. 
    Vet vi så exakt hur situationen är där? TS ger ju inte någon jätte-mycket info. Om man begränsar ett barns liv - det är det som TS säger - så kan det vara läge att soc-anmäla. 

Och eftersom jag har varit i den situationen, så vet jag också, att det kan medföra andra problem, utöver de som direkt orsakas av de psykiska problemen. Och det beror förstås också på hur personen hanterar det. 
Svar på tråden Ska man anmäla?